Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minneskort till d50?

Produkter
(logga in för att koppla)

HEYARNOLD

Medlem
hejhej, nu är det så att jag är på väg att köpa en d50 och jag vet inte alls vad för slags minneskort jag ska köpa. 1gb skulle väl räcka? men det finns ju så många olika sorter och vilken ska man ha för att det ska gå tillräckligt snabbt och så? inte alldeles för dyrt heller.
 
Så här skriver Nikon på sin hemsida:

"Nikon has tested the following SD (Secure Digital) cards and approved their use with the D50:

SanDisk 64MB, 128MB, 256MB, 512 MB and 1GB
SanDisk Ultra II 512 MB*
Panasonic 64MB, 128MB, 256MB, 512 MB and 1GB
Panasonic Super High Speed 256MB*, 512 MB* and 1GB*
Panasonic Pro High Speed 512 MB* and 1GB*
Toshiba (blue) 64MB, 128MB, 256MB and 512MB
Toshiba (white) 128MB*, 256MB* and 512MB*

* these cards have a rated transfer rate of 10MB/s or more.
Multi Media cards (MMC) are not recommended and should not be used.

Other brands and capacities of cards may work, but Nikon cannot guarantee operation. If using a memory card not listed above please check with the manufacturer for compatibility information. Nikon recommend keeping an approved memory card available for troubleshooting."


Själv har jag ett Sandisk Ultra II 1 GB (som inte finns med, men fungerar utmärkt!). De snabbare korten gör att kameran kan skriva lite snabbare till kortet och därmed kan man ta bilder i sekvens något snabbare när kameran egen minnesbuffert är full. I praktiken spelar det nog inte så stor roll för de flesta: kameran kan ta 16 bilder i bästa jpeg-läget innan bufferten är full.

Med 1 GB får det plats ca 290 bilder i jpeg Fine, 140 raw, 550 jpeg Normal, eller drygt 1000 bilder i jpeg Basic. Jag använder normalt jpeg Fine, och 1 GB känns rätt lagom då. Om man bara kör med raw kan det kanske vara idé att fundera på 2 GB.

Johannes
 
Kingston secure digital har en läshastighet på 5MB/s, vilket duger jätte bra om du ska överföra via kameran. Men skrivhastighet på 1.5MB/s är rätt så låg. En jpg på högsta upplösningen och bästa kvalite kommer ta runt 2 sekunder att få in på minneskortet. NEF (RAW) kommer hamna runt det dubbla gissar jag på. Räknar då med att kortet inte presterar max värdet.


Jag köpte ett Kingston SD Ulitmate 512MB för att användas med min D50. Funkar utmärkt. Hastigheten mellan kameran och datorn ligger runt 4MB/s* så det tar mig 2 minuter* att föra över allt när kortet har nått sin gräns.

*Uträknat på så sätt att jag hade nästan 100MB liggandes på kortet och det tog 25 sekunder att föra över till datorn via kameran.

Listan som Johannes citerade är bara kort som Nikon har testat med kameran och det är inte bara dom som funkar med kameran.
 
Kingston är ett välkänt märke, har ofta använt vanliga minnen från dem utan problem. Har inte testat deras SD-kort.

Johannes
 
Corsair

Hej,

Jag kör med ett corsair 1GB från webhallen, det var billigt och rättsnabbt,

funkar bra att ta 4 raw-bilder i följd utan att bufferten blir full, behöver typ aldrig mer, skriver över rätt snabbt så om det behövsfler blir det bara en anings fördröjning
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.