ANNONS
Annons

Minneskort och back-up på resor

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter just nu på ett hotellrum i Manilla med följande hastighet. Inget man vill ladda upp backuper till molnet med precis! Jag har med mig ett gäng 16 och 32 GB SD-kort plus backup på laptopen. Behöver man köpa nya minneskort finns de överallt, dessutm mycket billigare än i Sverige, om man inte absolut måste ha de allra snabbaste pro-korten.

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    34.2 KB · Visningar: 58
Det kan jag göra med mitt flera år gamla Eye-Fi-kort. Jag köpte det på Webhallen för 2-3 år sen.

Läser nu att man måste uppdatera både firmware och program. Kanske jag inte gjort. Men för det setupen så måste jag sätta kortet i datorn och rekonfigurera om kortet, stänga av all trådlös wifi för att det ska fungera (enligt manualen, för annars kopplar den upp sig till nätverket. Vilket jag iof tycker är bättre).
Lättare att köra samma typ av backup och inte ändra nåt beroende på var jag är.

Känns som det kanske e dags att släppa snacket om hastigheten nu och komma tillbaka till ämnet...

exakt :) varför krångla till det TS har dator med sig det lättaste är att skaffa en bra extern disk o minneskort som räcker till hon ska backa upp bilderna på datorn o externa. Att köra uppladdning via nätet i tex asien funkar sällan bra. Jag skulle skicka hem 16 högupplösta bilder från thailand o hade enorma problem att lyckas med det flera gånger så bröts uppkopplingen o till sist tog jag dom två per gång. Alla internet ställen/hotell har självklart superfast internet ;-)

Måste man ha extern HD med sig? En minilaptop med 11.6" skärm och 320GB HD och 4 timmars batteridrift ligger på drygt 2000 kr.
Vet vej vad hennes ligger på, men de flesta minilaptops har väl rätt stor HD?
Annars köp ny HD och ersätt den i datorn.

Måste man ha extern HD med sig? En minilaptop med 11.6" skärm och 320GB HD och 4 timmars batteridrift ligger på drygt 2000 kr.
Måste vara det billigaste/enklaste alternativet för resor. För att inte tala om hur mycket annat man kan använda den till. Behöver man mer än 300GB att backupa semesterbilder på ska man nog se över sin relation med kameran eller prata ut med någon...
Givetvis raderar man inte sina minneskort efter kopiering utan har dem i fickan eller annan plats datorn inte finns på.
För övrigt utgör själva ryckandet i och ur av kortet i olika apparater ett visst riskmoment. Kortet kan få en glitch som gör det oläsbart. Vet inte hur vanligt det är dock.
Sen hörde jag om en som backupade ihjäl sig på sin resa ;)

Fördelen med extern hårddisk är att då den är liten som en kortlek går att ta med sig jämt.

Har man fotat något extra viktigt har man två och tar med sig den ena.

En dator går att låna, så man behöver egentligen inte ta med en.

Jag grejade 12 veckor på resa i Afrika med laptop, Ligghtroom och 2 st 1Gb stöttåliga diskar.
Samt en Colorspace UDMA för Backup på fält.

Det låter kanon att backa upp till en molntjänst men jag skulle nog vilja påstå att typ 95% av jordens yta har för dålig sprutt på internet för att det ska funka i alla lägen....

det är rätt bra med en extern det händer att hårdiskar pajar o blir datorn stulen har du inget bilder kvar. Har man en dator o tex 2 externa diskar jag kör lacie rugged då är man rätt säker om man tex har alla på olika platser. Jag brukar ha datorn i en resväska på rummet sedan ena hårdisken i safety boxen o en har jag alltid i väskan ojag har aldrig blivit av med bilder på jobb sedan hur mycket man värdesätter sina bilder som amatörer om man tycker det är värt att köpa extern disk är upp till var och en men kör man det som jobb så finns det inget som heter (bilderna försvann)
Det är tajta tidsplaner o det kan stå reklambyråer o vänta på bilder som ska användas i reklam kampanjer o då att komma hem o säga jag blev rånad,disken kraschade det funkar inte vet en fotograf på analoga tiden som inte märkte att hans Hasselblads filmmagasin läckte in ljus varpå han fick ljusskadade dia film han fick boka en ny biljett till grekland och åka ner o ta om jobbet han fick stå för biljett,boende,hyrbil osv själv. Antagligen fick han kanske lite bättre pris på reseföretaget men det kan kosta om man gör fel.

Nu är visserligen inte TS på uppdrag men jag anser att ett par hårddiskar är en ruggigt billig garanti att komma hem med bilderna. exempel på extern liten smidig hållbar
http://www.macoteket.se/Categories/...20_GB_SSD_Thunderbolt__USB30/prd25687047.aspx

Måste vara det billigaste/enklaste alternativet för resor. För att inte tala om hur mycket annat man kan använda den till. Behöver man mer än 300GB att backupa semesterbilder på ska man nog se över sin relation med kameran eller prata ut med någon...
Givetvis raderar man inte sina minneskort efter kopiering utan har dem i fickan eller annan plats datorn inte finns på.
För övrigt utgör själva ryckandet i och ur av kortet i olika apparater ett visst riskmoment. Kortet kan få en glitch som gör det oläsbart. Vet inte hur vanligt det är dock.
Sen hörde jag om en som backupade ihjäl sig på sin resa ;)

det är mycket jobb att köra in dom på en extern än att lägga alla chanser på att en min pc för 2000 kr ska hålla. Valet är fritt men jag hör varje vecka från en kompis som jobbar i en fotaffär om kunder som haft alla sina bilder på en dator o skiten kraschat dom hade nog önskat en extern disk då men dom flesta lär sig med tiden.

Jag grejade 12 veckor på resa i Afrika med laptop, Ligghtroom och 2 st 1Gb stöttåliga diskar.
Samt en Colorspace UDMA för Backup på fält.

Ungefär som jag då, fast mina externa diskar är på 1000 GB. ;-)

Och jag har inte betalat extra för att de ska vara "stöttåliga". Helt vanliga hd tål ganska mycket stryk.

Ungefär som jag då, fast mina externa diskar är på 1000 GB. ;-)

Det är en skillnad på faktor 10 000 mellan 1Gb (gigabit) och 1TB (terabyte) :)

Men håller med, hårdiskar är väldigt robusta och pajar sällan, Tappar man en hårddisk (som inte är igång) är det så gott som alltid något fysiskt som burken som pajar, inte disken.

Än så länge är SSD för dyrt, typ 5000kr för 1TB så jag kör hellre med en eller ett par vanliga 500GB för "några hundralappar".

Kollade just och det verkar som priset gått upp en aning men det finns för 600kr. Rekommenderar dock att köpa USB3.

Det är ju skönt att folk förstår vad mman menar ;-)

Appropå pris så kostade 2st ruggade Lacie diskar 1200:- hemkörda och klara.
Personligen har jag bara dåliga erfarenheter med vanliga diskar på resor och kör med SSD i min Colorspace.

Hur gör ni när ni är ute och reser?

Kortläsare till mobil eller surfplatta för en billig peng och backup till mobilen och/eller Dropbox eller liknande, alternativt till en extern hdd. Nexus 7-plattan funkar också fint till samma ändamål, tillsammans med Nexus Media Importer.

Eftersom jag aldrig fotar hundratals GB så räcker det oftast bra med mobilens 16+64 GB. (tja, egentligen fotar jag väl hundratals GB, men föredrar att sålla hårt redan i kameran för att slippa komma hem med massa skräp..)

Hej!

Jag reser alltid med en Macbook Pro + 1 extern hårddisk på 500GB. Minneskorten kopieras varje kväll till både MacBooken och till den externa disken. Den externa disken packas aldrig ner i bagaget ihop med MacBooken. Ca 1 gång i månaden kopierar jag allt till 2 externa 2TB diskar som finns hemma. OK, vid stöld eller brand i hemmet är jag rökt...

Hej!

Jag reser alltid med en Macbook Pro + 1 extern hårddisk på 500GB. Minneskorten kopieras varje kväll till både MacBooken och till den externa disken. Den externa disken packas aldrig ner i bagaget ihop med MacBooken. Ca 1 gång i månaden kopierar jag allt till 2 externa 2TB diskar som finns hemma. OK, vid stöld eller brand i hemmet är jag rökt...

Varför inte köra molnlagring också? Det kostar ju i stort sett ingenting idag.

Varför kör man 2 backup? Vad är sannolikheten att alla 3 enheterna skulle sluta fungera/brinna upp/bli stulna samtidigt?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Varför kör man 2 backup? Vad är sannolikheten att alla 3 enheterna skulle sluta fungera/brinna upp/bli stulna samtidigt?

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Varför man gör det märker du den gången du undrar över varför du inte gjorde det. Om du aldrig hamnar i den situationen så är ju allt bra.

Varför inte köra molnlagring också? Det kostar ju i stort sett ingenting idag.

? Jag bor i Peking och reser i Kina. I min lägenhet i centrala Peking har jag ca 0.2 MB/s upp/ner....

Ute på kinesiska bystan= 0.0 MB/s

Molnlagring, ja, mot en fast och snabb lina, men det har jag ju inte...när jag är ute och reser (inte ens hemma!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar