Annons

Minneskort och back-up på resor

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Har bytt kamera för ett tag sedan och måste skaffa fler minneskort eftersom den bara tar SD och inte CF som den gamla gjorde. Har tre stycken billiga Transcendkort (8GB tror jag), men frågan är hur bra de här lite billigare minneskorten är? När jag ska ut och resa vill jag ju inte riskera att bilderna försvinner eller nåt så då är frågan om det är bättre att köpa lite dyrare kort? Hade behövt någorlunda snabba kort på mellan 8-16GB. Vill inte ha större ifall nåt skulle hända.
Hur gör ni när ni är ute och reser? Förlitar ni er enbart på minneskort eller gör ni back-up'er? Brukar ha en liten minilaptop med mig och har ibland fört över några enstaka bilder, men aldrig alla. Tror ni det får plats flera GB raw-filer på en minilaptop eller krävs det en bättre dator för det? Det bästa hade ju varit om jag hade kunnat kopiera över bilderna till datorn och sen spara dem i molnet (då har jag dem på tre platser). Har Crashplan på stationära datorn, men det borde väl gå att installera på laptopen också antar jag.

Crashplan kan du väl installera på så många datorer du vill och köra samma användare på. Med gratisvarianten kan du ju även välja att kopiera till någon av dina andra datorer över nätet. Så har du en server som står igång kan du ju säkerhetskopiera mot den över nätet även med gratisvarianten, men kanske är lite overkill.

Du behöver ju däremot inte något monster till dator för att bara ta backup på bilderna när du är ute på vift. Se bara till att ha tillräckligt utrymme, men med dagens hårddiskar behöver du ju inte fokusera så mycket på det heller då även de minsta datorerna har rejäla hårddiskar på några hundra GB. Så att ha plats med backup på några 8-16 GB kort är inga problem.

Kruxet är väl snarare att försöka få hyffsat uppkoppling utomlands som inte kostar skjortan, så du kan göra backup till molnet. Vill du ha en mellanväg utan molnbackup fast ytterliggare en tredjeplats så kan du ju köpa en mindre extern hårddisk och ha kopia på också, eller ett större usb minne på kanske 32GB som du även alltid kan ha med dig.

Låter bra att man kan installera det på flera datorer, men ja, uppladdningshastigheterna blir väl ett problem som du säger. Däremot är det ju jättebra om alla bilder får plats på datorn, det har jag tagit för givet att de inte får (har en A77 och kör raw så det blir stora filer) - har väl inte tänkt ordentligt;) Men minneskort, dator och usb-minne då borde det inte vara någon fara tycker man ju.

Minneskort är ju såpass billiga att man gott kan köpa det man behöver av bra klass. Det är iallafall mycket billigare än något annat om det bara gäller några tiotal Gb. Hastigheten är ju sällan avgörande, särskilt inte om man vill ha dem som back-up och inte som primära kort i kameran.

En kortläsare med dubbla SD-portar så du kunde kopiera till ett annat SD-kort kanske vore något? Då behöver det ju inte ens gå vägen via hårddisken och du kan kopiera på vilken dator som helst. Molnet blir det nog svårt med är jag rädd, att ladda upp ett par Gb tar ju sin lilla tid.

Har bytt kamera för ett tag sedan och måste skaffa fler minneskort eftersom den bara tar SD och inte CF som den gamla gjorde. Har tre stycken billiga Transcendkort (8GB tror jag), men frågan är hur bra de här lite billigare minneskorten är? När jag ska ut och resa vill jag ju inte riskera att bilderna försvinner eller nåt så då är frågan om det är bättre att köpa lite dyrare kort? Hade behövt någorlunda snabba kort på mellan 8-16GB. Vill inte ha större ifall nåt skulle hända.
Hur gör ni när ni är ute och reser? Förlitar ni er enbart på minneskort eller gör ni back-up'er? Brukar ha en liten minilaptop med mig och har ibland fört över några enstaka bilder, men aldrig alla. Tror ni det får plats flera GB raw-filer på en minilaptop eller krävs det en bättre dator för det? Det bästa hade ju varit om jag hade kunnat kopiera över bilderna till datorn och sen spara dem i molnet (då har jag dem på tre platser). Har Crashplan på stationära datorn, men det borde väl gå att installera på laptopen också antar jag.

Jag brukar ha en minilaptop med mig precis som du. Sen har jag med mig en eller flera minihårddiskar (de är jättebilliga nu) dit jag flyttar bilderna. Lagrar även bilderna på datorn om det finns plats. Datorn får ligga på rummet, hårddisken är så liten att jag alltid har den med mig.

Minneskort är ju såpass billiga att man gott kan köpa det man behöver av bra klass. Det är iallafall mycket billigare än något annat om det bara gäller några tiotal Gb. Hastigheten är ju sällan avgörande, särskilt inte om man vill ha dem som back-up och inte som primära kort i kameran.

En kortläsare med dubbla SD-portar så du kunde kopiera till ett annat SD-kort kanske vore något? Då behöver det ju inte ens gå vägen via hårddisken och du kan kopiera på vilken dator som helst. Molnet blir det nog svårt med är jag rädd, att ladda upp ett par Gb tar ju sin lilla tid.

Nja, jag vill nog inte ha minneskort som back-up. Men ja, det får bli till att köpa kort av lite bättre kvalitet. Det brukar ju löna sig i längden. Tror det blir så att jag lägger över bilderna i datorn och sedan kanske också usb-minne eller liten extern hårddisk, som nämndes ovan.

Hade egentligen varit roligt med en lite bättre dator som Photoshop får plats på så man kan fixa lite med bilderna redan innan man kommer hem, men det krävs väl en rätt dyr laptop för det?

Nja, jag vill nog inte ha minneskort som back-up. Men ja, det får bli till att köpa kort av lite bättre kvalitet. Det brukar ju löna sig i längden. Tror det blir så att jag lägger över bilderna i datorn och sedan kanske också usb-minne eller liten extern hårddisk, som nämndes ovan.

Hade egentligen varit roligt med en lite bättre dator som Photoshop får plats på så man kan fixa lite med bilderna redan innan man kommer hem, men det krävs väl en rätt dyr laptop för det?

Använd nya Lightroom så kan den arbeta med småfilerna och uppdatera när den kopplas till den ordinarie datorn (skall tydligen gå på plattor med)
Jag har själv en laptop och en batteridriven hårddisk med kortläsare med mig så mina bilder finns på flera ställen. Men det beror på vart och vad jag skall göra
Semester utomlands alltid dator och batteridrivna hårddisk
Måste jag lämna något så blir det datorn men då får man ju mer att syssla med när man kommit hem :)

I USA bl.a. får man använda hotellets WiFi-anslutning eller direkt över disken vid receptionen där du kan ladda upp filer, om du har hårdvara för det dvs.

Jag ska till SF och har planerat att överföra några hundra GB till min dedikerade server med hjälp av en minneskortsläsare som jag ska ta med mig vilket kommer underlätta mina överföringar.
Annars måste jag skaffa massa microSD-kort samt ha adapter/-rar för att kunna fotografera över huvudtaget och därefter sätta in microSD:n i mobilen och genom den skicka.

Kolla med hotellet om du får använda deras WiFi eller dator över disken samt vad de har för genomsnittlig hastighet på WiFi:n.

Den närmaste resan kommer jag bo på ställen som har wifi på rummen så det ska inte vara några problem. Men ja, som någon sa så är det säkert lite för långsamt för att ladda upp bilder till molnet. Mailade även Crashplan och det verkar inte vara möjligt att använda det programmet på två datorer samtidigt, med den versionen jag har. Men kan jag bara lägga bilderna både på dator, minneskort och usb så tror jag det ska räcka. Har rest massor och aldrig haft bilderna på annat än minneskorten och det har ju aldrig hänt något, men nu känner jag att jag inte vill chansa längre...

Skulle aldrig våga lita på att det ska finnas möjligheter att spara bilderna i "molnet" på en resa. Har man ändå laptop med sig så kostar ju en extern hårddisk (eller två), som redan påpekats, inte många hundralappar. Och tar inte mycket plats.

kör med san disk o har aldrig råkat ut för problem. Jag ser frågan på att lösa back-up på två sätt. Om jag tex åker på jobb/uppdrag utomlands så finns det inget som heter bilderna försvann/förstördes osv
när det är jobb så gör jag följande
mac book med bilderna på samt 2st lacie rugged diskar på olika ställen en alltid med mig. Jag brukar även ha som backup att inte radera korten för jag har mängder med kort typ 300-400 gb.

Åker jag på en privatresa/frilance så åker jag oftast med liten packning o mindre lättare kameror o bara kort med mig o jag har aldrig sumpat bilder även då. I ditt fall om du inte har dator o vill ha liten packning hade jag köpt fler kort av bra märke. Jag kör med san disk har både det snabbast 95mb o ner till 30mb o med det jag fotar så funkar alla sorter bra ändå oftast kan man få tag på dom något långsammare korten till riktigt bra priser.

Alla hotell (5st detta året) jag varit på på sistone har haft WiFi och alla har varit gratis för gäster.
Är på bröllop i Bosnien och backar just nu upp till dropbox som klarar 50GB.

Dator har jag med mig ändå, då det är lättaste och billigaste sättet att hålla kontakt med de där hemma. Så då kan jag lika gärna lägga över bilderna där som extra säkerhetsåtgärd. Det har ju aldrig hänt nåt med några minneskort innan, men någon gång ska väl vara den första kan jag tänka mig. Till förra kameran hade jag säkert 8 minneskort i olika storlekar med 4GB som mest (har fått köpa en del på resor när de tagit slut). Nu blir det 3 st Transcend med 8GB på varje (som jag hade sen innan) och tre Sandisk med 16Gb på varje. Tycker egentligen inte om att ha så stora kort, bättre med flera små, men nu fick det bli så ändå. Tar de slut får jag köpa fler på resan, brukar ju vara ganska lätt att hitta.

ErlandH: att det finns internetuppkoppling som ganska säkert fungerar på minst 2 ställen vet jag då jag varit på de hotellen innan. Det är Kanada det är tal om i detta fallet och där brukar det inte vara problem med wifi. Men jag tror på det ni säger om att uppladdning till molnet nog går långsamt och det får nog bli liten hårddisk alt. usb-minne. Skulle det vara någon enstaka bild som blir jättebra så kan jag ju alltid spara den på min gmail:)

Jag kan säga av egen erfarenhet att man inte behöver åka längre än till Sundsvall för att hitta en anslutning som är så risig att man inte kan ladda upp något av värde ;-)

Att anslutningen är dålig däremot, det kan jag tänka mig;) Nu när du säger det så har den faktiskt varit rätt dålig på de flesta ställen jag varit på. Trött som jag är tänkte jag bara på det faktum att den finns och att den fungerar när man flyttar runt datorn lite;) Men det är ju en annan sak att ladda upp filer förstås.

Att anslutningen är dålig däremot, det kan jag tänka mig;) Nu när du säger det så har den faktiskt varit rätt dålig på de flesta ställen jag varit på. Trött som jag är tänkte jag bara på det faktum att den finns och att den fungerar när man flyttar runt datorn lite;) Men det är ju en annan sak att ladda upp filer förstås.

Har du kontaktat hotellet och frågat dem om du får använda deras dator bakom receptionsdisken?

Om du har egen utrustning, så som minneskortsläsare, med dig som inte kräver installation så kan du lätt överföra bilderna på deras fasta anslutning som är betydligt snabbare än WiFi:n.

Man ska vara medveten om att Sverige är ett av de länder i världen som har bäst o snabbast bredband. Räkna inte med att ens en fast lina i t ex Frankrike eller USA är tillnärmelsevis så snabb som ditt hemmanätverk.

Att kopiera 16 MB via usb från minneskort till extern hårddisk tar en stund. På resa skulle det aldrig falla mig in att lägga tid på att försöka kopiera samma datamängd till "molnet" och kolla att det blev rätt.

Jag har bott på många hotell (i Sverige och utomlands) där uppkopplingen varit så slö att det knappt fungerar att läsa mejl. Att ladda upp bilder med den hastigheten är ingen höjdare.

Många minneskort och lagring på externa diskar är nog det bästa ...

Alla hotell (5st detta året) jag varit på på sistone har haft WiFi och alla har varit gratis för gäster.
Är på bröllop i Bosnien och backar just nu upp till dropbox som klarar 50GB.

Dropbox är väl knappast det säkraste stället för en backup :)

Vet flera som fått sina dropboxar tömda helt utan anledning. Och då töms de på alla datorerna som har dropbox igång.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto