ANNONS
Annons

Minneskort och back-up på resor

Produkter
(logga in för att koppla)
USB 3.0 är bakåtkompatibelt så det är ingen fara med det.... Dock är 2.0 lite slöare än 3.0, men om man har mekanisk hårddisk så märks det ingen skillnad ändå på överföringen då hårddiskarna brukar sätta stopp på hastigheten.

Nej det stämmer inte, det är USB2 som begränsar, se inlägget ovan.

Det kollar du lätt genom att sätta hårddisken direkt i datorn, (eller om den har firewire, prova det) och du kommer då plötsligt få mångdubbel hastighet. Det finns ingen hårddisk som är så långsam som USB2s maxhastighet.

kan bara hålla med när jag var i thailand på jobb o skulle skicka hem bilder via nätet så heter allt super fast men i verkligheten så går det ruggigt långsamt men det största problemet är att det inte är stabilt det kan bara lägga av när som helst.

Kan inte säga nåt om din erfarenhet, men alla mina hotelluppkopplingar i Sverige, Danmark och nu Bosnien har varit bra. Just nu är det 12 mbit/s och det anser jag är godkänt. Fast ska man backa upp enorma mängder så lär det ta tid ändå.

Nu går det faktiskt att köra Wifi direkt till servern hemma från kameran. Det kanske är en begränsning i ditt kort? WT5 t ex har vad jag vet ingen sådan begränsning förrutom krånglet med lösenord osv.

WT5 är väl en dyr lösning? Eye-fi kort som jag har är en billig lösning med enkel setup. Finns eye-fi kort dock som kör direkt in i datorn också utan mellanled. Rätt ny på marknaden och inte nått Sverige än. Finns att köpa på nätet. Problemet med detta och även in i ett nätverk direkt från kameran är att man måste konfigurera kortet för ändamålet. Enklare att alltid köra via mobilen.

Det du kanske tycker är komplicerat är resten där allt syncas i olika steg. Något som faktist redan görs automatiskt. Dropbox-appen är ju bara en knapp för att synca. Och LR övervakningen är ju knappast svårt heller.

Kan inte säga nåt om din erfarenhet, men alla mina hotelluppkopplingar i Sverige, Danmark och nu Bosnien har varit bra. Just nu är det 12 mbit/s och det anser jag är godkänt. Fast ska man backa upp enorma mängder så lär det ta tid ändå.

WT5 är väl en dyr lösning? Eye-fi kort som jag har är en billig lösning med enkel setup. Finns eye-fi kort dock som kör direkt in i datorn också utan mellanled. Rätt ny på marknaden och inte nått Sverige än. Finns att köpa på nätet. Problemet med detta och även in i ett nätverk direkt från kameran är att man måste konfigurera kortet för ändamålet. Enklare att alltid köra via mobilen.

Det du kanske tycker är komplicerat är resten där allt syncas i olika steg. Något som faktist redan görs automatiskt. Dropbox-appen är ju bara en knapp för att synca. Och LR övervakningen är ju knappast svårt heller.

12mbit är godkänt men det brukar man inte få och jag har kollat MÅNGA ställen då jag reser mycket. Anslutningshastigheten kan vara bra men snittöverföringshastigheten blir utdålig över några timmar och vad värre är, kopplingen går ofta ner när man kör över natt. 12mbit förresten, ska du backa ett par minneskort, en eller ett par dagars arbete, du kör väl D800?, då pratar vi om några hundra till något tusental bilder, typ 64GB vilket tar 17 timmar (!) med 1MB/s. Nästan så det går snabbare att posta en hårddisk...ska man backa enorma mängder säg en veckas jobb är det i praktiken omöjligt.

WT5 är en annan, väldigt flexibel lösning, kräver ju inte att man har en uppsättning minneskort i telefonen eftersom du kan ladda upp till vart du vill. Använder det dock mest för att styra kameran med, man får ju upp liveviewbildern i telefonen och tar full kontroll överkameran (utom zoom och placering).

Du nämnde konfigurera kortet...om du går via telefonen har du ju bara flyttat konfigurationen från kameran till telefonen, samma jobb men lite lättare användargränssnitt. Viktigare är väl att telefonen har du med dig så du inte riskerar radioskugga? Har du aldrig råkat ut för eldavbrott för att telefonen inte kan ta emot bilderna? Hur många bilder kan du ta i en burst utan att det tar stopp? Minneskortsbytena låter också rätt osmidiga, kan du byta minneskort i telefonen lika snabbt som i kameran?

En extern hårddisk med inbyggd kortläsare är en riktigt smart grej!

Tänk bara på en sak, köp inte en utan skärm det går att se bilderna på, annars går det inte att vara säker på att alla bilderna kopierats och att allt gått felfritt.

Jag köpte en att ha med på resor, men snålade och köpte en beggad utan riktig skärm. Det trista var att när den var klar slocknade den efter en stund och man visste inte hur det hade gått. Som back up på back upen är det inte fel för den krånglade aldrig så här i efterhand, men jag kunde t.ex. Inte frigöra minneskort som jag hade hoppats utan tvingades köpa fler.

Jag backar inte till telefonen i realtid. Slukar batteri. Sätter på WiFi till och från.
Som jag nämnde så backar jag heller inte upp RAW på det viset(endast ruskigt viktiga uppdrag körs SD+CF med dubbla RAW) utan jag backar upp mindre jpg. För mig är den backupen för krigslägen(läses som ifall helvetet bryter lös som det aldrig har gjort än). JPG är direkt ur kameran är riktigt bra och många använder fortfarande jpg istället för raw. Jag kör inte d800, kör ju Canon så istället för ca 25 mb RAW så blir det <1mb jpg.
Så 1000 bilder är ca 8-900 mb.

Jag backar inte till telefonen i realtid. Slukar batteri. Sätter på WiFi till och från.
Som jag nämnde så backar jag heller inte upp RAW på det viset(endast ruskigt viktiga uppdrag körs SD+CF med dubbla RAW) utan jag backar upp mindre jpg. För mig är den backupen för krigslägen(läses som ifall helvetet bryter lös som det aldrig har gjort än). JPG är direkt ur kameran är riktigt bra och många använder fortfarande jpg istället för raw. Jag kör inte d800, kör ju Canon så istället för ca 25 mb RAW så blir det <1mb jpg.
Så 1000 bilder är ca 8-900 mb.

Jag förstod dina tidigare inlägg som att du kontinuerligt förde över bilderna med kamerans wifikort till telefonen men nu verkar det som du kör vanliga CF/SD-kort och på något sätt för över backup av dessa bilder lite då och då till telefonen för vidare befordran till en server hemma i Sverige.

Då förstår jag inte riktigt vad du ska med wifi-kortet till, då kan du ju lika gärna kopiera på annat sätt.

(du måste ha dragit ner kvaliten också, jpegfilerna är inte under en meg)

Jag förstod dina tidigare inlägg som att du kontinuerligt förde över bilderna med kamerans wifikort till telefonen men nu verkar det som du kör vanliga CF/SD-kort och på något sätt för över backup av dessa bilder lite då och då till telefonen för vidare befordran till en server hemma i Sverige.

(du måste ha dragit ner kvaliten också, jpegfilerna är inte under en meg)

Inte helt kontinuerligt. De backas kontinuerligt som jpg till SD kortet och WiFi sätts på då och då under dagen. (Rätt ofta). WiFi slukar mängder av batteri om den är kontinuerlig.
Så fort WiFin är igång så går det snabbt att tanka över till telefonen. Sen när ett trådlöst nätverk upptäcks av telefonen (ej eye-fi) så kommer dropbox märka det direkt och börjar på en gång tanka upp det i molnet. Inger jag liksom måste tänka på. (Utomlands alltså eftersom jag stänger av data roaming). I Sverige kommer den använda sig av 3G så då sker det direkt ändå.

Ja, jpg 10 MPx och mellankomprimering.

Instämmer! Bara för att ett hotell skryter med att de har Wi-Fi så betyder ju inte det att det är tillräckligt snabbt för att ladda upp stora mängder data. Det är inte ovanligt att bandbredden är låg och inte heller ovanligt att täckningen på hotellen är dålig. Har man otur så ligger rummet ofördelaktigt till. Här i Sverige så har jag ofta fått använda det mobila modemet för att surfa, helt enkelt för att hotellens Wi-Fi är segare än ketchup. Var senast på Kreta där hotellet så stolt gjorde klart att de hade gratis Wi-Fi. Antagligen satt alla uppkopplade för vid vissa tidpunkter på dygnet så gick det inte ens att ladda en webbsida. När alla sov, tidigt på morgonen, så gick det ändå inte särskilt snabbt.

Jag skulle aldrig förlita mig på möjligheter att backupa till molnet utanför mitt eget hem.

Kolla in denna lösning >>>

En portabel hårddisk för backup av olika minneskort. Visar JPEG/RAW på inbyggd skärm. Filhanterare. Trådlös adapter möjliggör åtkomst t ex med en iPad. Återskapa förlorade eller raderade bilder från minneskort! Konfigureringsbar och uppgraderingsbar. Med tillval kan du t ex kopiera direkt från USB-disk eller göra backup på Hyperdrive med en annan USB-disk! Som om inte det var nog så kan man köpa till ett extra batteripack.

HyperDrive COLORSPACE

En extern hårddisk med inbyggd kortläsare är en riktigt smart grej!

Tänk bara på en sak, köp inte en utan skärm det går att se bilderna på, annars går det inte att vara säker på att alla bilderna kopierats och att allt gått felfritt.

Jag köpte en att ha med på resor, men snålade och köpte en beggad utan riktig skärm. Det trista var att när den var klar slocknade den efter en stund och man visste inte hur det hade gått. Som back up på back upen är det inte fel för den krånglade aldrig så här i efterhand, men jag kunde t.ex. Inte frigöra minneskort som jag hade hoppats utan tvingades köpa fler.

Syftar ni på en sån här? http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s134452698#prodlista

Nej det stämmer inte, det är USB2 som begränsar, se inlägget ovan.

Det kollar du lätt genom att sätta hårddisken direkt i datorn, (eller om den har firewire, prova det) och du kommer då plötsligt få mångdubbel hastighet. Det finns ingen hårddisk som är så långsam som USB2s maxhastighet.

Återigen, det är inte USB 2.0 som är flaskhalsen, det är hårddisken.
USB 2.0 har en teoretisk hastighet på 480Mbps, en mekanisk hårddisk har en teoretisk hastighet på 3Gbps (SATA2) men kommer aldrig i de hastigheterna då det är bara vid RAID 10 som du kan uppnå sådana hastigheter och då krävs det 10K+rpm diskar (SAS) för att verkligen uppnå sådan överföringshastighet i praktiken. En SATA2-hårddisk har en genomsnittlig hastighet på ca 30MB/s (ca 240Mbps) i praktiken och USB 2 ligger på ca 35MB/s (ca 280Mbps).

Den där digimates batteri dör efter 16 GB tankning och tar 50 min på sig. Lite trist men annars bra grej.

Syftar ni på en sån här? http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s134452698#prodlista

Återigen, det är inte USB 2.0 som är flaskhalsen, det är hårddisken.
USB 2.0 har en teoretisk hastighet på 480Mbps, en mekanisk hårddisk har en teoretisk hastighet på 3Gbps (SATA2) men kommer aldrig i de hastigheterna då det är bara vid RAID 10 som du kan uppnå sådana hastigheter och då krävs det 10K+rpm diskar (SAS) för att verkligen uppnå sådan överföringshastighet i praktiken. En SATA2-hårddisk har en genomsnittlig hastighet på ca 30MB/s (ca 240Mbps) i praktiken och USB 2 ligger på ca 35MB/s (ca 280Mbps).

Vem bryr sig om teoretisk hastighet om den inte kan hållas i verkligheten vilket ofta är fallet i praktiken? Nåväl...

Gjorde just tre test.

USB2-disken gav 20MB/s. Har ingen aning om vad det är för något inuti men WD på lådan antyder Western Digital inuti i alla fall.

Min ett år gamla (3TB) interna SATA disk gav 139MB/s. Den är 7200rpm och inget speciellt alls. Antagligen SATA3 pga åldern.

Min 3.5 år gamla (0.7TB) interna SATA2 disk gav 71MB/s.

Det är samma dator. Jag kopierade 2GB och det var bildfiler om c:a 20MB/st.

Vem bryr sig om teoretisk hastighet om den inte kan hållas i verkligheten vilket ofta är fallet i praktiken? Nåväl...

Gjorde just tre test.

USB2-disken gav 20MB/s. Har ingen aning om vad det är för något inuti men WD på lådan antyder Western Digital inuti i alla fall.

Min ett år gamla (3TB) interna SATA disk gav 139MB/s. Den är 7200rpm och inget speciellt alls. Antagligen SATA3 pga åldern.

Min 3.5 år gamla (0.7TB) interna SATA2 disk gav 71MB/s.

Det är samma dator. Jag kopierade 2GB och det var bildfiler om c:a 20MB/st.

Då är inte din dator av det vassaste laget.. :)

Något speciellt du tänkte på? SATA2 disken är ju dubbelt så snabb som du säger den kan vara.

Många tror att CPU, RAM, HDD/SSD, Moderkort inte har något med varandra att göra, men det har de. Har man en CPU på, säg, 3GHz men singelkärnig medan du har 8GB RAM och dubbla SATA2-diskar i RAID 10 på ett moderkort för den här typen av CPU så blir CPU orsaken till flaskhalsen i överföring av filer mellan medierna. Det hjälper inte att du har SSD i RAID 10, det är fortfarande slött eftersom processorn orkar inte hantera all data som ska skickas fram och tillbaks genom NB.

Många tror att CPU, RAM, HDD/SSD, Moderkort inte har något med varandra att göra, men det har de. Har man en CPU på, säg, 3GHz men singelkärnig medan du har 8GB RAM och dubbla SATA2-diskar i RAID 10 på ett moderkort för den här typen av CPU så blir CPU orsaken till flaskhalsen i överföring av filer mellan medierna. Det hjälper inte att du har SSD i RAID 10, det är fortfarande slött eftersom processorn orkar inte hantera all data som ska skickas fram och tillbaks genom NB.

Så när jag listar några diskars prestanda drar du slutsatsen att 1) jag har en dålig dator trots att den åtminstone delvis är snabbare än du sa var möjligt 2) att jag inte vet att datorns delar/konstruktion påverkar varandra?

Finns eye-fi kort dock som kör direkt in i datorn också utan mellanled. Rätt ny på marknaden och inte nått Sverige än. Finns att köpa på nätet.

Det kan jag göra med mitt flera år gamla Eye-Fi-kort. Jag köpte det på Webhallen för 2-3 år sen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar