Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort och back-up på resor

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ska vara medveten om att Sverige är ett av de länder i världen som har bäst o snabbast bredband. Räkna inte med att ens en fast lina i t ex Frankrike eller USA är tillnärmelsevis så snabb som ditt hemmanätverk.

Att kopiera 16 MB via usb från minneskort till extern hårddisk tar en stund. På resa skulle det aldrig falla mig in att lägga tid på att försöka kopiera samma datamängd till "molnet" och kolla att det blev rätt.

Det bör väl bara ta någon sekund, du menar väl GB men även då bör det inte ta mer än några minuter om man har någorlunda nya grejer. Det mesta är USB3 nuförtiden och med SSD blir skillnaden enorm.

Jag har samma erfarenhet som flera här, om man är på resa och har fyllt några 32GB-kort är det bara bortkastad tid att försöka ladda upp via WIFI, tar oftast hela natten om inte överföringen avbryts. Även via LAN går det för långsamt för att vara praktiskt, att sitta i receptionen är bara att glömma utom för någon enstaka bild.
 
Dropbox är väl knappast det säkraste stället för en backup :)

Vet flera som fått sina dropboxar tömda helt utan anledning. Och då töms de på alla datorerna som har dropbox igång.

Inte hört det där, men datorerna har väl papperskorgar ;). Bara ta dom därifrån ifall dropboxen fallerar.
Men än en gång är det en backup. Backup som jag aldrig någonsin behövt använda.

Edit: kom Föresten på att lightroom övervakar mappen och importerar en annan kopia till en icke dropbox ställe. Därmed finns det multipla kopior överallt. Även om dropbox fallerar (aldrig hört talats om det dock. Men hört de mappar man delar med andra raderar av misstag så de försvinner.) så bör en kopia finnas i papperskorgen.
Och i mitt fall även på en separat HD pga LR.

Här i Bosnien är det rätt ok lina. Bara tanka över natten medan man sover.
Är man i Sverige så har man 4g uppkoppling är det inga problem alls.
 
Jag har bott på många hotell (i Sverige och utomlands) där uppkopplingen varit så slö att det knappt fungerar att läsa mejl. Att ladda upp bilder med den hastigheten är ingen höjdare.

Många minneskort och lagring på externa diskar är nog det bästa ...

Hur ska man lagra från minneskortet till extern hårddisk. Om man inte har någon laptop med sig.
Vad behövs utöver minneskort/kortläsare och hårddisk som kan föra över filerna?
 
Hur ska man lagra från minneskortet till extern hårddisk. Om man inte har någon laptop med sig.
Vad behövs utöver minneskort/kortläsare och hårddisk som kan föra över filerna?

Man kan ju göra kopieringen med lånad dator på hotell eller internet cafe. Har räddat mig i alla fall.

Det finns också hårddiskar med kortläsare som automatiskt backar kort om du absolut inte vill ta med dig en (liten enkel) laptop, (som ju även är rätt bra att granska bilderna med på plats).
 
Inte hört det där, men datorerna har väl papperskorgar ;). Bara ta dom därifrån ifall dropboxen fallerar.
Men än en gång är det en backup. Backup som jag aldrig någonsin behövt använda.

Edit: kom Föresten på att lightroom övervakar mappen och importerar en annan kopia till en icke dropbox ställe. Därmed finns det multipla kopior överallt. Även om dropbox fallerar (aldrig hört talats om det dock. Men hört de mappar man delar med andra raderar av misstag så de försvinner.) så bör en kopia finnas i papperskorgen.
Och i mitt fall även på en separat HD pga LR.

Här i Bosnien är det rätt ok lina. Bara tanka över natten medan man sover.
Är man i Sverige så har man 4g uppkoppling är det inga problem alls.

Ska kolla men tror inte bilderna läggs i papperskorgen om de tas bort mha dropbox, däremot kan de med lite tur finnas kvar i dropbox versionshistorik, men det är verkligen inte "rätt" ställe att ha bilder på.

Så du har en dator (hemma) med dropbox och lightroom igång (jämt) så bilderna backas till ett ställe till? Och du kan kolla att datorn är igång?

Om du känner dig säker med den lösningen så fortsätt med det, jag tycker det är mycket enklare och snabbare med en extern hårddisk. Gillar inte heller det där med att behöva vänta en hel natt och ändå inte kunna vara riktigt säker på att överförringen blev rätt, det tar massor med tid från semestrandet. Vill dessutom ha bilderna på något mer ställe, bara FTP etc hem räcker inte.
 
Ja din lösning är klart enklare. Men dyrare.
Själv använder jag backup precis "backup" ifall helvetet bryter lös ;).
Dvs jag kopierar faktiskt inte en kopia till baxkupsystemet just pga överföringstekniken utan jag syncar direkt filerna från kamerans Eye-Fi kort till mobiltelefonen. Dessa är för tillfället mellanupplösta bilder med mellankomprimering.
På så vis får alla bilder plats på min mobiltelefon. Alla bilderna syncas vidare till dropbox molnet som i sin tur syncar den till min dator som övervakas av LR.
Externa backup HD är inkopplad och gör en backup 1g/dag medan jag är iväg.

Jag kan kommunicera med datorn via Teamviewer och gör dagligen. Ifall den fallerar så meddelar jag de som sköter mitt hem.

Råkar jag ut för missöden så funkar faktiskt jpg bilder till det mesta.
De gånger jag verkligen måste ha råfilerna så kör jag backup direkt i kameran. En till SD och en till CF-kortet.
Men då sker ingen annan backup.
 
Ja din lösning är klart enklare. Men dyrare.
Själv använder jag backup precis "backup" ifall helvetet bryter lös ;).
Dvs jag kopierar faktiskt inte en kopia till baxkupsystemet just pga överföringstekniken utan jag syncar direkt filerna från kamerans Eye-Fi kort till mobiltelefonen. Dessa är för tillfället mellanupplösta bilder med mellankomprimering.
På så vis får alla bilder plats på min mobiltelefon. Alla bilderna syncas vidare till dropbox molnet som i sin tur syncar den till min dator som övervakas av LR.
Externa backup HD är inkopplad och gör en backup 1g/dag medan jag är iväg.

Jag kan kommunicera med datorn via Teamviewer och gör dagligen. Ifall den fallerar så meddelar jag de som sköter mitt hem.

Råkar jag ut för missöden så funkar faktiskt jpg bilder till det mesta.
De gånger jag verkligen måste ha råfilerna så kör jag backup direkt i kameran. En till SD och en till CF-kortet.
Men då sker ingen annan backup.

Det är väl snarade din lösning som är dyrare då du förlitar dig på mobiltelefoni för att få upp bilderna till dropbox, det är inte gratis speciellt inte i utlandet.

En extern hårddisk kostar hundralappar och har ingen praktisk driftskostnad till skillnad från 3/4G.

Sen är väl tid värt något? Backup till disk tar minuter. WIFI/LAN hem tar som du själv säger hela natten och man måste starta, övervaka och helst kolla resultatet (jag har själv använt denna metod och tröttnat). Nog kan man göra bättre saker på semestern.

Samtidigt ska man inte överdriva, har inte förlorat bilder på flera år. (Utom med nya CF-kort som varit felaktiga). Nu är ju du på bröllop så då är det förstås lite viktigare, då får det inte gå fel.

Bröllop förresten, är det möjligen den där tjänsten du pratade om tidigare som du nu utför?
 
Inget är dyrt. Mobiltelefoner har "alla". Wifi är som jag nämnt gratis på de flesta hotell.
Datorer har de flesta som håller på med foto.
Har man inget så blir klart allt dyrt. Man måste även ha Eye-fi för att en kunna göra som jag.

Nej, det evenemanget har inte inträffat än.
Men detta är ännu ett "uppdrag" där jag inte tar betalt.
 
Inget är dyrt. Mobiltelefoner har "alla". Wifi är som jag nämnt gratis på de flesta hotell.
Datorer har de flesta som håller på med foto.
Har man inget så blir klart allt dyrt. Man måste även ha Eye-fi för att en kunna göra som jag.

Nej, det evenemanget har inte inträffat än.
Men detta är ännu ett "uppdrag" där jag inte tar betalt.

Då skulle du kunna köra wifi direkt från kameran utan att blanda in mobiltelefonen. Gissar att du vill ha säkrare uppkoppling och vill ha portabiliteten.

Vad vinner du på att ha bilderna i mobilens minneskort istället för det som är i kameran? Är det lättare att byta när det blir fullt?
 
Då skulle du kunna köra wifi direkt från kameran utan att blanda in mobiltelefonen. Gissar att du vill ha säkrare uppkoppling och vill ha portabiliteten.

Vad vinner du på att ha bilderna i mobilens minneskort istället för det som är i kameran? Är det lättare att byta när det blir fullt?

Man kan inte köra Wifi från kameran på det sättet. Kortets innehåll måste överföras till telefon eller nätverk.
Dessutom är det skydd ifall kameran blir stulen. Då har jag telefonen som backup.
Sen är det samma setup när man har modeller. Då kan dom eller andra se bilderna och ge feedback när dom ser det på iPad eller datorskärmen direkt. Det är skönt utan sladdar vid studiosammanhang (eller utomhus för den delen)
 
Man kan inte köra Wifi från kameran på det sättet. Kortets innehåll måste överföras till telefon eller nätverk.
Dessutom är det skydd ifall kameran blir stulen. Då har jag telefonen som backup.
Sen är det samma setup när man har modeller. Då kan dom eller andra se bilderna och ge feedback när dom ser det på iPad eller datorskärmen direkt. Det är skönt utan sladdar vid studiosammanhang (eller utomhus för den delen)

Nu går det faktiskt att köra Wifi direkt till servern hemma från kameran. Det kanske är en begränsning i ditt kort? WT5 t ex har vad jag vet ingen sådan begränsning förrutom krånglet med lösenord osv.
 
Baserat på min erfarenhet från resor och wifi så skulle jag inte lita på att ladda upp massor med GB data över wifi kommer att funka utan jag skulle basera min packningsstrategi på "egen" hårdvara, massor av alternativ har redan listats i tråden så jag tänker inte upprepa det. Krasst sett så är lagring billigt (med tanke på vad resten av prylarna du bär runt på kostar), speciellt om bilderna är viktiga för dig.

I de (väldigt få) fall jag träffat på en uppkoppling som håller måttet så passar jag självklart på att ladda upp en extra kopia i "molnet" men jag skulle inte utgå från att det kommer att vara ett alternativ.
 
Jag kan säga av egen erfarenhet att man inte behöver åka längre än till Sundsvall för att hitta en anslutning som är så risig att man inte kan ladda upp något av värde ;-)

kan bara hålla med när jag var i thailand på jobb o skulle skicka hem bilder via nätet så heter allt super fast men i verkligheten så går det ruggigt långsamt men det största problemet är att det inte är stabilt det kan bara lägga av när som helst.
 
Dator har jag med mig ändå, då det är lättaste och billigaste sättet att hålla kontakt med de där hemma. Så då kan jag lika gärna lägga över bilderna där som extra säkerhetsåtgärd. Det har ju aldrig hänt nåt med några minneskort innan, men någon gång ska väl vara den första kan jag tänka mig. Till förra kameran hade jag säkert 8 minneskort i olika storlekar med 4GB som mest (har fått köpa en del på resor när de tagit slut). Nu blir det 3 st Transcend med 8GB på varje (som jag hade sen innan) och tre Sandisk med 16Gb på varje. Tycker egentligen inte om att ha så stora kort, bättre med flera små, men nu fick det bli så ändå. Tar de slut får jag köpa fler på resan, brukar ju vara ganska lätt att hitta.

ErlandH: att det finns internetuppkoppling som ganska säkert fungerar på minst 2 ställen vet jag då jag varit på de hotellen innan. Det är Kanada det är tal om i detta fallet och där brukar det inte vara problem med wifi. Men jag tror på det ni säger om att uppladdning till molnet nog går långsamt och det får nog bli liten hårddisk alt. usb-minne. Skulle det vara någon enstaka bild som blir jättebra så kan jag ju alltid spara den på min gmail:)

jag ser inte vad som är problem om du har dator med dig? du behöver bara köpa en bra extern hårddisk ha bilderna på den o i datorn då har du backup på två ställen sedan så behöver du bara ha minneskort så det räcker för den dagen du plåtar o sedan tanka över dom till externa o datorn.
Är du i på ställen utan möjlighet till ström behöver du mer minneskort.
 
Någon som provat Mobilt Bredband utomlands? Hur fungerar de, bra eller dåligt?

Lokala operatörer borde väl ha några paket att välja mellan när det gäller pre-paid abonnemang för dess syfte, eller!?
 
Brukar använda prepaid i Sydafrika i ena telefonen, har ibland ftp-at och mejlat bilder via telefonens 3g och det funkar hyfsat om man har tur (dvs är på rätt ställe). Ibland har man inget 3g alls utan bara gsm.

Kostnaden är nån hundring per GB. Ska man backuppa alla bilder den vägen blir det alltså ganska dyrt.
 
Det bör väl bara ta någon sekund, du menar väl GB men även då bör det inte ta mer än några minuter om man har någorlunda nya grejer. Det mesta är USB3 nuförtiden och med SSD blir skillnaden enorm.
Jo, jag menade förstås GB. Tyvärr är mina externa hårddiskar inte ssd och har inte heller usb3.
 
Jo, jag menade förstås GB. Tyvärr är mina externa hårddiskar inte ssd och har inte heller usb3.

USB 3.0 är bakåtkompatibelt så det är ingen fara med det.... Dock är 2.0 lite slöare än 3.0, men om man har mekanisk hårddisk så märks det ingen skillnad ändå på överföringen då hårddiskarna brukar sätta stopp på hastigheten.
 
Jag kan säga av egen erfarenhet att man inte behöver åka längre än till Sundsvall för att hitta en anslutning som är så risig att man inte kan ladda upp något av värde ;-)

Instämmer! Bara för att ett hotell skryter med att de har Wi-Fi så betyder ju inte det att det är tillräckligt snabbt för att ladda upp stora mängder data. Det är inte ovanligt att bandbredden är låg och inte heller ovanligt att täckningen på hotellen är dålig. Har man otur så ligger rummet ofördelaktigt till. Här i Sverige så har jag ofta fått använda det mobila modemet för att surfa, helt enkelt för att hotellens Wi-Fi är segare än ketchup. Var senast på Kreta där hotellet så stolt gjorde klart att de hade gratis Wi-Fi. Antagligen satt alla uppkopplade för vid vissa tidpunkter på dygnet så gick det inte ens att ladda en webbsida. När alla sov, tidigt på morgonen, så gick det ändå inte särskilt snabbt.

Jag skulle aldrig förlita mig på möjligheter att backupa till molnet utanför mitt eget hem.

Kolla in denna lösning >>>

En portabel hårddisk för backup av olika minneskort. Visar JPEG/RAW på inbyggd skärm. Filhanterare. Trådlös adapter möjliggör åtkomst t ex med en iPad. Återskapa förlorade eller raderade bilder från minneskort! Konfigureringsbar och uppgraderingsbar. Med tillval kan du t ex kopiera direkt från USB-disk eller göra backup på Hyperdrive med en annan USB-disk! Som om inte det var nog så kan man köpa till ett extra batteripack.

HyperDrive COLORSPACE
 
Jo, jag menade förstås GB. Tyvärr är mina externa hårddiskar inte ssd och har inte heller usb3.

USB2 brukar vara begränsningen för externa gamla hårddiskar, typ max 20-30MB/s är inte ovanligt. Själva hårddisken klarar typiskt 100MB/s så det är USB2 som är största boven. Enbart genom att byta case till USB3 kan man spara mycket tid.

USB3 har teoretiskt 625MB/s och praktiskt är det alltid andra grejer som bromsar så man kan i princip sluta tänka på USB-interfacet vad gäller hastighetsbegränsning.

En SSD med USB 3 gör underverk.

Jag skaffade en USB3 minneskortsläsare så nu när jag tömmer mina minneskort går korten alltid i max hastighet eftersom diskarna i datorn är SSD.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.