Annons

Minne + batterier till KX?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan,
iof har jag redan inhandlat minne & batterier. MEn finns det något märke &/eller sort att föredra vid användning av Pentax KX modellen. Tycker batterierna tar slut ganska fort. Minnet , ett Transcend SDHC 8GB är jag nog allt nöjd med, men GP batterierna tar slut fort som sagt.

Någon som testat flera sorter & märken.

Jag tänkte att jag skulle inhandla 4st extra batterier idag. Tips på bra uppladdningsbara? Tack.
 
nu har jag iof K7, men jag måste säga att jag märker STOR skillnad mellan mina Sandiskkort (2gb)och mitt Transcend (4gb). Gissningsvis har minnesstorleken betydelse för snabbheten också, jag har inte testat två likvärdiga kort.
 
Sanyo eneloop. Inte så lätta att hitta men värt att leta rätt på. Har iaf tidigare funnits på Japan Photo och Conrad.
 
Jag använde mycket litiumbatterier i början - jag kom över ett parti väldigt billigt.

Sen provade jag Duracell ActiveCharge 2000 mAh som jag är grymt nöjd med. Prova dem (givetvis tillsammans med en riktigt bra laddare).

Före dessa använde jag Duracell 2650mAh, men dessa laddade ur sig själva alltför snabbt.
Jag trodde att en högre kapacitet (2650 mAh) skulle vara bättre till mig, men så var inte fallet.

Så jag kan rekommendera Duracell ActiveCharge 2000 mAh.
 
Kolla att du har firmwareversion 1.01, uppdatera i annat fall. Ändringar gjordes för att batterierna tog slut för fort. Håll inne menyknappen samtidigt som kameran sätts på så kommer versionen upp på displayen.

Till Pentax K-x är den allmänna konsensusen att Sanyo eneloope är de bästa batterierna, men även andra kan fungera.

Edit: Se till att köpa av den nya sorten med låg självurladdning, trotts att de har lägre märkning, håller de laddningen längre och ger därför i praktiken bättre livslängd. Eneloope är av den typen, men många andra märken också.
 
Senast ändrad:
Kolla att du har firmwareversion 1.01, uppdatera i annat fall. Ändringar gjordes för att batterierna tog slut för fort. Håll inne menyknappen samtidigt som kameran sätts på så kommer versionen upp på displayen.

Till Pentax K-x är den allmänna konsensusen att Sanyo eneloope är de bästa batterierna, men även andra kan fungera.

Edit: Se till att köpa av den nya sorten med låg självurladdning, trotts att de har lägre märkning, håller de laddningen längre och ger därför i praktiken bättre livslängd. Eneloope är av den typen, men många andra märken också.

Tack för svar. Jag testar Eneloop från Sanyo. Har 4st GP + laddare men behöver 4st backupbatterier.
Det verkar som efter idag då jag fottat ganska mkt & de håller ännu nu på kvällen, det är jag nog allt nöjd med. dock visar batt.indkatorn att det håller på eller är slut. men inte ännu. blixten svarar m.m. å den är inget seg.

Jag har v1.0.1 i kameran
 
Tack för svar. Jag testar Eneloop från Sanyo. Har 4st GP + laddare men behöver 4st backupbatterier.
Det verkar som efter idag då jag fottat ganska mkt & de håller ännu nu på kvällen, det är jag nog allt nöjd med. dock visar batt.indkatorn att det håller på eller är slut. men inte ännu. blixten svarar m.m. å den är inget seg.

Jag har v1.0.1 i kameran

Jag tror att dina GP batterier bli dina backup-batterier när du köpt sanyo eneloop, tror de kan ligga laddade i kameran(eller väskan) i en månad utan att ha laddat ur sig. Ska tillägga att det lär vara lämpligast att köpa dem på ebay där du kan få rejält mycket lägre pris en i Sverige.
 
Jag tror att dina GP batterier bli dina backup-batterier när du köpt sanyo eneloop, tror de kan ligga laddade i kameran(eller väskan) i en månad utan att ha laddat ur sig. Ska tillägga att det lär vara lämpligast att köpa dem på ebay där du kan få rejält mycket lägre pris en i Sverige.

tack för tipset. Kan säga att jag har GP NiMH AA uppladdaningsbara med laddare för 4 bat. Kan det vara stor skillnad på Sanyo Eneloop & mina nuvarande?

Har läst om dessa, verkar ju bra. MÅSTE man ha deras laddare. Även om GP ( de flesta andra) skriver att endast ladda deras batterier i deras laddare spelar det väl ingen roll. Det är väl bara för om man väljen en laddare att man ska fortsätta köpa även deras batterier? antar jag. kan väl inte göra nåt att t.ex ladda Eneloop i GP laddaren. på www.conrad.se hittade jag både 4pack 8 pack med eler utan laddare.. 4st med laddare f 380sek. tyckte jag var bra pris. Hade räknat med mer faktiskt.
 
Senast ändrad:
Jag har en GP Pwerbank laddare som kan ladda 4 st. Med kapasitet 2100mAh.

Om jag köper dessa Eneloop på 2000mAh. ska väl fungera utan problem?
 
När jag hade en k-x använde jag CamLink 2700mAh som standard och hade reserv med 2200mAh som hade låååång hållbarhet. Dessa finns för 250:- för fyra hos Swefo, finns dock inte på hemsidan men det finns i butiken.
 
Jag kär Hähnel Synergy, som är samma teknik som Sany Eneloop använder. Finns flera andra också...

Det kan vara en poäng i sammanhanget att förstå batteriindikatorn:
Grönt - full laddning, nästan oanvänd.
Gult - kameran är använd och har inte full laddning.
Rött - snart dags att byta batterier.

Ett annat sätt att se på det är i procent.
Så här är det ungefärligt:

Grön laddning 90 - 100%
Gult laddning 20 - 90%
Röd laddning 0 - 20%

Normalt går det att köra ett par timmar eller mer på rött utan fara.
Det beror på vad man gör för något och hur kameran är inställd.
 
Har märkt att det går att ta väldigt många kort även då batteriet indikerar rött. Jag kör med Varta på 2700mAh (minns ej namnet tyvärr)
 
Batterier och K-x

Jag har Sanyo Eneloop men är definitivt inte imponerad av dem. Nu använder jag i sig kameran en hel del, men de borde räcka längre än de faktiskt gör.

Såg nu att jag tydligen inte har den nya uppdateringen i kameran. Hur fixar jag det? Måste jag skicka iväg kameran?
 
Jag har Sanyo Eneloop men är definitivt inte imponerad av dem. Nu använder jag i sig kameran en hel del, men de borde räcka längre än de faktiskt gör.

När du säger "räcka" menar du då tills att kameran visar "tomt batteri"-symbolen eller tills att kameran slocknar?

Jag använder GP ReCyko+ 2050 mAh som är mycket bättre än de SuperDuper 2700 jag körde med först. Men batterimätaren tycker jag går för snabbt ned på orange och sedan rött även med firmware 1.01 och manuellt inställd på NiMH.

Har tyvärr varit för slarvig för att notera hur många bilder jag tagit i varje läge av batterimätaren, men uppskattningsvis "ett par hundra" har jag fått ut efter att den blev röd (lägsta nivån). Dvs fler bilder på rött än på grönt.

Känns ju som ett I-landsproblem att klaga på att batterierna räcker för länge, men jag tycker att det skulle upplevas som mer användbart om röda symbolen dök upp någorlunda nära slutet av batterilivslängden och inte som nu med så god marginal att det bara är att ignorera och friskt köra på som om inget hänt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.