Annons

Hur mycket minne behöver jag ha med på resan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fodral? Varför då? Du ska väl ha kameran framme så att du kan fota? Små fodral där bara kameran får plats har jag aldrig fattat nyttan med. När man börjar komm aupp i väskor för att transportera kamerahus, några objektiv, blixt m.m. så är det en annan sak.

Jag vill skydda kameran och objektivet ifrån stötar och repor när de ligger i min axelväska. Så det stod mellan antingen ett fodral eller en kameraväska (alltså en vanlig kameraväska där man få plats med kamerahus, objektiv och smått och gott). Jag ska dock ha en axelväska med mig redan med plånbok, mobil och annat i så jag känner inte för att bära två väskor eller en klumpig kameraväska i min axelväska. Så jag valde istället fodral så det smidigt kan ligga i min axelväska. Självklart håller jag bara kameran när jag går runt men när kameran åker ner så vill jag ha den i ett fodral i min avelväska och inte bara lägga den rakt ner med nycklar som skär i eller något i den stilen. Jag har svårt att se hur jag bara skulle köpa ett kamerahus och objektiv för flera tusen och sen bara låta de ligga helt öppet.
 
Vet du hur många bilder ditt orginalbattteri räcker till?

Tyvärr inte.

Annars tycker jag iden om att ta med en kortläsare o bränna bilderna på ett internetcafe är smart om din ekonomi är begränsad.

Det ska jag tänka på. Kan man ta med ett USB-minne att överföra bilderna till på ett Internetcafé tro? Vad kostar ens Internetcafé? Skivor går väl bra med annars.


Tack! :)
 
Hoppas du hinner öva lite på hemmaplan innan du åker. Batterier skall laddas ett par gånger innnan de kommer upp i kapacitet också.

Jag hoppas också att jag hinner leka lite med kameran innan planet lyfter. Dock har jag inte fått min beställning än eftersom fodralet jag skulle ha inte fanns i deras ordinarie sortiment utan de beställde hem den när min beställning lades. Så fort de har fått den så skickar de allt. Troligen kommer det i början av mars. Hoppas jag...
 
Åtta lax?

4.675kr Sony NEX 5 med 18-55 http://www.cameranu.nl/en/artikel/97144/Sony_NEX-5_18-55_Snap_Pack_Zwart.html
495kr Batteri NP-FW50 http://www.cameranu.nl/en/artikel/110494/Sony_NP-FW50_Merk_Jupio_.html
795kr SanDisk Extreme 16GB http://www.webhallen.com/hardvara/90795-sandisk_secure_digital_extreme_iii_16gb

Summa 5.965kr.

Vad mer kan man behöva?

Du behöver ingen oskarp och ljussvag 16/2.8, din 18/3.5 med stabilisering är minst lika bra (om inte bättre).

Angående cameranu.nl så föredrar jag att beställa från svenska sidor.

Alltså kamerahuset med 16mm och 18-55 kostar inte 8000 kr. Kamerahuset med 16mm och 18-55 kostar 6990 kr. Sen kostar fodralet 495 kr. Det här är något jag redan har lagt en beställning av. Fick det utan frakt- och postförskottsavgift så jag tycker inte att det var ett dåligt köp. Visserligen kanske fodralet var dyrt även fast de sålde den billigast. Men jag ville ha Sonys original för försäkra mig om att det fick plats och jag tyckte det såg rätt snyggt ut också.

På julrean gick Sony NEX-5 med 18-55 för 4500 kr (som jag tyvärr inte köpte för jag naivt väntade på efterföljaren). När jag sen bestämde mig för att köpa den så fick jag olika råd men det kändes som jag ville ha både 16mm och 18-55 (16mm för tillfällen jag vill använda den som kompaktkamera och 18-55 då jag som nu på resan fokuserar mer på filma/fota än vara praktisk). Sen är ju enbart 16mm inte att rekommenderat utan 18-55 är mer mångsidig. Däremot påstås 16mm var mer ljusstark.

16mm separat kostar ca 2000 kr och 18-55 kostar ca 2500 kr. Så det betyder att kamerahuset gick på 2490 kr och ska jag då ta Elgigantens julerbjudande för 4500 kr så kostade kamerahuset 2000 kr vilket "bara" innebär ca 500 kr i skillnad.

Resterande 515 kr var ungefär vad jag hade tänkt att lägga på UV-filter och minne. Det gör inget om det blir lite mer än 8000 kr. Bara det inte drar iväg ordentligt mycket mer...
 
Angående UV-filter. Ni är många som skriver att jag ska skippa det. Ett UV-filter på CyberPhoto kostar 195 kr/st så det innebär 390 kr. Är det verkligen lönt att skippa? Fick rådet av en att köpa UV-filter men alla skriver olika. Förvirrande...

Sen minne då. Om vi tänker på storleken. Några skriver flera små och en skrev minst 16GB. Så ska jag satsa på 16GB och vid behov köpa ett till när jag är i London? Om jag ska köpa 16GB, ska jag då köpa två stycken 8GB eller fyra stycken 4GB? Inte ett 16GB bara? Jag tänkte att man slipper byta minne och bara köra på med ett 16GB. Vad kan hända med minneskortet om den sitter i hela tiden? Pappa tyckte mest att det var bra att ha två 8GB så om jag filmar mycket och det tar slut så vet jag att jag har 8GB kvar att fota.

Sen hastigheten då. Klass 10 är alltså för dåligt? Vilken klass rekommenderar ni? Utan överdriva åt det ena eller andra hållet (alltså det är ju bra med snabbt minneskort även om min budget har sina begränsningar).

Ska ta en seriös funderare på extrabatteri dock. Ska försöka se om jag kan luska ut hur länge det varar också.
 
500kr. Batteri eller väska? Förvisso är det bra att ha en väska att lägga ner kameran i när det enda batteriet har tagit slut...

UV-filter behöver du inte, lägg de pengarna på minneskort. UV-filter är kamerabutikens marginalförstärkare, inget annat.
 
500kr. Batteri eller väska? Förvisso är det bra att ha en väska att lägga ner kameran i när det enda batteriet har tagit slut...

Om batteri är viktigt och jag behöver det så får jag helt enkelt beställa det. Fodralet kan jag inte plocka bort för det. Kanske valt NEX-3 istället för NEX-5 om jag skulle gå ner i pris men det kändes inte aktuellt ändå. Föredrog chassit och full HD hos NEX-5.

UV-filter behöver du inte, lägg de pengarna på minneskort. UV-filter är kamerabutikens marginalförstärkare, inget annat.

Ok. Skippa väl UV-filter då. Även fast åsikterna verkar delade. Jag är dock varsam och eftersom jag har fodral hoppas jag att linserna klarar sig utan repor.
 
Kikade på flera 16GB:
Transcend SDHC Class 6 16GB 259:-
Transcend SDHC Class 10 16GB 259:-
Transcend SDHC Class 4 16GB 239:-
SanDisk SDHC Extreme Class 1 16GB 639:-
SanDisk SDHC Class 2 16GB 269:-
SanDisk SDHC Extreme HD Class 6 16GB 419:- En i tråden som tipsade om

Vilken ska man välja och hur ska man tänka?

Grovt sett kan man tänka ungefär så här:
För singelbilder/stillbilder: Vilket kort som helst duger.
För video: Hur mkt trycker videofimningen ur sig i MB/s? Där är den undre gränsen, och du behöver antagligen lite marginal också. De som brukar videofilma vet säkert.
För serietagning av stillbilder i RAW: Snabbast tänkbara minnekort.
 
Angående UV-filter. Ni är många som skriver att jag ska skippa det. Ett UV-filter på CyberPhoto kostar 195 kr/st så det innebär 390 kr. Är det verkligen lönt att skippa? Fick rådet av en att köpa UV-filter men alla skriver olika. Förvirrande...

Sen minne då. Om vi tänker på storleken. Några skriver flera små och en skrev minst 16GB. Så ska jag satsa på 16GB och vid behov köpa ett till när jag är i London? Om jag ska köpa 16GB, ska jag då köpa två stycken 8GB eller fyra stycken 4GB? Inte ett 16GB bara? Jag tänkte att man slipper byta minne och bara köra på med ett 16GB. Vad kan hända med minneskortet om den sitter i hela tiden? Pappa tyckte mest att det var bra att ha två 8GB så om jag filmar mycket och det tar slut så vet jag att jag har 8GB kvar att fota.

Sen hastigheten då. Klass 10 är alltså för dåligt? Vilken klass rekommenderar ni? Utan överdriva åt det ena eller andra hållet (alltså det är ju bra med snabbt minneskort även om min budget har sina begränsningar).

Ska ta en seriös funderare på extrabatteri dock. Ska försöka se om jag kan luska ut hur länge det varar också.

Du kanske klarar dig med 15MB/s då Sony komprimerar sina videofiler rätt hårt. Till Canon behöver man 20MB/s för Video. SanDisk skriver rätt ut på sina kort vad de klarar och SanDisk håller ALLTID vad de lovar. Trancsend litar jag inte lika mycket på, men deras Class 10 borde absolut funka. Lätt att testa i en affär, stoppa in kortet och filma i två minuter, funkar det så funkar det.

8GB Transcend Class10 kostar 109kr http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=600641
16GB Transcend Class10 kostar 259kr http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=600643
32GB Transcend Class10 kostar 519kr http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=605583

Pris/GB är åttan lite billigare, du får två åttor för 218kr, men det är svårt att fylla korten exakt till bredden, man byter ofta innan det är proppfullt så ett 16 eller 32GB-kort är lättare att använda.
 
Grovt sett kan man tänka ungefär så här:
För singelbilder/stillbilder: Vilket kort som helst duger.
För video: Hur mkt trycker videofimningen ur sig i MB/s? Där är den undre gränsen, och du behöver antagligen lite marginal också. De som brukar videofilma vet säkert.
För serietagning av stillbilder i RAW: Snabbast tänkbara minnekort.

Alltså jag är inte haj på det här med bildredigering än men jag vill ändå fota i RAW nu när jag har möjligheten så jag kan leka med bilderna sen och prova mig fram. Det är väl lite det som är det roliga med RAW-format? Känns lite dumt att köpa en systemkamera och inte fota i RAW. Däremot vet jag att vissa systemkameror fota i JPEG+RAW. Vet inte om NEX-5 gör det också. Kanske skulle vara önskvärt eller tänker jag fel, JPEG+RAW innebär inte det att den tar bilderna i båda formaten?

Annars kanske jag ska fota i JPEG på resan... NEX-5 tar ju väldigt bra JPEG-bilder. Sen går det ju att redigera JPEG-bilder också men jag antar att RAW-format har någon fördel ändå mot JPEG-format. Som novis vet jag dock inte vad som skiljer formaten åt exakt.

Känns som SanDisk SDHC Extreme HD Class 6 16GB ändå låter som något för NEX-5, eftersom den filmar i full HD.

Vad svårt allt ska vara. Tänkte att allt skulle bli lätt så fort jag valt kamerahus men det är verkligen jobbigt att bestämma sig för vilket minneskort man ska ha. Haha!
 
Kanske valt NEX-3 istället för NEX-5 om jag skulle gå ner i pris men det kändes inte aktuellt ändå. Föredrog chassit och full HD hos NEX-5.

NEX 5 var helt rätt val!

Ok. Skippa väl UV-filter då. Även fast åsikterna verkar delade. Jag är dock varsam och eftersom jag har fodral hoppas jag att linserna klarar sig utan repor.

Objektivlock ? när du stoppar ner kameran i en väska. Följer inte det med Sonys objektiv?
 
GrFör serietagning av stillbilder i RAW: Snabbast tänkbara minnekort.

Kanske utanför ämnet, men hur många är det (som inte är sportfotografer) som tar några längre serietagningar än en handfull bilder åt gången, dvs långt under det kamerans buffert hanterar innan den måste stoppa för att skriva till kortet? Rätta mig om jag har fel men klarar minneskortets skrivhastighet videofilmning så klarar det normal fotografering också.
 
Du kanske klarar dig med 15MB/s då Sony komprimerar sina videofiler rätt hårt. Till Canon behöver man 20MB/s för Video. SanDisk skriver rätt ut på sina kort vad de klarar och SanDisk håller ALLTID vad de lovar. Trancsend litar jag inte lika mycket på, men deras Class 10 borde absolut funka. Lätt att testa i en affär, stoppa in kortet och filma i två minuter, funkar det så funkar det.

Transcend SDHC Class 10 8GB fick en bra kundrecension men det är väl inte så mycket att gå på. ;)

Kikade på den först enbart för den följde med i ett paket hos CyberPhoto så tänkte den var bra för kameramodellen. Å andra sidan vet jag inte om de på CyberPhoto tänkte så mycket på filmningen. Många verkar mer intresserade av fota än filma och fokuserar därför mer på fota.

Får man testa ett minneskort bara sådär i en affär? :O

8GB Transcend Class10 kostar 109kr http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=600641
16GB Transcend Class10 kostar 259kr http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=600643
32GB Transcend Class10 kostar 519kr http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=605583

Pris/GB är åttan lite billigare, du får två åttor för 218kr, men det är svårt att fylla korten exakt till bredden, man byter ofta innan det är proppfullt så ett 16 eller 32GB-kort är lättare att använda.

Det är inte så enorm skillnad på två 8GB eller ett 16GB så frågan är mer vilket som är att föredra än priset.
 
Alltså jag är inte haj på det här med bildredigering än men jag vill ändå fota i RAW nu när jag har möjligheten så jag kan leka med bilderna sen och prova mig fram. Det är väl lite det som är det roliga med RAW-format? Känns lite dumt att köpa en systemkamera och inte fota i RAW. Däremot vet jag att vissa systemkameror fota i JPEG+RAW. Vet inte om NEX-5 gör det också. Kanske skulle vara önskvärt eller tänker jag fel, JPEG+RAW innebär inte det att den tar bilderna i båda formaten?

Singel/stillbilder i RAW: Vilket kort som helst duger.
Att det blir problem vid serietagning i RAW beror på att det blir mycket data som skall skrivas till minneskortet. Om kameran tex tar 5 bilder/s och det tex är 14 MB per bild så blir det 70 MB/s.
 
Däremot vet jag att vissa systemkameror fota i JPEG+RAW. Vet inte om NEX-5 gör det också. Kanske skulle vara önskvärt eller tänker jag fel, JPEG+RAW innebär inte det att den tar bilderna i båda formaten?

Rättelse av mig själv. Så här stod det hos CyberPhoto under Funktioner & Menyer:
RAW format finns och det går även att spara i både RAW och JEPG unisont.

Så det innebär ju att jag kan fota både i RAW+JPEG.
 
Singel/stillbilder i RAW: Vilket kort som helst duger.
Att det blir problem vid serietagning i RAW beror på att det blir mycket data som skall skrivas till minneskortet. Om kameran tex tar 5 bilder/s och det tex är 14 MB per bild så blir det 70 MB/s.

Vad exakt innebär serietagning? Panorma eller menar ni något helt annat?
 
Ni är flera som rekommenderar extrabatteri, men batteriet kostar flera hundra kronor (mer än 500 kr) när jag googlat snabbt.

Batteriet som följer med heter NP-FW50 (Li-Ion batteri). Så jag ska köpa ett extra? Det är inga småpengar, redan nu är jag uppe i nästan 8000 kr.

399:- på Batteriexperten, finns säkert billigare på andra ställen
 
399:- på Batteriexperten, finns säkert billigare på andra ställen

Oj, men då så. Det lät inte så farligt. När jag googlade snabbt innan (inte kikat på Prisjakt visserligen) så fick jag fram typ närmare 1000 kr. Antingen kom jag fel eller så skiljer priserna så mycket.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.