Annons

Hur mycket minne behöver jag ha med på resan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man läser här tex: http://www.fotosidan.se/blogs/froderberg/forsokte-rajala-blasa-mig.htm så är ju hysterin med snabba minneskort bara ett sätt att kunna ta mer betalt. Det man möjligen vinner på är snabbare överföring till datorn, men har man då en långsam minneskortsläsare så är det pengar i sjön iaf...

Har du en snabb kamera typ 1D4 sa maste du ha snabba kort om du tar serier med manga bilder. Annars far du ju stanna upp i 30 sekunder och vanta medan kameran skriver till korten. Aven vid filmning med kameran gar det inte att anvanda de allra langsammaste utan att det stannar upp
 
Vad är det för skillnad på klasserna?

Tänkte Transcend SDHC Class 10 16GB men är klass 10 för dåligt? Är det desto lägre klass ju bättre/snabbare minneskort?

Har för mig att klass 10 är minst 10MB/s och upp till 20MB/s. Varför jag tittade på Transcend SDHC Class 10 8GB först var för den följer med i ett paket på CyberPhoto med denna kameramodell så tänkte att det var "rätt" minne att köpa. Ska jag alltså ha snabbare?

Första länken (klass 6) för 419 kr var visserligen dubbelt mot Transcend SDHC Class 10 16GB men andra länken (klass 1) var verkligen för dyr. Är det verkligen nödvändigt?

Ju hogre nummer (klass) desto snabbare kort
 
Vad exakt innebär serietagning? Panorma eller menar ni något helt annat?

Serietagning är när du håller nere avrtyckaren och fräser av 5 bilder/sekund, kanske under 2 sekunder. Väntar 5 sekunder och fräser sedan av 10-15 bilder till... och igen. Vanligt vid sportfoto. Detta ställer krav på minneskortet, kameran måste snabbt skriva undan till kortet så att kameran är redo att skjuta nya serier.

Fotar man serier med RAW-format som är 2-4ggr så stora datafiler (jämfört med JPG) blir det mer data att spara undan såklart. RAW + JPG och serier är bara att glömma, för mycket data.
 
Senast ändrad:
Ingen fotar i RAW + JPG.
Vill du bildbehandla i datorn, fintrimma vitbalans, brusreducera optimalt etc. fotar du i RAW.
Vill du bara beskära och räta upp bilderna i datorn, fota i JPG.

Man kan mycket väl fota i RAW+JPG. Särskilt kan jag tänka mig att det är bra för de som är nyfikna på RAW men ännu inte provat det. Då har man en färdig JPG direkt, som vanligt, plus att man har en RAW att labba med.
 
Jag vill skydda kameran och objektivet ifrån stötar och repor när de ligger i min axelväska. Så det stod mellan antingen ett fodral eller en kameraväska (alltså en vanlig kameraväska där man få plats med kamerahus, objektiv och smått och gott). Jag ska dock ha en axelväska med mig redan med plånbok, mobil och annat i så jag känner inte för att bära två väskor eller en klumpig kameraväska i min axelväska. Så jag valde istället fodral så det smidigt kan ligga i min axelväska. Självklart håller jag bara kameran när jag går runt men när kameran åker ner så vill jag ha den i ett fodral i min avelväska och inte bara lägga den rakt ner med nycklar som skär i eller något i den stilen. Jag har svårt att se hur jag bara skulle köpa ett kamerahus och objektiv för flera tusen och sen bara låta de ligga helt öppet.

Jag förstår hur du tänker, och jag har gjort likadant själv en gång i tiden. Men inte nu längre, det blir för bökigt att lägga kameran i en mindre fodral/väska som sen ska läggas i en större väska. Men har du nu redan beställt ditt fodral så är det ju en akademisk diskussion. Såvida du inte kan ändra din order, eftersom det tydligen verkar vara så att fodralet förhindrar leveransen av själva kameran.

Kameror, eller rättare sagt objektiv, levereras väl som sagt dessutom med objektivlock och motljusskydd. De duger bra som skydd, bara man använder dem.
 
Ingen fotar i RAW + JPG.
Vill du bildbehandla i datorn, fintrimma vitbalans, brusreducera optimalt etc. fotar du i RAW.
Vill du bara beskära och räta upp bilderna i datorn, fota i JPG.

jag fotar alltid med liten jpg o raw för jag använder jpg till att sålla bilderna när jag går igenom korten. Går betydligt fortare att öppna små jpg än raw. Sedan när jag ställer bilderna kör jag alltid från raw.
 
Kikade på flera 16GB:
Transcend SDHC Class 6 16GB 259:-
Transcend SDHC Class 10 16GB 259:-
Transcend SDHC Class 4 16GB 239:-
SanDisk SDHC Extreme Class 1 16GB 639:-
SanDisk SDHC Class 2 16GB 269:-
SanDisk SDHC Extreme HD Class 6 16GB 419:- En i tråden som tipsade om

Vilken ska man välja och hur ska man tänka?

Måste bestämma mig nu. Jag vill alltså kunna både videofilma och fota i RAW (+ JPEG). Så vilket är bäst? Antar SanDisk SDHC Extreme Class 1 16GB för 639:- men skulle SanDisk SDHC Extreme HD Class 6 16GB för 419:- duga också?

Antar att övriga är "dåliga" om man ska filma i full HD och fota i RAW? Vill ju ha ett minneskort som klarar detta eftersom det är lite charmen med kameran som jag har köpt.

Om någon vill inflika om något mer angående minne så gör det nu. ;) Tips på annat bra minneskort eller åsikter om storlek osv.
 
Kameran är snart i mina händer!

Såg i min inkorg att kameran skickades igår så nu lär jag snart ha den i mina händer. Det är så spännande!
 
När jag besökte London lånade jag ihop minneskort så det säkert skulle räcka för en vecka. Jag fick ihop 64 MB (MB!) värt en förmögenhet. Det räckte bra. Året var 2000.
 
På "den gamla goda tiden" fick jag tips om att när du ska ut och resa så räkna ut ungefär hur mycket film du kommer göra av med. Sen tar du med dubbelt så många rullar och ytterligare några för säkerhets skulle. Det stämde oftast, det är väldigt lätt att fota mer än man tror. Men som sagt, i London lär det inte vara några problem att köpa ett eller två minneskort till om man så önskar. Däremot rekommenderar jag flera mindre. Då kan du när det ett av dem är fullt lämna det i säkerheten på hotellrummet och fota vidare med ett annat. Om kameran skulle bli stulen (vilket jag innerligt hoppas att den inte blir) har du då inte tappat alla bilder.

Vad gäller UV-filter tycker jag det är en bra försäkring. Har inte märkt någon större skillnad i bildkvalitet mellan bilder tagna med UV-filter och bilder tagna utan.
 
Men som sagt, i London lär det inte vara några problem att köpa ett eller två minneskort till om man så önskar. Däremot rekommenderar jag flera mindre. Då kan du när det ett av dem är fullt lämna det i säkerheten på hotellrummet och fota vidare med ett annat. Om kameran skulle bli stulen (vilket jag innerligt hoppas att den inte blir) har du då inte tappat alla bilder.

Nej, jag köper inte flera mindre minneskort än ett stort med argumentet att min kamera kan bli stulen. Om min kamera skulle bli stulen känner jag att det är ett större problem. Min kamera får och ska INTE gå att stjäla. Jag skyddar den med mitt liv! ;)
 
Man kan mycket väl fota i RAW+JPG. Särskilt kan jag tänka mig att det är bra för de som är nyfikna på RAW men ännu inte provat det. Då har man en färdig JPG direkt, som vanligt, plus att man har en RAW att labba med.

Allt fler nya DSLR och (EVF-system) kommer väl med inbyggda RAW-konverterare i kameran. I min D90 t.ex. som på inget sätt är någon ny kamera kan jag enkelt med ett par knapptryck skapa en JPG i valfri storlek antingen helt obehandlad eller efterbehandlad/beskuren till önskat resultat. Bra funktion när man "på resa" och utan bildbehandlingsdator behöver plocka fram en JPG att ge till någon, maila eller ladda upp på någon web.

Vad skall jag med RAW+JPG till? Slöar bara ner kamerans skrivjobb och käkar upp till 50% mer minneskort.
 
Allt fler nya DSLR och (EVF-system) kommer väl med inbyggda RAW-konverterare i kameran. I min D90 t.ex. som på inget sätt är någon ny kamera kan jag enkelt med ett par knapptryck skapa en JPG i valfri storlek antingen helt obehandlad eller efterbehandlad/beskuren till önskat resultat. Bra funktion när man "på resa" och utan bildbehandlingsdator behöver plocka fram en JPG att ge till någon, maila eller ladda upp på någon web.

Vad skall jag med RAW+JPG till? Slöar bara ner kamerans skrivjobb och käkar upp till 50% mer minneskort.

Om du vill titta igenom bilderna du tagit pa resan, eller gallra ut de som inte blivit bra. Sa gar det mycket snabbare i din kamera eller dator,notebook om du aven har dem som jpg. Staller du in kameran pa sma jpg sa gar det inte mycket mera minne heller
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.