Annons

Miniatyrbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

erik767

Aktiv medlem
Jag vill göra "miniatyr"-bilder i Elements där en liten del av bilden är skarp och övrig oskarp. Jag har följt olika guider men lyckas inte.

Bilden är ett lager.
Jag skapar ett lager med svart bakgrund med ett vitt tonat streck som ska motsvara den skarpa delen.
Sedan vill jag lägga oskärpa på det svarta.
Det vita och svarta ska inte synas.
Hur får jag programmet att lägga på oskärpan på en del av bilden?

Tacksam för svar.
 
Senast ändrad:
Varför använda svart och vit färg? du kan lika gärna markera med hjälp av Quick Mask verktyget genom att trycka på Q och välja en luddig pensel med hårdhet 0% i passande storlek, sedan målar du där du inte vill att det ska vara suddigt och trycker Q igen för att få fram den målade markeringen. efter det så går du in i filter > Oskärpa och välj tex "Gaussian Blur" sedan är det bara att dra lite i reglagen till önskat resultat!

Om de nu var så du menade att du ville få bilden.

//Gustav
 
Senast ändrad:
Jag vill göra "miniatyr"-bilder i Elements där en liten del av bilden är skarp och övrig oskarp. Jag har följt olika guider men lyckas inte.

Bilden är ett lager.
Jag skapar ett lager med svart bakgrund med ett vitt tonat streck som ska motsvara den skarpa delen.
Sedan vill jag lägga oskärpa på det svarta.
Det vita och svarta ska inte synas.
Hur får jag programmet att lägga på oskärpan på en del av bilden?

Tacksam för svar.

http://www.tiltshiftphotography.net/photoshop-tutorial.php
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.