Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mingel/fest fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuffle

Medlem
Hej
Jag har lite problem när jag fotar på fester, jag får inga bra bilder. Får nästan endast bilder utan någon aktion i.Det har väl hänt att det blivit några bra bilder, men sällan. Ser många andra som fotograferar som får bra bilder med mycket aktion i som inte verkar störa personerna så mycket. Problemet är just att försöka inte störa personerna som finns på festerna men ändå få bra bilder.

Jag vill jättegärna få tips och råd på hur jag kan förbättra mina fotokunskaper. Jag har en nikon D70 nu och vill jättegärna lära mig använda den till något vettigt.

MvH Robin B

Hej!

Om jag tolkar dig rätt så är det inte bildkvaliteten du har problem med utan bildinnehållet, att det blir för stelt.
Själv har jag inte fotat på fester, men jag antar att det är precis samma sak där som när man fotograferar i andra sammanhang där folk träffas och umgås. Försök ta foton utan att folk märker att du fotar. Då blir det naturligast.
Jag brukar för det mesta försöka fota människor när de inte är medvetna om det. Då brukar det bli bäst.

En annan sak som kan vara bra är att ta många bilder, antingen en i taget eller med seriebildstagning. När det är mycket action i motivet kan det vara enorm skillnad på bilderna i en serie. Det kanske blir 80% halvtråkiga bilder, men dem är ju bara att kasta, och spara de 20% som är bra bilder och kanske till och med innehåller en och annan riktig pärla som man aldrig hade fått till om man hade försökt planera bilden.

Mvh.
Lasse C

Glöm inte en väsentlig detalj nu. Mingelbilder publiceras till 90% (påhittat värde) på webben idag. Det innebär att du bör fråga alla personer innan fotografering vilket tyvärr gör att det kan bli en onaturlig situation.

Det man bland annat kan göra är att leka med olika vinklar samt "fejka" action trots att personerna står still. Med en bra blixt fryser du personera som är nära och de blir skarpa. Med lite längre slutartider kan du efter blixten skaka till kameran så får du mer fart i bilden.

Se också till att du har koll på alla inställningarna före fototillfället. Folk tröttnar snabbt om man håller på och "fippla".

Joel Höglund skrev:
Glöm inte en väsentlig detalj nu. Mingelbilder publiceras till 90% (påhittat värde) på webben idag. Det innebär att du bör fråga alla personer innan fotografering vilket tyvärr gör att det kan bli en onaturlig situation.
Hej!

Så sant, så sant. Det är ett dilemma som naturligtvis inte bara gäller mingelbilder. Själv lägger jag aldrig ut bilder på webben med personer som inte har godkänt det.
Visst, det kan bli i det närmaste omöjligt att fråga alla, men då låter jag bli att lägga ut dem.

Se också till att du har koll på alla inställningarna före fototillfället. Folk tröttnar snabbt om man håller på och "fippla".
En av aspekterna jag menade, utan att skriva det uttryckligt, med fördelarna med att fota människor när de inte är medvetna om det. Det blir lätt vansinnigt stelt och tråkigt om folk ska vänta medan man ställer in exponeringar, fokus etc.
Alla som har radat upp sig framför en fotograf som tar evigheter på sig innan han/hon väl tar bilden vet hur olidligt tråkigt det blir. Ofta blir inte bilderna särskilt bra heller. Exponering, skärpa etc kanske är perfekt, men människorna på bilden ser ibland rent lidande ut.

Mvh.
Lasse C

Hej!
Har jobbat som mingelfotograf, dock ej på nattklubbar utan på mässor och sådant.

Jag tar bilden först och frågar sen. Har nog bara enstaka gånger stöt på folk som inte vill vara med. Det är väldigt ovanligt. Men fota först och fråga sen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar