Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mindre fokuspunkt hos canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

ollenordell

Medlem
Jag har haft en rad canonkameror, men vid extrem bländaröppning (typ 1.2 vid 85mm) så kan jag känna att den centrala fokusrektangeln är för stor, det blir lätt fokus på ögonfransarna och inte på ögat. Skulle vilja ha en "fokusprick" eller ett mindre kors som man kan bli mer precis med. Är jag knäpp, finns det en väg att lösa detta? Är det någon som förstår vad jag menar?

Olle

Jag har haft en rad canonkameror, men vid extrem bländaröppning (typ 1.2 vid 85mm) så kan jag känna att den centrala fokusrektangeln är för stor, det blir lätt fokus på ögonfransarna och inte på ögat. Skulle vilja ha en "fokusprick" eller ett mindre kors som man kan bli mer precis med. Är jag knäpp, finns det en väg att lösa detta? Är det någon som förstår vad jag menar?

Olle

Fokusera manuellt? (Någon annan möjlighet ser jag inte)

Har du en ordentlig kamera (typ Canon 5DMkII) så byt mattskiva till Canon EG-S för manuell fokusering. Drygt 200 spänn och en ny värld öppnar sig.

På 7D kan man ställa in en mindre "fokusprick". Kallas Spot-AF.

Ditt problem kan ju dock komma sig av att objektiv/kamera-kombinationen inte lirar riktigt tillsammans utan felfokuserar litegrann. Vilket syns väldigt tydligt vid extremt kort skärpedjup som är oförlåtande mot minsta lilla fram- eller bakfokus.

1Ds mk III

Har du en ordentlig kamera (typ Canon 5DMkII) så byt mattskiva till Canon EG-S för manuell fokusering. Drygt 200 spänn och en ny värld öppnar sig.

Har en 1Ds mk III, och har haft en 5D mk II som jag sålde för AF inte höll måttet i dunkelt ljus. Ska googla på det där med mattskiva för det fattar jag ingenting av. Tack.

Ah..

På 7D kan man ställa in en mindre "fokusprick". Kallas Spot-AF.

Ditt problem kan ju dock komma sig av att objektiv/kamera-kombinationen inte lirar riktigt tillsammans utan felfokuserar litegrann. Vilket syns väldigt tydligt vid extremt kort skärpedjup som är oförlåtande mot minsta lilla fram- eller bakfokus.

Jag har haft 20D, 5D mk II och nu gått över (tillbaka) till arbetshästen 1Ds mk III. Är OERHÖRT trött på denna ständiga paranoia att objektiven inte lirar med huset. Har haft nästa varje objektiv och kamerahus hos Canon för justering och betalat för detta. Så visst kan problemet handla om att lins och hus inte är synkade. Men jag KAN ta skarpa bilder, men med mitt mest extrema objektiv 85mm f/1.2 så märker jag hur lätt skärpan hamnar en mm fel och det har jag svårt att bemästra helt enkelt - speciellt som 85mm inte har så bra närgräns att jag kan gå nära på ansiktet. Jag typ så. Jag är frustrerad, men blir intresserad av kommentaren kring 7D. Kanske 1D X har svaren..

Med det objektiv du talar om (85/1.2) kommer fokus skjuta som ett skott genom sökaren. Den skiva jag har på 5D2 är utan snittbild/mikroprismor och det föredrar jag eftersom jag vill kunna fokusera var som helst i bilden, sällan i mitten.

Här finns några, tyvärr inte "rena", men jag inbillar mig det borde finnas eftersom det finns till 5D2: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_n...t=3&LH_SALE_CURRENCY=0&_sop=12&_dmd=1&_ipg=50

Har du ingen erfarenhet av andra mattskivor än standard är det bra att veta att sökaren blir mörkare då du sätter på långsamma objektiv (F/4 och uppåt). Alla ljusstarka är som förut, skillnaden är att det "plötsligt" går utmärkt att fokusera manuellt med mycket bra precision.

På näravstånd med 85/1,2 så kan man inte se om skärpan sitter exakt med den vanliga mattsivan.
Man ser heller inte om t.ex. personens båda ögon inte ligger helt i skärpa. Vrider de bara lite på huvudet så att det ena ögat ligger närmare eller längre bak så sitter inte skärpan i båda ögonen.
Vid de långa AF diskussioner som funnits här på fotosidan och egna experiment så är det bara att konstatera att gör man upprepade AF inställningar på stativ mot ett testobjekt så sitter inte skärpan lika varje gång. Det skiljer inte mycket med på kort avstånd med 8571,2 så räcker det för att bilder inte skall bli bra.
Nu har jag för mig att de mattskivor som ger bättre kontroll på skärpan har andra negativa egenskaper vad gäller mindre ljusstarka objektiv och också på ljusmätningen.

Jag har haft 20D, 5D mk II och nu gått över (tillbaka) till arbetshästen 1Ds mk III. Är OERHÖRT trött på denna ständiga paranoia att objektiven inte lirar med huset. Har haft nästa varje objektiv och kamerahus hos Canon för justering och betalat för detta. Så visst kan problemet handla om att lins och hus inte är synkade.

Hmm.
Du kallar mig paranoid (så uppfattar jag det då du tar i SÅ HÅRT MED VERSALERNA) som påpekar att det händer att objektiv inte lirar med huset, samtidigt som du justerat nästan alla dina objektiv mot husen. Då är det väl inte paranoia utan ett faktiskt och inte alls ovanligt problem. Eller hur?
Jag vill inte starta en diskussion om det. Reagerar bara på att du tar i så hårt mot mitt försök att förklara ett inte helt ovanligt problem på extrema bländare.
Ursäkta mig, jag visste såklart inte att du var ett sådant proffs, så jag försökte ge flera förklaringar till ditt upplevda problem. Det ska inte upprepas.

Jerry, relax. Med ett 85/1.2 (eller 50/1.4, 35/1.4 för den delen) så hamnar DOF lätt ner på millimetrar. Det är där MF kommer in. Jag är också trött på en massa snack om justeringar, jag kan liksom inte ha haft tur gång på gång med mina objektiv och det är sällan de inte funkat med min 5D2 (eller de tidigare Canons jag haft). Folk LETAR problem, ja med versaler. Har du ett 85/1.2 och en FF kamera så letar sig DOF ner till millimetrar lätt. I själva verket är det otroligt imponerande att kamerors AF hittar rätt så ofta. Och jag är PETIG med pixelskärpa. MF och ny mattskiva lägger alla dessa problem (som går att finna) åt sidan. Du SER när fokus är optimalt. Bra objektiv har en stor fokusring med bra dämpning, och är du ute efter pixelskärpa så finns inga genvägar du kan lita på.

Du kan inte fota hockey på detta sätt, men vid porträtt är det oslagbart, och det är inte långsamt. Du får en helt ny keeper-rate.

Obs, inte menat som en attack och jag tror inte TS syftade åt det hållet heller.

Med min Leica M9 har jag inga problem att fokusera manuellt för kameran är byggd för det, men med canon är man liksom ändå hänvisad till den där rödblinkande rektangeln..

Det är just därför som några nämner mattskiva (eller fokusskiva som det också kallas).
Om du byter den till en annan sort. Antingen helt matt, eller någon sort med snittbilder och annat kollijox, så kan du plötsligt fokusera manuellt med ljusstarka objektiv.

Petter ....

Jerry, relax. Med ett 85/1.2 (eller 50/1.4, 35/1.4 för den delen) så hamnar DOF lätt ner på millimetrar. Det är där MF kommer in. Jag är också trött på en massa snack om justeringar, jag kan liksom inte ha haft tur gång på gång med mina objektiv och det är sällan de inte funkat med min 5D2 (eller de tidigare Canons jag haft). Folk LETAR problem, ja med versaler. Har du ett 85/1.2 och en FF kamera så letar sig DOF ner till millimetrar lätt. I själva verket är det otroligt imponerande att kamerors AF hittar rätt så ofta. Och jag är PETIG med pixelskärpa. MF och ny mattskiva lägger alla dessa problem (som går att finna) åt sidan. Du SER när fokus är optimalt. Bra objektiv har en stor fokusring med bra dämpning, och är du ute efter pixelskärpa så finns inga genvägar du kan lita på.

Du kan inte fota hockey på detta sätt, men vid porträtt är det oslagbart, och det är inte långsamt. Du får en helt ny keeper-rate.

Obs, inte menat som en attack och jag tror inte TS syftade åt det hållet heller.

Nejdå, jag tar det inte alls som en attack. Ingen fara. Och jag har helt klart för mig vad små bländare gör med DOF. Dock har jag själv motsatta erfarenheter med framförallt ett objektiv. Skulle handla 50 mm 1,4 och eftersom jag vet vad minsta felfokus på stor bländare kan ställa till med valde jag att handla över disk istället för via nät som jag vanligen gör. Och tacksam är jag för det för det tog fyra (4) objektiv innan jag hittade ett som lirade med min kamera. De tre innan missade grovt. Så visst är problemet reellt.

Kanhända att jag övertolkade TS svar som ett påhopp också. Ursäkta TS om det är så. Då backar jag. Men jag står ändå fast vid att "snack om fel-lirande objektiv/hus är paranoia men jag har ändå själv kalibrerat alla mina objektiv mot huset"-resonemanget talar mot sig självt.

Gott. I mitt eget fall har jag riktigt bra 14/2.8, 35/1.4, 50/1.4 och 85/1.8. På zoomsidan 70-200/4 IS och 17-40/4 som likaså är örnskarpa med AF.

Fast när jag skaffade 5D2 så var jag ute efter 24-70/2.8 men de exemplar jag testade (i butik) satte inte skärpan på F/2.8 så därför har det fortfarande inte blivit någon sånt. Saknar det inte heller eftersom jag numer gått över till fast (nästan) helt och hållet, för det korta skärpedjupet när det sätts rätt har gjort mig beroende av skarpa motiv och OOF bakgrunder.

Jag har läst på lite på nätet under kvällen. Tydligen motsvara den vanliga mattskivan ett DOF på cirka 5,6. Så det är inte underligt om man har svårt att se om det är skarpt på 1,2 eller inte..
Mattskivan EG-S motsvara ungefär ett DOF på 2,8.
Sökaren blir tydligen betydligt mörkare med objektiv på 5,6 eller sämre.
Vissa rapporterar också att de behöver korrigera exponeringen något mot om de har standardskivan fast det rör som 1/3 steg eller liknande så inget dramatiskt.
Att byta mattskiva går ju snabbt och skall jag köra telefoto med extender får jag väl byta tillbaka till standard.
Det tar ju inte längre än att sätta på extendern.
Så tack för tipset Frank. Det blir en EG-S inom kort.

Hoppsan

Hmm.
Du kallar mig paranoid (så uppfattar jag det då du tar i SÅ HÅRT MED VERSALERNA) som påpekar att det händer att objektiv inte lirar med huset, samtidigt som du justerat nästan alla dina objektiv mot husen. Då är det väl inte paranoia utan ett faktiskt och inte alls ovanligt problem. Eller hur?
Jag vill inte starta en diskussion om det. Reagerar bara på att du tar i så hårt mot mitt försök att förklara ett inte helt ovanligt problem på extrema bländare.
Ursäkta mig, jag visste såklart inte att du var ett sådant proffs, så jag försökte ge flera förklaringar till ditt upplevda problem. Det ska inte upprepas.

Oj, du fattade fel, versalerna var inte riktade mot dig. Tacksam för alla synpunkter.

Tack

Tack för alla försök att hjälpa mig fatta detta, att byta mattskiva var nytt för mig - och det ska jag kolla vidare på. Mina versaler var riktade mot kameran, inte någon annan. Och när det gäller användandet av ordet paranoia, så menade jag såklart min egen eftersom det är lätt att börja misstro synken mellan hus och lins varje gång om man väl börjat lämna in och justera, speciellt om man har flera hus, och det är lite frustrerande. Jag spelar alltså inte ner detta problem, utan håller alltså med om att det ÄR ett problem. Pratade med canon en gång om detta på fotomässan och de sa bara lojt att det är vanligt med fram- eller bakfokus. Något jag inte tycker är ok om man köper objektiv i 20.000-kronorsklassen. Visst kan jag mikrojustera objektiven själv i menyerna, men även detta känns lite sådär för ett premiumsystem. Tack hursomhelst för responsen!

ANNONS