Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina bilder säljs olagligt som itune-app till iphone och ipad

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag har precis upptäckt att ett företag säljes flera av mina bilder som en itune-app till iphone och ipad. De marknadsför dessutom appen med "Dog Wallpaper displays HUNDREDS of images of dogs from around the world and by leading photographers - you’ve NEVER seen a collection like this! Some of the renowned photographers include Bee Thalin and Pete Markhams"

Då jag inte har varken iphone eller ipad så bad jag min syster att ladda ner appen för att se om mina bilder fanns där och visst, där fanns flera av mina bilder.

De använder mitt namn olagligt i marknadsföringen och använder dessutom mina bilder olagligt.

Vad råder ni mig till?

//Bee

Detta kan vara av intresse:
http://www.blf.se/sv/nyheter/upphov...-roesterna-3-2-men-fortsaettning-foeljer.html
Men det är lite annorlunda, där gäller det att Apple själva skulle begått brottet.

I ditt fall är det ju en app som Apple släppt igenom (de granskar alla app:ar) som visar sig bryta mot upphovsrätt. Jag skulle börja med att framföra detta till dem - jag gissar att det står i avtalet man undertecknar som app-leverantör att man inte får göra såhär, så app:en kan iallafall dras tillbaka.

Lite OT, men bra att veta?

Jag har egentligen bara en fråga: är det ett amerikanskt företag? Om det är det, så har du inget att göra egentligen. Åtminstone inte om du låtit bli att registrera dina bilder med USAs myndighet för upphovsrätt... För diskussionen hänvisar jag till http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=105513 , framför allt mitt inlägg med nummer 28.

Här hos PhotoShelter finns en beskrivning av det amerikanska systemet för registrering hos US Copyright Office.
För att det ska funka smidigast ska man registrera före all publicering. Det är möjligt att registrera även efter en publicering men då krävs lite annorlunda pappersarbete.

Utan en registrering verkar det vara kört med att få ersättning: ".....most intellectual property lawyers won't touch your case unless the image has been registered with the US Copyright Office...." :(

Kontakta ändå Staffan Teste.

Lycka till.

Ja, sånt är ju hårdvaluta i mataffären eller hos kameraförsäljaren.

Beror väl på hur man ser på sin verksamhet och hur stor del av den som är försörjande.
Jag är frilansare själv och hade de små bilderna jag plublicerat kommit ut i så stor grej så hade jag knappast börjat räkna förlorad inkomst.
Jag tycker som ni att man bör får betalt för sina bilder. Var i mitt inlägg ser ni att jag inte anser detta?
Jag hade fortfarande varit stolt över att ha mina bilder publicerade och att någon faktiskt tycker de är så bra att de kan tjäna pengar på det och t.o.m. så djörvt att sätta ut mitt namn. Däremor hade jag blivit förbannad över att de använder det utan mitt tillstånd. Hade de frpgat mig så kanske de fått dom gratis i miniformat.

/Stefan

Otroligt trist med såna här historier.

Tyvärr verkar det sällan finnas så mycket att göra åt det.
Att driva en process mot ett förtag utomlands är väldigt svårt och ofta väldigt dyrt.
Värdesätter man sin tid och sin sinnesfrid så är det (om det inte är riktigt stora grejer) nog bättre att låta det passera om inte företaget vill samarbeta efter en direktkontakt.

Det har hänt mig ett par gånger, inte just en iPhone app men resekataloger (i England), musik utrustningskataloger och hemsidor bland annat, och jag har, trots hjälp från advokater och kontakter med Staffan Teste (som var guld), inte vunnit eller fått något alls.
det har bara ätit tid och gjort en arg och irriterad.

Det enda sättet att slippa sånt är att inte publicera sina bilder på nätet (i något format).

Hur som helst, hur du än gör så önskar jag dig lycka till.

/Magnus

Beror väl på hur man ser på sin verksamhet och hur stor del av den som är försörjande.
Jag är frilansare själv och hade de små bilderna jag plublicerat kommit ut i så stor grej så hade jag knappast börjat räkna förlorad inkomst.
Jag tycker som ni att man bör får betalt för sina bilder. Var i mitt inlägg ser ni att jag inte anser detta?
Jag hade fortfarande varit stolt över att ha mina bilder publicerade och att någon faktiskt tycker de är så bra att de kan tjäna pengar på det och t.o.m. så djörvt att sätta ut mitt namn. Däremor hade jag blivit förbannad över att de använder det utan mitt tillstånd. Hade de frpgat mig så kanske de fått dom gratis i miniformat.

/Stefan

Undrar om du inser hur oerhört motsägelsefullt ditt resonemang är?

Du tycker att man ska få betalt för sina bilder.
Men är samtidigt beredd att släppa bilder mot "byline" till ett vinstdrivande företag.

Att ge bort bilder till vinstdrivande verksamheter är sig att skjuta sig själv i foten då det inte precis blir lätt att få betalt för sina bilder framöver.

Att acceptera rena bildstölder, av ett företag som drivs med vinstsyfte är ju inget annat än rent korkat.

Att få sin bildbyline utsatt är för övrigt ingen förmån.
Det är en laglig rättighet.

Men framför allt, det ger i sig inte fler betalda jobb.
Inte heller pengar i plånboken för oss som har fotografering som ett yrke.

Sedan slarvas det dessvärre rätt ordentligt med bildbylines.
Men det är kanske en annan tråd.

Tja detta är ett problem som sitter djupt hos många, bilder mm mm är inte lika solklart för vissa som en toblerone, att man behöver betala för(Ja förutom för fröken Salin:) )

Men Journalister anser ju att man skall ställa upp gratis och ge intervjuer och ge dom recept mm som dom sedan kan använda i sina tidningar och som dom sen säljer och tjänar pengar på, sen grinar journalister dom man säger att jag skall ha betalt för att du skall få använda mig och bilder på mig samt recepten i tidningen.. Dom gafflar om journalist kårens kutym om att intervjuer görs för att massan skall få ha tillgodo nyheterna... Men humm vem tjänar pengar på detta då? puckon i mitt tycke! betala eller skit i att använda saker... Och sätt åt dom som inte betalar för fullt! framför allt tidningar som medvetet använder bilder utan att betala.... För dom kan knappast säga som en och ann an liten idel förening kanske kan att dom inte visste att det va sådana regler.

Samma sak gäller ju företaget som snott dina bilder _och_ ditt namn helt sonika! och ponera att du sålt rättigheterna till dom bilderna till en tidning, eller en del av rättigheterna.. Då blir ju detta problem för dig. Och även om du nu vill sälja rättigheterna, vad händer om du vill sälja dom fulla rättigheterna till någon? kan man det då dom finns ute i en app så?

Nej på dom! diskutera med dom och även Apple och Android , Sen marknads förs den i Svenska App store och i Svenska Android store? då kanske dom Svenska lagarna gäller och då blir det ju enklare för dig?

jag hade inte gett upp för lätt! trött på journalister/tidningar, företag och även reklambolag som knycker bilder och är fullt medvetna om att det är stöld i hop om att man skall "inte orka" ta tag i det!

Kör hårt diskutera med bolagen i ordningen Jurist först sen Tillverkarna sen appstore, Android store.
Lycka till jag håller tummarna!

Undrar om du inser hur oerhört motsägelsefullt ditt resonemang är?

Du tycker att man ska få betalt för sina bilder.
Men är samtidigt beredd att släppa bilder mot "byline" till ett vinstdrivande företag.

Att ge bort bilder till vinstdrivande verksamheter är sig att skjuta sig själv i foten då det inte precis blir lätt att få betalt för sina bilder framöver.

Att acceptera rena bildstölder, av ett företag som drivs med vinstsyfte är ju inget annat än rent korkat.

Att få sin bildbyline utsatt är för övrigt ingen förmån.
Det är en laglig rättighet.

Men framför allt, det ger i sig inte fler betalda jobb.
Inte heller pengar i plånboken för oss som har fotografering som ett yrke.

Sedan slarvas det dessvärre rätt ordentligt med bildbylines.
Men det är kanske en annan tråd.

Inte alls motsägelsefull. Det beror som jag skrev hur man ser på sin verksamhet. Jag säljer enbart för tillfället enbart mina tjänster och i den ingår bilder med alla dess rättigheter.
Dvs jag säljer inte bilder!
Bilder jag publicerar här, facebook, andra forum säljer jag även i förstoringar om så önskas, men det är sällan och de som har köpt har köpt stora Canvasförstoringar. Om de som vill länka, ha mina bilder på deras hemsida så får de ha det. Det 'är väl därför jag puclicerar mina bilder. För att de ska uppskattas och spridas så länge folk påpekar vem som är fotografen. Dessutom är min vattenstämpel på bilden som de iof kan klona bort/kapa bort.

Ibland publicerar jag bilden i lokaltidningen och det är enbart för att få bilcden uppskattad.
Så beroende på hur man ser sin verksamhet ska man även ta betalt utefter det. Säljer Bee Thalin bilder så ska hon självfallet ta upp det de ansvariga.

Jag säljer inte bilder därav hade jag blivit oerhört glad att ens bli påtänkt till en app och i deras reklam även sätta ut mitt namn,

Jag säljer tjänster och hade en kund vägrat betala så hade jag blivit förbannad och tagit upp kampen om betalning med den ansvariga.

Man kan inte tjäna pengar på allt bara för man kan. Man kan faktiskt ha lite glädje över andra gläds över det vackra man skapat. Särskilt om man inte har bildförsäljning som sin verksamhet och allra minst om det inte ens är ens levebröd.

Om Bee Thalins verkshamhet känner jag inte till hon får väl ta upp kampen på sitt sätt. Jag bara skrev att jag skulle bli glad om det hade varit jag ;)

....

Jobbar som kemist, frilansar som bröllopsfotograf med ett modernt tänk (det är inte bilderna som kostar, det är min tid)

/Stefan

Den enda(?) praktiska lösningen, om man vill reducera den här typen av problem, är vattenstämplar på alla bilder man publicerar på bloggar etc.

Kontakta någon Amerikansk jurist som kan tänkas driva frågan på egen risk och ni delar på vinsten.

Tack alla för era råd och tips. Jag har nu kontaktat Staffan Teste och han kommer att hjälpa mig. Jag kände att jag behövde hjälp av någon som kan då jag själv inte riktigt vet hur jag ska gå till väga. Jag säljer mina bilder och vill inte att något företag tjänar pengar på mitt namn och mina bilder utan att be om lov. Jag har problem att ladda ner appen till min androidtelefon så jag vet inte exakt hur många bilder det är. Men vad jag förstår så är det i alla fall minst fyra. Mitt namn står på bilderna och jag ska ta fram bevis på att det är mina bilder som jag ska skicka till Staffan.

Bee

Inte alls motsägelsefull. Det beror som jag skrev hur man ser på sin verksamhet. Jag säljer enbart för tillfället enbart mina tjänster och i den ingår bilder med alla dess rättigheter.

Kan du förklara varför du tar betalt för dina tjänster ibland, och ibland inte. Varför vill du ha betalt i det ena fallet, men inte i det andra?

Och hur värderar du en timme? Vilka parametrar påverkar ditt timpris?

Timpriset är ett fast pris som beräknas på antal timmar nerlagt både på plats och efterarbete. På det läggs eventuella andra utgifter till. kunden får ett fast pris där timmarna inte specas och heller inte mina utgifter. De får altså en offert på uppdraget. Och de kan själva räkna ut mitt timpris för det uppdraget. Oftast tänker de enbart på de timmar de ser mig och räknar ut timpriset utifrån det.

Kan du förklara varför du tar betalt för dina tjänster ibland, och ibland inte. Varför vill du ha betalt i det ena fallet, men inte i det andra?

Jag tar betalt för alla mina tjänster som jag anställs att göra. Var fick du idén att jag inte tar betalt för mina tjänster?
Sen är det praxis för mig att närstående får det helt gratis. Än så länge har det resulterat betalning indirekt på andra sätt än i pengaroch det är en fördel då det inte kan beskattas.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar