Undrar om du inser hur oerhört motsägelsefullt ditt resonemang är?
Du tycker att man ska få betalt för sina bilder.
Men är samtidigt beredd att släppa bilder mot "byline" till ett vinstdrivande företag.
Att ge bort bilder till vinstdrivande verksamheter är sig att skjuta sig själv i foten då det inte precis blir lätt att få betalt för sina bilder framöver.
Att acceptera rena bildstölder, av ett företag som drivs med vinstsyfte är ju inget annat än rent korkat.
Att få sin bildbyline utsatt är för övrigt ingen förmån.
Det är en laglig rättighet.
Men framför allt, det ger i sig inte fler betalda jobb.
Inte heller pengar i plånboken för oss som har fotografering som ett yrke.
Sedan slarvas det dessvärre rätt ordentligt med bildbylines.
Men det är kanske en annan tråd.
Inte alls motsägelsefull. Det beror som jag skrev hur man ser på sin verksamhet. Jag säljer enbart för tillfället enbart mina tjänster och i den ingår bilder med alla dess rättigheter.
Dvs jag säljer inte bilder!
Bilder jag publicerar här, facebook, andra forum säljer jag även i förstoringar om så önskas, men det är sällan och de som har köpt har köpt stora Canvasförstoringar. Om de som vill länka, ha mina bilder på deras hemsida så får de ha det. Det 'är väl därför jag puclicerar mina bilder. För att de ska uppskattas och spridas så länge folk påpekar vem som är fotografen. Dessutom är min vattenstämpel på bilden som de iof kan klona bort/kapa bort.
Ibland publicerar jag bilden i lokaltidningen och det är enbart för att få bilcden uppskattad.
Så beroende på hur man ser sin verksamhet ska man även ta betalt utefter det. Säljer Bee Thalin bilder så ska hon självfallet ta upp det de ansvariga.
Jag säljer inte bilder därav hade jag blivit oerhört glad att ens bli påtänkt till en app och i deras reklam även sätta ut mitt namn,
Jag säljer tjänster och hade en kund vägrat betala så hade jag blivit förbannad och tagit upp kampen om betalning med den ansvariga.
Man kan inte tjäna pengar på allt bara för man kan. Man kan faktiskt ha lite glädje över andra gläds över det vackra man skapat. Särskilt om man inte har bildförsäljning som sin verksamhet och allra minst om det inte ens är ens levebröd.
Om Bee Thalins verkshamhet känner jag inte till hon får väl ta upp kampen på sitt sätt. Jag bara skrev att jag skulle bli glad om det hade varit jag
....
Jobbar som kemist, frilansar som bröllopsfotograf med ett modernt tänk (det är inte bilderna som kostar, det är min tid)
/Stefan