Annons

Mina bilder säljs olagligt som itune-app till iphone och ipad

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt inlägg handlade om att fotobutiken ville ha extra betalt precis som vilken fotograf som helst att få originalfilen även om man har usb minne med sig.
Att de skulle behålla filen för ev kopior som jag vill köpa fungerar inte eftersom de inte vet vem jag är. Jag bara betalade för tjänsten. Sen började du skriva om att man media kostar.

Vi måste skriva om varandra. Du skrev att jag tar extra betalt, och jag undrade vad du menade.

Hoppas att vi en vacker dag får veta hur det gick i det här fallet. Det är mycket sällan vi får "facit" i sådana här ärenden. Lycka till!

Jag har lovat att jag ska tala om hur det går så det får jag hålla.

Tyvärr så hade jag tydligen ingenting för att kontakta bildombudsmannen. När jag kontaktade honom så sa han att mitt fall var solklart och självklart skulle han hjälpa mig om jag först betalar 900 kr, vilket jag gjort. Jag skickade dessutom printscreens som bevisade att bilderna var mina och diverse länkar till ställena man kunde köpa appen. Därefter har jag inte hört någonting förutom ett mail som sa att han inte kunde hitta bilderna. Vilket är väldigt konstigt eftersom han fått länkar från mig till alla de ställen där de säljer appen. Räcker inte det så är det bara är att googla på "bee thalin dog app" så hittar man. Jag har skickat otaliga mail och frågat hur det går och vad han gjort men han vägrar svara på mina mail. Nu har det gått 1,5 år och de säljer fortfarande mina bilder - och Staffan Teste lyser med sin frånvaro. Han fick ju sina pengar så han är väl nöjd nu antar jag. Så det känns som jag slängt pengarna i sjön.
Bee

Tyvärr så hade jag tydligen ingenting för att kontakta bildombudsmannen. När jag kontaktade honom så sa han att mitt fall var solklart och självklart skulle han hjälpa mig om jag först betalar 900 kr, vilket jag gjort. Jag skickade dessutom printscreens som bevisade att bilderna var mina och diverse länkar till ställena man kunde köpa appen. Därefter har jag inte hört någonting förutom ett mail som sa att han inte kunde hitta bilderna. Vilket är väldigt konstigt eftersom han fått länkar från mig till alla de ställen där de säljer appen. Räcker inte det så är det bara är att googla på "bee thalin dog app" så hittar man. Jag har skickat otaliga mail och frågat hur det går och vad han gjort men han vägrar svara på mina mail. Nu har det gått 1,5 år och de säljer fortfarande mina bilder - och Staffan Teste lyser med sin frånvaro. Han fick ju sina pengar så han är väl nöjd nu antar jag. Så det känns som jag slängt pengarna i sjön.
Bee

Trist...låter som att det är dags att kalla in StaffanTesteombudsmannen ;-)

Den utvecklingen bådar inte gott, tycker jag: jag har precis betalat 900 jag med för att ST skall ta hand om ett fall för mig. Och jag hade tänkt använda hans tjänster i fler fall om det går bra. Om jag får önska något av dig, Bee, så är det att du rapporterar eventuella framsteg i saken när/om de händer.

Den utvecklingen bådar inte gott, tycker jag: jag har precis betalat 900 jag med för att ST skall ta hand om ett fall för mig. Och jag hade tänkt använda hans tjänster i fler fall om det går bra. Om jag får önska något av dig, Bee, så är det att du rapporterar eventuella framsteg i saken när/om de händer.

Det kanske är hans nya giv. För när han jobbar med fallen tjänar varken han eller hans klienter särskilt mycket pengar i slutändan. Även om jag tycker att hundfallet borde vara mer rimligt att driva än processer mot bloggande privatpersoner.

Varför blanda in honom överhuvudtaget? Har man ett fall så skickar man en faktura. Om fakturan inte betalas kräver man slantar via fogden och om fakturan bestrids får man ta det i tingsrätten. Det är samma gång som om "BO" driver målet. Skillnaden är att han ska ha avgift + provision. För att täcka det drar han till med fantasisummor som bara gör folk förbannade och så blir det processer eller förlikningar, som slutar med småsmulor.

Bee

Tack för att du berättar hur det går Bee. Jag tror att Staffan har häcken full av svenska flaggor, så hundarna får vänta...

Hm, nästan varenda gång bildombudsmannen nämns här på forumet så är det inte alls i positiva termer. Ena gången får han kritik för att orimligt salta räkningar och när någon verkligen vill anlita bildombusmannen så verkar det tas betalt utan att röra ett finger? Baserat på vad man läser skulle nästan kunna tro att det är en ovanligt duktig skojare som ändå nått på vis vunnit förtroende av etablisimanget och kan det fortgå utan granskning? Hoppas jag har fel.

Staffan Teste var synnerligen seriös tidigare, men på senare tid verkar det som om han mer och mer ägnar sig åt mindre trevlig verksamhet. Trist!

Hm, nästan varenda gång bildombudsmannen nämns här på forumet så är det inte alls i positiva termer. Ena gången får han kritik för att orimligt salta räkningar och när någon verkligen vill anlita bildombusmannen så verkar det tas betalt utan att röra ett finger? Baserat på vad man läser skulle nästan kunna tro att det är en ovanligt duktig skojare som ändå nått på vis vunnit förtroende av etablisimanget och kan det fortgå utan granskning? Hoppas jag har fel.

Han har nog tappat det mesta av den goodwill han en gång kan ha haft. Googlar man på Bildombudsmannen är det övervägande negativa saker som kommer upp. Det e nog dags att dra sig tillbaka. Egentligen riktigt synd, för grundtanken var rätt, men det blev så fel.

Kanske det faktum att det bara verkar finnas en "bildombudsman" som skapar problem. Borde finnas en marknad för fler att ge sig in i copyrightfesten.

I andra fall, t ex det som KGS ovan "hjälpte till med" (fast på bildtjuvens sida) gick det bra för ST, samt många andra fall har Staffan lyckats få bildtjuven att betala.

Jag tycker du ska begära tillbaka de 900 kr om han nu inte gjort något, du pratar väl med honom, i telefon? Att bara maila är som vanligt inte så bra kommunikation.

I andra fall, t ex det som KGS ovan "hjälpte till med" (fast på bildtjuvens sida) gick det bra för ST, samt många andra fall har Staffan lyckats få bildtjuven att betala.

Jag tycker du ska begära tillbaka de 900 kr om han nu inte gjort något, du pratar väl med honom, i telefon? Att bara maila är som vanligt inte så bra kommunikation.

Det är för tidigt att säga att BO/ST inte gör något: mina pengar har väl knappt landat i hans konto än.

Det gick inte särskilt bra, varken för "BO" eller hans klient. Trots att de förlikades på ett löjligt högt belopp. Tyvärr. De fick ut nästan häflten av sin bluffaktura efter att ha gått hela vägen till tinget. Det är bara att räkna på den timförtjänsten och räkna bort kostnader så blir det inte många spänn i timman med en jurists mått mätt. Joachim ("bildtjuven") förlorade inga pengar alls, då han (flott) betalade hela 250 kronor extra för att slippa en klausul om sekretess. Det tog honom mindre än ett dygn att med en donate knapp få in de slantar som krävdes. Ändå förlorade han också på processen förstås, i form av tid och lidande. Men det där har vi rett ut i tråden om "BO"

Efter de skriverier som det fallet orsakade har ST inte tagit ett enda fall till till domstol.

Det gick inte särskilt bra, varken för "BO" eller hans klient. Trots att de förlikades på ett löjligt högt belopp. ...

Enligt fotografen så hade hon förlikats på ett betydligt lägre belopp om det inte hade varit för din medverkan. Hon fick alltså mer än hon hade varit nöjd med.

Tack vare att såna här fall blir kända blir det snabbare förlikning utanför domstol, och framförallt så lär sig gemene man att det inte längre är riskfritt att begå upphovsrättsbrott. Fotografer lär sig att det går att göra något när de råkar ut för upphovsrättsbrott.

Enligt fotografen så hade hon förlikats på ett betydligt lägre belopp om det inte hade varit för din medverkan. Hon fick alltså mer än hon hade varit nöjd med.

Tack vare att såna här fall blir kända blir det snabbare förlikning utanför domstol, och framförallt så lär sig gemene man att det inte längre är riskfritt att begå upphovsrättsbrott. Fotografer lär sig att det går att göra något när de råkar ut för upphovsrättsbrott.

Joachim fick ingen chans att förlikas före tinget, "BO" snäste av honom och fotografen svarade inte alls på hans förlikningsförslag. När förhandlingarna i tinget startade fanns ingen vilja till förlikning från "BO" och fotografen fick inte ta några egna beslut på grund av provisionsavtalet med "BO". Ingen som får en faktura, av det slaget som Joachim fick, behöver någonsin mer förlikas på en summa över 600 kronor. Skrämselfakturametoden är död numera så länge den som får fakturan googlar på Bildombudsmannen och det tror jag de flesta drabbade gör. Om någon inte gör det och betalar så är det beklagligt. Om någon redan har betalat så går det att starta process för att få tillbaka pengarna.

Joachim fick ingen chans att förlikas före tinget, "BO" snäste av honom och fotografen svarade inte alls på hans förlikningsförslag. När förhandlingarna i tinget startade fanns ingen vilja till förlikning från "BO"...

Det var pga din inblanding.

...Om någon redan har betalat så går det att starta process för att få tillbaka pengarna.

Hur skulle det gå till, de har ju redan gjort upp? Men visst, starta en process (ställa ett krav? antar jag du menar?) går ju alltid om upphovsrättsbrottslingen känner sig orättvist behandlad.

Alla som googlar på bildstöld bildombudsmannen osv kommer hitta detta fallet. Vem vill till tingrätten om det blir som i ditt fall ovan? Skadeståndet blev tom större än jag trodde.

ANNONS