NikonFX
Aktiv medlem
Det tänket att kunden ska betala för nedlagt tid är väl inte modern utan snarast en ursprunglig affärsmodell från jordbrukssamhället och industrins barndom. Man jobbade en timme och fick betalt för en timme.Jobbar som kemist, frilansar som bröllopsfotograf med ett modernt tänk (det är inte bilderna som kostar, det är min tid)
/Stefan
Idag är det inte timmar som räknas utan resultatet. Om jag kan leverera en tjänst till dig som blir värd en miljon kronor för dig skulle jag ju inte sälja den för en timmes konsultjobb. Så fungerar inte världen och inte ens "vanliga" konsulter arbetar så. Grundkonceptet är istället att återanvända kompetensen så att varje nedlagt timme skapar mera än just en timmes debitering.
Om jag ligger ute i skogen i tre år så lär ingen betala tre årslöner för min älgbild även om den är perfekt. Eller det omvända om jag på 40 sekunder lyckas fotografera en besökande rymdvarelse, skulle jag då debitera för 40 sekunders arbete plus lite redigeringstid när jag sen sålde den bilden?
Klart att man måste ta betalt för bilden och används ens bilder felaktigt så ska man ha betalt. Bolaget som utnyttjar bilderna i appen gör ju inte det av godhet utan bara för att de ska tjäna pengar. Givetvis ska hon ha betalt för sina hundbilder.