ANNONS
Annons

Min systemkamerahistoria..............

Produkter
(logga in för att koppla)
Komplement till inlägg #56: Har ju också en Sony Nex 5n. Vi kommer inte överens den och jag. Kommer att bli överflödig nästa gång jag skaffar ny kamera och är ingen jag kommer att sakna eller känna nostalgi för. Eller kanske, som den sämsta kamera jag ägt vad gäller ergonomi, sådant kan ju också bli nostalgi.

Av de nästan 90 kameror jag haft/har känner jag knappt nostalgi för någon. Gjorde det innan men inte i dagsläget. Inte ens Leicorna eller Hasselbladarna. Förr om åren hade jag dock lite svårt för att göra mig av med kamerahus. Men jag är ingen samlare och tycker genuint illa om att ha prylar som ej kommer till användning.

Skulle det var någon jag kan känna lite nostalgi för så vore det Nikon FM samt Nikon F2 As. Men inte så jag saknar dem.

Har under alla år sålt, bytt in samtliga kameror (förutom de 3 jag har kvar och som är relativt moderna). Förr var det lätt att byta in begagnade kameror och endast lägga en hyfsad bra mellanskillnad alternativt sälja.

Det gäller inte sedan det digitala plåtandet på allvar hävdade sig.

Så det jag har i dagsläget är:

Sony Nex-7 (aps-c)
Sony A7R (FF)
Nikon D800 (FF)
samt konvertrar så jag kan köra mina Nikongluggar på Sonykamerorna ( som även har några dedicerade objektiv)

//Lennart.

Förhoppningsvis i kronologisk ordning (inte bara systemkameror...), analogt:
  • Kodak Brownie Flash IV
  • Agfa Silette Rapid I
  • Krasnogorsk Quarz M (dubbel-8)
  • Hexi
  • Diana
  • Konica Autoreflex T
  • Konica Autoreflex T3N
  • Montanus Rocca Super Reflex
  • Polaroid nånting
  • Minox 35 GL (delägd tillsammans med min kusin)
  • Voigtländer VSL 3-E
  • Nikon FM
  • Canon AE-1 Program
  • Canon AV-1
Digitalt:
  • Canon Powershot S10 (2MP för under 6000:-!)
  • Sony Cybershot DSC-F828
  • Sony Alpha DSLR-A330
  • Sony Alpha NEX-3
  • Sony Alpha NEX-6
Allt digitalt har jag kvar (inte lönt att försöka sälja), NEX-6 är den enda jag använder. Nästan allt analogt sålde jag av när jag köpte nytt, men har köpt tillbaka nygamla versioner som numera pryder sin plats i mitt kameravitrinskåp.

Från en splittrad hågkomst...

Zenit 3M - 60-tal Rysk metallurgi av typen fartygsplåt.
Praktika - 60-tal Inte mycket bättre den
Nikkormat - skarven mellan 60/70-talet. Ett stort lyft och fantastisk optik.
Nikon F - 70-talet. Ett definitivt lyft. Bästa kameran som gjorts alla kategorier enligt mig. Min tillverkades -68 och fungerar fortfarande utan problem. Aldrig servad.
Nikon F2 - 70-talet.Också en fantastisk kamera.
Nikon FM- 80-90-talet. Slitstark, smidig. Har jag fortfarande kvar
Canon 5D markII - 2000-talet. Stora steget in i digitalåldern. Bra kamera, men klumpig. Används idag för att plåta av alla gamla svartvita neg.
Fuji X100 och Fuji X100S - 2000-talet. Bra kameror. Särskilt S-modellen, där S står för snabb.
Nikon Df - 2014, köpte jag mest för att jag hade en slant över och för att kunna använda alla gamla Nikon-gluggar. Men det gick inte att byta mattskiva så det blev en dyrköpt besvikelse, såldes därför snabbt vidare till förmån för;

Fuji X-T1 - 2014. Bästa kameran alla kategorier. Perfekt för mig. Perfekt balans i handen. Två pancake-gluggar motsvarande 28 och 40mm i fullformat. Det är vad jag behöver, no more, no less.

Sen har det varit nån Mamiya 6x6 och nån Rolleiflex också... och en Leica III som blev stulen i Berlin på 70-talet

1961 Kodak bälgkamera f. 116-film. Min moster hade köpt den i USA på 1920(?)talet
1963 Zeiss Ikoflex m Tessar-optik.
1969 Zenit 3m
1970 Canon FT-QL
1977 Canon AE-1
1980 Canon F1 favoriten!
198x Canon A1

långt fotouppehåll

2009 Hasselblad 500 C/M m Planar 80 och Distagon 50 FLE
2011 Fujifilm X10
2015 Canon F1n m. FDn 1,4/24, Härlig kombination!

/Tommy

Systemkamerorna:

Konica T2
Konica T4
Nikon N70 (samma som F70 men Usa modell)
Nikon D70
Nikon D90
Nikon J1
Nikon D750
Mamiya C220
Kiev 88CM
Graflex Speed-Graphic

Har kvar alla utom Konicamodellerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar