** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min nya Zeiss Ikon

Produkter
(logga in för att koppla)

torhan

Aktiv medlem
Idag kom den, min nya Zeiss Ikon med Biogon 35/2. Leveransen från Robert White tog två dygn med UPS.

Det har skrivits mycket om denna kamera och de nya objektiven. Allt sedan den kom ut på marknaden har jag blivit mer och mer sugen på att skaffa en. Till slut kunde jag inte motstå frestelsen.

Av de sju nya objektiven som lanserades i samband med denna kamera var valet lätt för min del. Jag trivs bäst med ett 35 mm:s objektiv till småbild.

Kameran inger ett mycket gediget intryck men känns även modern och samtidigt tidlös. Den lägger tyngdpunkten på bilden som skall fotograferas genom sin stora och mycket klara sökare, den precisa skärpeinställningen och sitt distinkta avtryck, samtidigt som övriga funktioner är minimerade.

Frammatningen av filmen är snabb och enkel att utföra även för mig som är vänsterögd. Att ladda kameran med film går också snabbt då spolen är av en typ jag aldrig sett förrut. Man behöver inte försöka pilla in filmänden i en liten springa som på tidigare manuella kameror.

Än så länge har jag bara tagit en rulle dia som blir klar på onsdag och en rulle efke kb50 som jag framkallar å det snaraste.

Jag får anledning att återkomma med fler synpunkter om kameran när jag använt den lite mer och laddar upp bilder varefter det blir framkallade. Det är nu det roliga börjar...

Bengan "snattade" ju åt sig Malmö-YFO´s svarta Zeiss som jag brukade flukta på. En dag var den borta ur montern och då hade Bengan bett dom skicka den till Stockholmsbutiken. Vilket sätt! :)

dJb skrev:
Bengan "snattade" ju åt sig Malmö-YFO´s svarta Zeiss som jag brukade flukta på. En dag var den borta ur montern och då hade Bengan bett dom skicka den till Stockholmsbutiken. Vilket sätt! :)

Jaså! Men köpte han den också eller?

Jag köpte kamerahuset, objektivet, ett skylightfilter, ett motljusskydd och en Zeiss rengöringsduk för 23.000:- inklusive frakt och engelsk moms.

Edit:
Ja, alltså från Robert White i england. www.robertwhite.co.uk

Ni som är spekulanter på Zeiss Ikon och medföljande optik (själv har jag endast råd med Dianor och Agfa Isolys etc) har ni sett att Zeiss uppger upplösningsförmågan för Zeiss ZM (mätsökaroptiken) upp till 400 linjepar/mm medan den för Zeiss ZF (Nikon-fattning) bara är upp till 300 linjepar/mm, alltså 100 linjepar mindre? Har tagit upp frågan i ett forum tidigare men söker svar även här varför Zeiss gjort så?

Linjepar

Ja, varför gör de på detta viset?

Jag är långt ifrån någon optisk expert (och är inte helt på det klara med vad ett linjepar är för något [mm vet jag vad det är]) men en anledning jag kan tänka mig är att mätsökaroptiken kan konstrueras så att de bakre linserna kan komma närmare filmen medan ett objektiv för spegelreflex måste ta hänsyn till spegeln. Huruvida det påverkar upplösningen vet jag inte.

Vad jag känner till gör det inte det. Däremot blir det lättare att konstruera mera vidvinkliga vidvinklar med bra korrigering av diverse linfel, t.ex distorsion, med kortare avstånd till filmplan.

Fina bilder, jämn och bra skärpa med snygg tonfördelning. 35:an är det inget fel på. Är det Rodinalen (Calben) som ger det (förhållandevis) mera markanta kornet i KB50?

Kanske är jag överkänslig, jag gillar ju kornstruktur. Och det är främst i första bildens himmel man kan se det. I himlar brukar kornet synas tydligare med alla filmer.

Calbe R09

Det är helt klart R09 som ger lite grövre korn och lite vass skärpa. Eller grövre är kanske fel ord, tydligare korn är kanske bättre beskrivet.

Jag skall blanda till en laddning X-tol eller D-76 och framkalla kommande filmer med.

Det skall också bli intressant att jämföra fotografier tagna vid olika väderlek. De första rullarna är tagna i flödande solsken. Håller bildkontrasten i sig vid helmulet höstväder tro?

KB50 och Microdol-X 1+3 är en svårslagen kombination. Men känsligheten kan då ligga ngt lägre än normalt.

Men vad gäller kamerahuset som är Cosina/Voigtländer-tillverkat, är det egentligen inte i grunden en Bessa R2A som fått lite förändrad design? Möjligtvis med längre mätbas?

Senast ändrad:
torhan skrev:
Jag vet inte vilken kamera du använde men med en liten mätsökarkamera är man diskret och även om folk ser att man tar bilder så känner de sig inte träffade.

Den jag hade med mig då va en Olympus XA, så den syntes inte så mycket:p

Kanske är det hur man uppträder som gör skillnad hur personer reagerar? Gå omkring och inte göra annat än titta i sökaren eller vara en del i händelseförloppet (heja på/studera schackspelet intresserat) och lite diskret ta upp kameran när bilden dyker upp?

Graal skrev:
Men vad gäller kamerahuset som är Cosina/Voigtländer-tillverkat, är det egentligen inte i grunden en Bessa R2A som fått lite förändrad design? Möjligtvis med längre mätbas?

Mike Elek skriver i sin blogg om att använda kameran:

"I should stop right here and reinforce that this is not a Cosina camera. It's also not a rebadged Bessa. It's a Carl Zeiss design built by Cosina. There is some sharing of parts, but by and large this camera should not be considered a Cosina product."
http://elekm.net/zeiss_ikon

Kameran är alltså utvecklad av Carl Zeiss men för att göra den tillgänglig i pris så tillverkas den av Cosina i Japan. Även objektiven tillverkas där med undantag av 15 mm och 85 mm. Det står "Made in Japan" på både kamera och objektiv.

Mätbasen är längre än alla andra 35 mm mätsökarkameror. Slutaren har gemensamma delar med den som används av Cosina men är vidarutvecklad på vissa avseenden. Man kan läsa om kameran på www.zeissikon.com och även ladda ner produktblad och instruktionsboken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar