Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min första missnöjda kund

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag har haft en missnöjd kund och det är min allra första. Har fotograferat porträttbilder. Hon tycker det inte finns någon bra bild på hela familjen. Hon anser att bilderna antingen är oskarpa, är i fel format eller så ser inte de bra ut på bilden. Jag har erbjudit henne omfotografering men det har inte hon tackat ja till.

Jag tycker dock att det finns bra bilder.
Vet inte hur jag ska göra, någon som har tips?

Du skulle kunna ta betalt för nedlagd tid, men inte leverera några bilder.
Men det beror ju förstås på hur avtalet ser ut.

Be en annan fotograf som du litar pa att titta pa bilderna. Om ni bada ar overens om att bilderna haller acceptabel kvalitet tycker jag att du ska diskutera en gang till med din kund.

Jag tror inte att det ar en bra ide att ta betalt av en kund som ar missnojd.

Om jag minns konsumentköplagen rätt så har kunden rätt att avbryta en tjänsteleverans ända tills den är till fullo levererad. Säljaren å andra sidan har rätt att ta betalt för hittills utfört arbete.

Om det är en bra idé eller inte får situationen avgöra.

Be en annan fotograf som du litar pa att titta pa bilderna. Om ni bada ar overens om att bilderna haller acceptabel kvalitet tycker jag att du ska diskutera en gang till med din kund.

Jag tror inte att det ar en bra ide att ta betalt av en kund som ar missnojd.

Ja det var bra förslag, det ska jag göra.

Nä tror inte heller det är bra att ta betalt av en kund som är missnöjd.

Om jag minns konsumentköplagen rätt så har kunden rätt att avbryta en tjänsteleverans ända tills den är till fullo levererad. Säljaren å andra sidan har rätt att ta betalt för hittills utfört arbete.

Om det är en bra idé eller inte får situationen avgöra.

Okej, tack för info.
Förstår, ska fundera hur jag ska göra. Men jag tror jag låter kunden inte betala.

Vilken kvalité har bilderna som du skickat över? Kan de vara så att hon är snål och nöjer sig med förhandstittarna för att slippa betala?

Tyvärr är nog vissa sådana.

Bäst är att antingen skicka så pass lågupplösta bilder att de inte går att använda mer än möjligen som fototumnaglar på Facebook, eller att skicka i lite högre upplösning men då med världens värsta vattenstämpel rakt över allting.

/ Kiwi

Bäst är att antingen skicka så pass lågupplösta bilder att de inte går att använda mer än möjligen som fototumnaglar på Facebook, eller att skicka i lite högre upplösning men då med världens värsta vattenstämpel rakt över allting.

/ Kiwi

Aa, alternativt Pixieset eller liknande tjänster som funkar som gallerier där man kan göra så man inte kan ladda ner bilderna :)

/ Kiwi

Okii, blir nog högupplösta med vattenstämpel nästa gång :) Men bästa är ju att ha bildvisningsmöte med kunden. Brukar jag ha efter bröllop. Men efter porträttfotografering känns det lite överkurs att ha.. Borde räcka att skicka över bilder.

Om ni är rädda för bildstöld är ju en vattenstämpel det allra bästa att lägga till.
Hur bra bilder gav du dom? Kan ara så att dessa är så bra kvalitet att de försöker sig på en rövare.
Du borde kolla med andr fotografer som kan bedömda ditt arbete innan du bestämmer vad du ska göra.
Om de håller god kvalité så ska du inte låta dig blir överkörd.

/Stefan

Om ni är rädda för bildstöld är ju en vattenstämpel det allra bästa att lägga till.
Hur bra bilder gav du dom? Kan ara så att dessa är så bra kvalitet att de försöker sig på en rövare.
Du borde kolla med andr fotografer som kan bedömda ditt arbete innan du bestämmer vad du ska göra.
Om de håller god kvalité så ska du inte låta dig blir överkörd.

/Stefan

Först var det inte bra kvalité.. men sen när kunden påpekade det så lät jag de få se bilderna i bra kvalité. Kanske skulle ha låtit bli, men ville att kunden skulle bli nöjd..

Jag frågade en fotograf kollega och hon tyckte att bilderna var i bra kvalité och fina.

Nästa gång så lägger jag upp i ett galleri tror jag, eller ha vattenstämpel på.

Aa, alternativt Pixieset eller liknande tjänster som funkar som gallerier där man kan göra så man inte kan ladda ner bilderna :)
Tja, det var inte svårt att ladda ner ett exempel som finns där.
Skulle tro att många nöjer sig med en screen shot och inte ens känner till högerklick - och just det är spärrat. Sen beror det på vad kunden tänkt använda bilden till, om det man kommer åt känns användbart. (Om man nu inte förstår eller bryr sig om övertrampet)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar