SGTL
Ny medlem
Hej, skulle vilja be er om en liten tjänst eller ja den är rätt stor för mig som är helt nybörjare på detta vad gäller systemkameror.
Har tidigare bara fotat med någon billig kompaktkamera och med mobilen.
Jag vill ha en bra nybörjare kamera inom min budget som är på max 6000:-
Det jag vill kunna fota är framförallt min hund och natur bilder.
Sen kanske man får köpa till något objektiv längre fram för att kunna fota närbilder också dock inget krav nu i början på det.
Först vill jag lära mig den aktuella kameran.
Jag har tittat på en Nikon D3300.
Men eftersom jag inte har den blekaste aningen om vad jag ska titta efter så blir det svårt att veta vad som är bra/dåligt.
Men den ska inte va för avancerad för då kommer det aldrig bli några bra bilder om jag inte har någon möjlighet att lära mig kameran ens.
Så vad har ni för tips att ge mig?
Något speciellt som man ska tänka på vid köp?
Vad för storlek på minneskort ska man välja, extra batterier till kameran osv osv?
Med vänliga hälsningar
Anders
Har tidigare bara fotat med någon billig kompaktkamera och med mobilen.
Jag vill ha en bra nybörjare kamera inom min budget som är på max 6000:-
Det jag vill kunna fota är framförallt min hund och natur bilder.
Sen kanske man får köpa till något objektiv längre fram för att kunna fota närbilder också dock inget krav nu i början på det.
Först vill jag lära mig den aktuella kameran.
Jag har tittat på en Nikon D3300.
Men eftersom jag inte har den blekaste aningen om vad jag ska titta efter så blir det svårt att veta vad som är bra/dåligt.
Men den ska inte va för avancerad för då kommer det aldrig bli några bra bilder om jag inte har någon möjlighet att lära mig kameran ens.
Så vad har ni för tips att ge mig?
Något speciellt som man ska tänka på vid köp?
Vad för storlek på minneskort ska man välja, extra batterier till kameran osv osv?
Med vänliga hälsningar
Anders