Annons

Min först systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

SGTL

Ny medlem
Hej, skulle vilja be er om en liten tjänst eller ja den är rätt stor för mig som är helt nybörjare på detta vad gäller systemkameror.

Har tidigare bara fotat med någon billig kompaktkamera och med mobilen.


Jag vill ha en bra nybörjare kamera inom min budget som är på max 6000:-

Det jag vill kunna fota är framförallt min hund och natur bilder.
Sen kanske man får köpa till något objektiv längre fram för att kunna fota närbilder också dock inget krav nu i början på det.

Först vill jag lära mig den aktuella kameran.

Jag har tittat på en Nikon D3300.
Men eftersom jag inte har den blekaste aningen om vad jag ska titta efter så blir det svårt att veta vad som är bra/dåligt.

Men den ska inte va för avancerad för då kommer det aldrig bli några bra bilder om jag inte har någon möjlighet att lära mig kameran ens.

Så vad har ni för tips att ge mig?

Något speciellt som man ska tänka på vid köp?

Vad för storlek på minneskort ska man välja, extra batterier till kameran osv osv?


Med vänliga hälsningar
Anders
 
Några å råd:
välj samma märke som vän/familj så att ni kan låna objektiv/tillbehör emellan er.
Köp inte dyrt. Då vågar man inte använda kameran pga risker. så en D3300 eller motsvarande Canon/Sony/Pentax är ypperliga val.

PERSONLIGEN så rekommenderar jag en längre zoom. Typ 18-135
Då täcker man i princip allt man behöver i brännvidd.
Vill man ha ljusstarkare objektiv så köp det när behovet uppstår.
 
En D3300 med nåt kitobjektiv lär vara ett mycket bra val. Finns ju med t.ex 18-55mm eller 18-105mm. Det sistnämnda ger ju såklart störst flexibilitet. Vet inte hur mycket bildkvalitén skiljer sig mellan dessa objektiv, men det spelar ju kanske inte så stor roll till en början.

En instegskamera med kitobjektiv är bra för att lära sig grunderna. Sen om du utvecklas och ditt intresse växer så kommer du med största sannolikhet vilja köpa nya och bättre objektiv. Det mesta av bildkvalitén ligger i objektiven. Utrustningen betyder ju dock inget om den som fotar inte kan använda den :)
 
Oj här rasar svaren in, kul med bra respons.

Okej men då är jag inne på rätt spår känns det som i alla fall.

Men vad menas egentligen siffror som 18-55 som står på objektiven?
Är det hur mycket som går att zooma eller?

Någon skrev ovanför att välja det familj o vänner har, men jag har ingen av dom som är foto intresserade, så dom har inga såna prylar :p
 
Oj här rasar svaren in, kul med bra respons.

Okej men då är jag inne på rätt spår känns det som i alla fall.

Men vad menas egentligen siffror som 18-55 som står på objektiven?
Är det hur mycket som går att zooma eller?

Någon skrev ovanför att välja det familj o vänner har, men jag har ingen av dom som är foto intresserade, så dom har inga såna prylar :p

Besök en fotoaffär, där kan de förklara vad det betyder på optiken t.ex. 18-55, samt du kan även avgöra om storleken/längden/tyngden på optiken är vad du vill ha.

55 anger 55 mm brännvidd, 135 anger 135 mm, 135 mm optiken är betydligt klumpigare än 55 mm optiken, du och ingen annan avgör hur tung kamera och optik passar just dig.
Det finns kompakt kameror, mycket smidigare och lättare än systemkameror, som ger utmärkta resultat, från t.ex. Sony, Panasonic, Canon.
Läs tester, för att få en kunskap och koll på ditt behov, börja t.ex. med Sony RX100 III, kostar inom din budget.
Glöm inte, en tung och klumpig systemkamera kan ofta bli liggande på hyllan hemma, när du har tröttnat på att bära med dig den.
 
Som larsborg skriver så är 18-55 objektivet bränvidd, och du har helt rätt att det på något sätt motsvarar zoom.

Det kan nog vara vettigt att försöka läsa lite om det. T.ex. verkar denna sida ganska vettig.
http://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/a/tips-and-techniques/understanding-focal-length.html

18-55 är ganska så standard på ett kitobjektiv (ett objektiv som följer med kameran), och går från viss vidvinkel (något utzoomat) till något lite tele (något inzoomat).

Även jag skulle verkligen rekommendera dig att besöka något ställe där du kan få klämma och prova lite. Antingen en renodlad fotoaffär, eller en elektroniklada som har produkter framme, så som Media Markt. Då får du också möjlighet att "med egna ögon" se vad 18-55 motsvarar.

I den här prisklassen bör du även titta på Sony Alpha A6000 + 16-50/3,5-5,6 OSS, och kanske även Sony Alpha A5100 + 16-50/3,5-5,6 OSS (I mångt och mycket ganska lika kameror, men där A5100 saknar sökare. Du måste alltså titta på skärmen istället). Båda dessa är spegellösa, vilket dock är en djungel att sätta sig in i även det.
 
Fundera även på att köpa begagnat här på fotosidan när du väl har tittat ut en model som du gillar.

Jag gillar spegellösa kameror eftersom de är lite mindre och smidigare att ta med sig. Bildkvaliteten är samma oavsett. En riktigt bra kamera som borde gå att få begagnat till ett bra pris nu är Sonys A6000 med en standardzoom och kanske ett ljusstarkt 50mm objektiv.

Ett tips kan vara att köpa ett 50mm F1.8 objektiv direkt när du köper kameran. När jag köpte min första systemkamera så köpte jag bara det objektiv som följer med kameran. Det gjorde att jag blev lite "underwhelmed" när det gäller bildkvaliteten. Det nybörjare ofta vill ha med systemkameror är att kunna fotografera i lite lägre ljus och att kunna ta bilder där bakgrunden suddas ut och då är ett 50mm f1.8 väldigt bra att ha, det är både ljusstarkt och suddar ut bakgrunden bra i porträtt.

Jag tittade just på annonsmarknaden här på fotosidan, och det är en kille som säljer en A6000, ett kitobjektiv och en väldigt bra 35mm f1.8 för 6000kr. 35mm objektiv är lite mer standard och kan användas till lite allt möjligt, inte bara foto på längre håll, det passa bra för att fota familjen inomhus, du behöver inte backa bak lika mycket. (Det är inte jag som säljer denna kamera, eller någon jag känner)

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=274253
 
Se till att du köper vad du vill ha när du köper din ANDRA kamera.

Din första kamera kan lämpligen vara en två-tre år gammal halvbra systemkamera. Den duger rätt bra till ungefär allt, och med den lär du dig vad du egentligen vill ha.
 
Besök en fotoaffär, där kan de förklara vad det betyder på optiken t.ex. 18-55, samt du kan även avgöra om storleken/längden/tyngden på optiken är vad du vill ha.

55 anger 55 mm brännvidd, 135 anger 135 mm, 135 mm optiken är betydligt klumpigare än 55 mm optiken, du och ingen annan avgör hur tung kamera och optik passar just dig.
Det finns kompakt kameror, mycket smidigare och lättare än systemkameror, som ger utmärkta resultat, från t.ex. Sony, Panasonic, Canon.
Läs tester, för att få en kunskap och koll på ditt behov, börja t.ex. med Sony RX100 III, kostar inom din budget.
Glöm inte, en tung och klumpig systemkamera kan ofta bli liggande på hyllan hemma, när du har tröttnat på att bära med dig den.

Så dagens kompakt kameror (i den högre prisklassen) är lika bra som systemkamera menar du?
Så man kanske ska ta en koll på den du rekommenderar också då, för det kanske är en bra kamera för att lära sig inställbar osv med samt en bra instegsmodell istället för att laborera med olika objektiv osv som finns till systemkameror.

Jag är som sagt inte så kunnig på området.
 
Så dagens kompakt kameror (i den högre prisklassen) är lika bra som systemkamera menar du?
Så man kanske ska ta en koll på den du rekommenderar också då, för det kanske är en bra kamera för att lära sig inställbar osv med samt en bra instegsmodell istället för att laborera med olika objektiv osv som finns till systemkameror.

Jag är som sagt inte så kunnig på området.

På vissa punkter kanske dom är lika bra, men man får aldrig lika bra bildkvalité med en kompaktkamera som en systemkamera med bra objektiv, även om det dock såklart går att ta riktigt fina bilder med en bra kompakt.
Visst, en mer inställningsbar kompaktkamera skulle ju kunna funka för en nybörjare, fast å andra sidan så förlorar man ju möjligheten att kunna byta objektiv.
 
Hej, skulle vilja be er om en liten tjänst eller ja den är rätt stor för mig som är helt nybörjare på detta vad gäller systemkameror.

Har tidigare bara fotat med någon billig kompaktkamera och med mobilen.
Vad vill du uppnå med att börja fotografera med en systemkamera? Svaret på den frågan kan göra det lättare att komma med bra tips.
 
Men vad menas egentligen siffror som 18-55 som står på objektiven?
Är det hur mycket som går att zooma eller?
Börja här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskolan/fotoskola-1.htm

Det är Fotosidans fotoskola i 10 (tror jag) delar. Det är en mycket bra idé att lära sig grunderna i fotografi om man ska börja fotografera med en "riktig" kamera. Det är mycket roligare om man vet vad man gör.

Risken är annars att man blir besviken på sin nya kamera. Det brukar vara så att en bra kompaktkamera ger bättre bilder än en systemkamera för den som inte är hemma på hur man ställer in en systemkamera för bästa resultat.
 
Det är objektiven som gör bildkvaliteten. Du kan välja vilken kamera som helst och få skräpbilder om inte objektivet presterar.
En kompaktkamera kan alltså inte prestera samma bilder som en systemkamera.
Men förutom objektiv har även systemkameran större sensor, vilket minskar brus i bilder.
 
Det finns egentligen inga dåliga kameror i den prisklassen. Däremot har de lite olika styrkor och svagheter som gör att ett visst märke eller modell kan vara bättre på en viss sak, men ingen är direkt dålig.

En modell jag gärna skulle rekommendera till en nybörjare (och många andra) är Canon 100D. Den är så liten som det går att få en traditionell spegelkamera men den har väldigt god och allsidig funktionalitet, och framförallt kan man få den otroligt billigt. Själv köpte jag mitt (andra) ex begagnat inklusive objektiv för 2000:- och det är otroligt mycket pang för pengarna.

Kan du spara pengar på kamerahuset och normalobjektivet så finns det plats för annat du kan vilja ha eller behöva, t.ex. ett teleobjektiv, ett makroobjektiv, ett porträttobjektiv, ett stativ, en fjärrkontroll, en kameraväska, en programvara för katalogisering och efterbehandling i datorn osv.
 
Det är objektiven som gör bildkvaliteten. Du kan välja vilken kamera som helst och få skräpbilder om inte objektivet presterar.
En kompaktkamera kan alltså inte prestera samma bilder som en systemkamera.
Men förutom objektiv har även systemkameran större sensor, vilket minskar brus i bilder.

Nu är vi långt OT, men detta är en så stor förenkling att den nästan blir meningslös. Både Leica Q och Sony RX1 är fullformat, och lär slå en enorm majoritet av alla systemkamera/objektiv-kombinationer som finns. Men då pratar vi också motsvarande priser.
 
Det finns egentligen inga dåliga kameror i den prisklassen.

En modell jag gärna skulle rekommendera till en nybörjare (och många andra) är Canon 100D. Den är så liten som det går att få en traditionell spegelkamera men den har väldigt god och allsidig funktionalitet, och framförallt kan man få den otroligt billigt.

Kan du spara pengar på kamerahuset och normalobjektivet så finns det plats för annat du kan vilja ha eller behöva.

Detta är en bra rekommendation också, Canon har fördelen att objektiven är lite billigare än till Sonys spegellösa och begagnatmarknaden är också större.


Som flera andra sagt, äldre kameror är idag mycket kapabla även om de har några år på nacken. Köp inte ett kamerahus för alla pengarna, satsa på objektiv istället.
 
Nu är vi långt OT, men detta är en så stor förenkling att den nästan blir meningslös. Både Leica Q och Sony RX1 är fullformat, och lär slå en enorm majoritet av alla systemkamera/objektiv-kombinationer som finns. Men då pratar vi också motsvarande priser.

Jo, visst är Q och RX1 fantastiskt fina kameror (ivf. att döma efter testbilderna jag studerat), men däremot så håller jag med om föregående postare (lonian) om att optiken är oftast där det gör störst skillnad.

Många som köper fina systemkameror, men nöjer sig med kitobjektiv eller halvdan optik. När de sedan inte blir helt nöjda så ställer de som åtgärd in sig på att fortsätta köpa nya kamerahus. De tror problemet ligger där, istället för att satsa på bra optik och att lära sig hantverket.

Sensorn är ju också viktig för IQ (klart på plats två - om man måste rangordna, och som inte heller alltid går att göra, då man inte kan ha skräp där heller), men många missar att optiken är väldigt avgörande för resultatet (tillsammans med den som sitter bakom kameran).

Kan inte säga att detta är lösningen för TS, men tycker att det var en mycket vettig punkt att ivf. ta med för TS fundera på när denna skall spendera sina pengar på uppgradering eller byte av system.

TS: Underskatta inte både budget för, och tillgång till bra optik att välja på (både givet kvalitet och pris).
 
Nu är vi långt OT, men detta är en så stor förenkling att den nästan blir meningslös. Både Leica Q och Sony RX1 är fullformat, och lär slå en enorm majoritet av alla systemkamera/objektiv-kombinationer som finns. Men då pratar vi också motsvarande priser.
Njae, det är nog snarare en ganska liten förenkling. Det är ganska få kompaktkameror som kan leverera bättre, eller lika bra, bildkvalitet än majoriteten av alla systemkameror. Lite fler kanske, om vi definierar "kompaktkamera" som en kamera med fast monterat objektiv och inte lägger så stor vikt vid det där med kompakt.

Icke desto mindre kan det vara vettigt för TS att kolla in några kompaktkameror av olika slag. Det kan hända att dessa uppfyller hans önskningar och krav lika bra som en systemkamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.