Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: En lång, men ack så vacker berättelse

sagoskog skrev:
Då det här hände i början av mitt fotograferande höll jag som bäst på att lära mig kamerans funktioner. Kunskap om ljus, bländare och isotal var utanför min värld så jag knäppte på måfå och önskade innerligt att det trots de svaga ljusförhållandena skulle bli bra fotografier.

Hej Jennie
jag gillar närheten och kontakten i dina bilder på truten. Säkert en underbar upplevelse som sitter kvar länge i minnet...och sen fick du ju fina bilder att titta tillbaks på. Kul! :) //mvh Glenn
 
Första testet med mitt VR 70-300 Nikon objektiv:

En dag då det inte var soligt i Simrishamn
på Österlen, och det var lite dimmigt, trots allt
blev jag nöjd med bilden med tanke på vädret.

Kan någon hjälpa mig och berätta vad det
är för fågel? skulle behöva veta!
Tack!


Se länk:
0302e1b15d19651e3c8f1cb95252aec4.jpg


Tror detta är samma fågel:
http://smidztorp.com/uploadph/fagel1.jpg
 
smidztorp.com skrev:
Första testet med mitt VR 70-300 Nikon objektiv:

En dag då det inte var soligt i Simrishamn
på Österlen, och det var lite dimmigt, trots allt
blev jag nöjd med bilden med tanke på vädret.

Kan någon hjälpa mig och berätta vad det
är för fågel? skulle behöva veta!
Tack!


Se länk:
0302e1b15d19651e3c8f1cb95252aec4.jpg


Tror detta är samma fågel:
http://smidztorp.com/uploadph/fagel1.jpg

Mitt otränade öga säger Gråtrut,som har kvar den bruna dräkten i 4 år.
 
Äntligen har jag rationaliserat mitt fågelfotande. Tidigare tvingades jag gömma mig bakom en blomma vid fönstret i en obekväm ställning eftersom köksstolen står åt fel håll. Jag köpte ett 300 mm tele och skruvade på en 1.4 extender på min 20D och vips, jag kunde sitta rättvänd vid min vanliga plats vid köksbordet ett par meter innanför fönstret. Tidigare tvingades jag avbryta mina fältstudier efter en relativ kort tid p g a att jag inte klarade den kroppsliga ansträngningen av att vrida mig. Nu kan jag sitta i timmar och studera fågellivet genom sökaren, och då börjar man se detaljer. De nätta landningarna, fröna som faller till marken… Bifogar bild där en pippi tappar ett frö och i nästa ögonblick nästan sliter sina fjädrar i förtvivlan över sin förlust. Tänk om de kunde berätta om sina upplevelser, som vi blott kan betrakta genom sökaren och kanske någon gång föreviga på bild.
 

Bilagor

  • _mg_9586forum.jpg
    _mg_9586forum.jpg
    69 KB · Visningar: 614
Härliga berättelser du har Mikael om ditt obekväma och ansträngande liv som fågelfotograf. Det är beundransvärt vilka uppoffringar du gör, i stället för att inta ett bekvämt och avslappnat läge i den sköna soffan.
 
Tack Gunnar, jag delger gärna mina vedermödor om det kan vara till hjälp för andra att komma vidare. Just nu försöker jag lösa hur jag ska komma förbi när linsen immar igen av den rykande kaffekoppen.
 
growingart.se skrev:
Tack Gunnar, jag delger gärna mina vedermödor om det kan vara till hjälp för andra att komma vidare. Just nu försöker jag lösa hur jag ska komma förbi när linsen immar igen av den rykande kaffekoppen.

Sugrör!
 
Gott, Mikael. Så fick man starta dagen med ett garv :)

För en bättre känsla vid köksbordet skulle du kunna testa ett gömsle eller varför inte ett helt lövcamoställ...tänk vilka möjligheter...kravla omkring i blomkrukorna och plåta fåglar på fönsterblecket...för att inte tala om de otaliga garv din familj skulle få...hehe.

//Glenn :))
 
Elva månader senare...

...publicerar han sin nästa fågelbild.

Drabbades av någon sorts barndom och fick för mig att det var en ypperlig idé att ge sig ut på en promenad på bortåt 3 mil (sammanlagt) i söndags morse. I Sthlm-trakten var det då en dimma som gjorde begreppet 'sikt' överflödigt, helt enkelt.

När det var goda förhållanden (innan solen stekte bort dimman) så var 20m sikt något man drömde om under sitt vandrade till Väsjön i Sollentuna.

Efter lite kringflackande och plåtande av landskap och dimbankar inser jag att det ju faktiskt är lite fåglar i den förb** pölen, så gluggen åker ju fram.

Jag är inte hundra på vad det är för fåglar, men gräsand känns som ett hett tips, ty de äro vanliga i de här halvt igenvuxna äckelsjöarna.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/953217.htm
(Ses nog bäst mot svart bakgrund)
 
Man ska inte publicera för ofta, då förstår folk mer hur mycket jobb det verkligen ligger bakom att fånga bra bilder.

Hade en lätt regression häromdagen, tittade på mina gamla bilder, främst i syftet att rensa, när jag stötte på den hår pippin från en av mina fågelsessioner genom köksfönstret och som totalt saknar bordsskick.
 

Bilagor

  • _mg_0548bordsskick.jpg
    _mg_0548bordsskick.jpg
    84.7 KB · Visningar: 401
growingart.se skrev:
Man ska inte publicera för ofta, då förstår folk mer hur mycket jobb det verkligen ligger bakom att fånga bra bilder.

Hade en lätt regression häromdagen, tittade på mina gamla bilder, främst i syftet att rensa, när jag stötte på den hår pippin från en av mina fågelsessioner genom köksfönstret och som totalt saknar bordsskick.

Hehe, lysande Mikael! =)

Man måste ju äta medan mat finns... man vet aldrig när det kommer en större och elakare fågel och snor all mat i ett nafs. ;)
 
boxen skrev:
Här kommer mitt bidrag till tråden!

Jag hörde att det var något på G när gässen kom flygandes "runt" ett litet skogsparti till höger (så vi ser dem lite snett framifrån). Så det var bara upp med kameran, få in dem i sökaren, panorera och trycka av. Allt gick på några sekunder och avståndet kanske var någonstans mellan 5 och 8 meter.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=953520&target=_blank

// Tobbe

Inte dåligt, Torbjörn, inte dåligt alls. otrolig bakgrund. :D
 
Visst är de ohyggligt snabba, Mikael :) Hur många gånger har man inte sett en fågel sätta sig på en schysst pinne, snabbt för man ögat till sökaren och tar bilden samtidigt som man i ögonvrån märker att det nu sitter en annan fågel, ofta av samma art, på pinnen. Den första blev således bortjagad när jag tog ögat till sökaren, och bilden blev på en annan fågel...hmmm.

Eller om man kör med blixt som är synkad på 1/250 sek. Fågeln reagerar på blixten och under en 1/250-dels sekund så hinner den lätt kasta upp vingarna på ryggen, och ta ner dem igen. Givetvis ser man inte det förrän man tittar på bilden i kameran....hmmm igen.

Självtest:
- Stå med armarna hängande ner utefter sidorna.
- För sedan, så snabbt du kan, armarna rakt upp,
ovanför huvudet.
- Klappa händerna en gång, för att markera lite.
- Ta sedan ner armarna till sidorna igen.
- Stoppa ditt tidtagarur.

Tog det längre tid än 1/250 sekund? Jag fixade det på 1/125, så fåglarna slår mig... ;-)

//Glenn
 
growingart.se skrev:
Bra jobbat Torbjörn, på så kort tid så lyckades du enastående. Själv så tycker jag att de hunnit landa och kläcka första årskullen innan jag är klar med kameran...

Däremot så har jag gjort ett världsfynd, strax bakom mitt fågelbord fick jag en bild på vad som måste vara världens snabbaste pippi.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/954519.htm?set=lp

Grymt kul bildsekvens!

Om man utifrån s=v*t tänker att med dina 5fps gör att tiden är noll vid första bilden. 0.2s senare tar du andra bilden och den tredje bilden tas 0.4 sekunder senare. Sen om vi antar att det är ungefär en meter mellan pinnarna var medelhastigheten 2.5 m/s vilket är högst ordinärt, tyvärr ;o)

Tänk att en sparvhök kan attackera den lilla svartvita flugsnapparen från skogsbrynet bakom i upp till 25 m/s! På samma 0.4 sekunder har sparvhöken kommit 10 (!) meter närmare! Då får den se upp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.