Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi har en liten sjö nedanför huset, Flera kvällar i rad har jag stått och spanat och noterat hur träden reflekterats i i det stillaliggande vattnet när solen var på väg ner och tänkt att jag ska våga mig ut och ta en bild. Förhoppningen har varit att tranorna eller svanarna skulle precis komma in för landning i det sista solljuset och just när jag varit ute och stått rätt placerad. Icke. Fick bli en rofylld bild nästan för sent på kvällen, vilket var en utmaning [iso 800, 1/160, 300 mm f/4 + 1.4 extender, frihand (frisittande)].
 

Bilagor

  • _mg_0796forum.jpg
    _mg_0796forum.jpg
    79.7 KB · Visningar: 476
Midhrafn skrev:
Idag så skulle jag äntligen komma ut med kameran en sväng. Gick ner till en plats där tranorna brukar stå och man kan komma ganska nära men det gäller att smyga dom sista 20-30 metrarna då man lämnar stigen. Jag hade fortfarande inte fått någon visuell bekräftelse på att det stod tranor därute men skulle precis lämna stigen då det kommer en räv i full karriär mot mig, tvärnitar så det sprutar barr, byter riktning och springer ut i snårskogen.
Gissa om tranorna vart alarmerade, tjöt som stuckna grisar gjorde dom!
Detta blev dagens bästa bild på trana:-(

Klockrent och trevlig berättelse
 
Denna trast kom och satte sig alldeles bredvid där jag stod och torkade näsan på min dotter i barnvagnen och med hunden dragandes i kopplet. Jag tog då fram kameran och riktade den mot trasten som genast vände bort huvudet helt. Märkligt beteende tycker jag då de brukar vara så skygga. Jag väntade en stund innan jag tillslut började göra små ljud för att få den att vända huvudet åt mitt håll. Det tog ytterligare ca: 20 sekunder innan den vände sig om och lätt mig ta några bilder innan den flög vidare.

// Tobbe

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=972447
 
För några år sedan flyttade vi ut på landet för att vila våra sargade storstadssjälar. Det har varit lugnt och rofyllt, den lilla stilla sjön nedanför vårt hus har varit som en läkande medicin, lika effektiv som penicillin. Men ikväll revs tystnaden sönder. "Hockeyhuliganer" var det första jag tänkte och sprang ut. Nej då, naturens egna huliganer gjorde klart upp som skulle ha vilken del av sjön.
 

Bilagor

  • _mg_1171forum3.jpg
    _mg_1171forum3.jpg
    92.4 KB · Visningar: 975
Jag har ett gammalt Auto Universar 200/3,5 till min Minolta srt och tänkte åka till Saltholmen o fota måsar idag.. Är jag en idiot?

Någon som har lite tips? Tänkte köra med Iso 400, men skulle jag klara mig på Iso 160 kanske när solen lyser?
 
Senast ändrad:
du MÅSte inte vara en idiot för att tycka det är kul att fota, i annat fall är du i gott sällskap :) man tager vad man HAVer

iso väljer du efter slutartid, jag brukar försöka hålla mig till 1/500 eller kortare för att frysa flygande fåglar, men jag är å andra sidan ganska kass på den biten...
 
Det har varit lite tyst i den här tråden, och jag tycker den är ganska trevlig. Historierna bakom bilderna är nästan bättre än bilderna själva :)

Jag är egentligen inte någon fågelfotograf, men i höst var jag delvis föräldraledig, och jag har försökt fota småfåglar i flykt. Vilket ganska genast visade sig att det är inte lätt. Man undrar ju hur den käre Brutus Östling gör.

Idag blev det ganska kallt, men vi gick ut och åkte pulka. Feta kläder, feta vantar och fet fotograf. Två fåglar som jag genast identifierade som hackspettar flög mellan två träd, och fågelmaten mellan träden hägrade. I ena trädet var det för dåligt ljus för att ge någon vettig bild, så jag ställde mig så att jag fick det andra trädet i motljus. Visst visst hade jag ställt mig rätt, men oftast var fåglarna BAKOM stammen. Säkerligen med vilje för att öva tålamod på mig. Men fyrbarnsfar som jag är så har jag en hel del, och stod kvar med frusna fingrar (trots de tjocka vantarna). Men hackspettarna lämnade trädet fortare än jag hann trycka av. I bilden nedan så ser man hur snön yr från stammen! Jag hann inte ändra AF punkt och komponera, då hade jag kanske fått med hela hackspetten!
 

Bilagor

  • _MG_9614_forum.jpg
    _MG_9614_forum.jpg
    57.2 KB · Visningar: 738
Jag är nybörjare på fågelfotografering jag började förra hösten.
En av de första bilder jag tänkt ut var skarv som står och torkar sig i solen, och en lågt flygande skarv.
Jag tog med kamerautrustningen på min dagliga cykeltur till jobb.
Det var soligt och vindstilla det stod en skarv på en sten och solade. Jag smög mig nära och fick en bild som jag tänkt mig, samtidigt kom polenfärjan in i hamn och svallvågorna dränkte skarvens viloplats så jag fick följande bildserie.
http://www.flickr.com/photos/nick_74/2509660720/sizes/l/in/set-72157605303063546/
http://www.flickr.com/photos/nick_74/2508833125/sizes/l/in/set-72157605303063546/
http://www.flickr.com/photos/nick_74/2509659316/sizes/l/in/set-72157605303063546/
 
Kul bildserie!

Jag är nybörjare på fågelfotografering jag började förra hösten.
En av de första bilder jag tänkt ut var skarv som står och torkar sig i solen, och en lågt flygande skarv.
Jag tog med kamerautrustningen på min dagliga cykeltur till jobb.
Det var soligt och vindstilla det stod en skarv på en sten och solade. Jag smög mig nära och fick en bild som jag tänkt mig, samtidigt kom polenfärjan in i hamn och svallvågorna dränkte skarvens viloplats så jag fick följande bildserie.
http://www.flickr.com/photos/nick_74/2509660720/sizes/l/in/set-72157605303063546/
http://www.flickr.com/photos/nick_74/2508833125/sizes/l/in/set-72157605303063546/
http://www.flickr.com/photos/nick_74/2509659316/sizes/l/in/set-72157605303063546/
Kul bildserie där jag gillar den solande skarven klart bäst. De andra två fotona blev lite mörka, men kan vara min skärm som är dåligt kalibrerad också kanske?
Kul med lite liv i den här tråden också.
 
Mina försök att smyga mig nära en fågel är oftast tämligen misslyckade :)
väl värt att ta med sig kameran på morgonkvisten alltså! jag åker bil så det är inget bekymmer, men det som är bekymret är att barnen ska lämnas på dagis eller skola och man tvingas åka förbi lockande fotomöjligheter för att vara i tid!
 
Har inte fotat så mycket fåglar, men i mitten av december hade jag inget annat för mig under några lördags eftermiddagar.
Det hade börjat bli ganska mörkt, och jag var uppe i iso 800 för att få bilder som var någorlunda skarpa när fåglarna satt stilla (typ 1/200 eftersom att jag använde mig av objektiv motsvarande 600mm på 35mm-film).
När jag ligger där på mage i snön, ser jag att fågelmataren är ganska populär. Jag tänker först bara 'kliché', men jag bestämde mig för att prova i alla fall.
Jag riktar kameran åt det hållet, tar en testbild och upptäcker att när jag exponerar efter fåglarna så blir bakgrunden totalt överexponerad.
Jaha tänker jag, då kan jag ju ta en silhuettbild, och då få möjlighet att använda hög iso med lite synligt brus, och en snabbare slutartid, för att frysa fåglarna.
Sagt och gjort (snarare tänkt), jag exponerade efter bakgrunden och tog många bilder i följd för att lyckas fånga någon fågel i rörelse, och jag fick en bild som illustrerar ett vingslag.

Sedan in i datorn för att klona bort oskarpa kvistar och annat som kommit med längs kanterna. Bestämde mig för en svartvit-konvertering här också, då jag kände att de starka färgerna på himlen tog ganska mycket uppmärksamhet ifrån fågelns form och rörelse.

Efter det följde en kvart med selektiva curves-justeringar (petjobb där jag sitter och skapar curveslager efter curveslager och målar masker med mjuka penslar), egentligen något som knappt syns förmodar jag.

Har efter det provat tre-fyra olika beskärningar, den som jag har uppe i mitt album på fotosidan är den första, men jag ska ersätta den så snart som jag orkar göra en 1024pix 800kb version av den. Den som jag bifogar med inlägget är den som jag gillar mest. Jag har också provat att göra bakgrunden vit (först när jag höll på att redigera, och även i efterhand efter ett förslag i en kommentar på /p/) men jag tycker inte att det blev en förbättring.


Här är den version som jag för närvarande är mest nöjd över:
 

Bilagor

  • PC210590 rev2.jpg
    PC210590 rev2.jpg
    9.1 KB · Visningar: 469
Jag tycker att fågelmataren är underskattad! Det finns mycket dynamik där, vilket din bild illustrerar. Någonstans läste jag en kommentar från Terje Hellesø, "varför göra det svårt för sig?"

Det här med ljus himmel är kanske vanligt, jag hade samma problem i höstas när jag stod vid fågelmataren. Att fånga de små liven och samtidigt vare sig överexponera bakgrund eller grymt underexponera fågeln... men jag är ingen fågelexpert, men jag är accepterad av dem (eftersom det är jag som matar dem!).
 

Bilagor

  • _MG_9557_09.jpg
    _MG_9557_09.jpg
    54.4 KB · Visningar: 446
bra Glenn =)

bidrar med en bild från häromdagen.
en skrattmås i vinterskrud,, så vackra fåglar !!

fotad med 16mm vidvinkel. bilden är ocroppad. måsen var nära - gött nära mitt i centrala sthlm :)
lyktstolpen ger lite "fotfäste" i bilden hoppas/tror jag.

fotokramar/Niclas,
 

Bilagor

  • ZS1N6306 liten 02.jpg
    ZS1N6306 liten 02.jpg
    49.2 KB · Visningar: 321
vi fågelfantaster vet att reagera snabbt. tur för alla sportfotograffånar att inte vi gav oss in på deras fält,, hade blivit rena rama utklassningen.
fniss***
MVH Niclas,
 
Vad kul, en gammal favorittråd som vaknade till liv.

Bidrar med något annat... En varm och fuktig dag fick jag äntligen tag på en riktig favoritfågel - garnet pitta. Skogen var tyvärr full av iglar, men när pittan var på ingång var det bara att gilla läget, lägga sig ner och dra det högst spartanska gömsletyget över sig och vänta. Till slut sprang den förbi på en murken trädstam, visslade lite vemodigt, som en djungelns ljungpipare. Slutaren smattrade, iglarna sög och pittan sprang iväg. Men leendet på mina läppar satt kvar trots att jag sedan spenderade en stund med att plocka bort iglar från min arma kropp!

/Johan
 

Bilagor

  • IMG_5601_litenFS_forum.jpg
    IMG_5601_litenFS_forum.jpg
    65.4 KB · Visningar: 292
Härlig färgkontrast mellan fågeln och djungeln :) Fast det låter ju mindre skönt med alla iglar...då föredrar jag alla de mygg som surrar runt huvudet på mig när jag plåtar fågellivet på min blöta favoritmyr :-D

//Glenn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.