Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu kanske jag ska erkänna ett det inte är en sekvenstagning utan fågeln hade en massa aktivitet för sig under en tid, men i linje med tråden så tycker man man får färga berättelsen får att få till extra spänning :-o

Det blir inte lika imponerande i beräkningen som Johan så insiktsfullt gjort... jag tror att det är lite under en meter så hastigheten är säkert uppemot 3 m/s!

Glenn, du ska bara veta hur många bilder jag har från mitt fågelbord där jag försökt fånga en fågel när den precis lämnar bordet, men det visade sig att jag var för sent ute, kvar blir en bild på fågelbordet... men det är bra övning :)
 
Hej igen!
Var idag nere vid Rynningeviken i Örebro för att träna på att panorera lite fåglar. Det var ganska lugnt där nere och jag lyckades väll inte så bra som jag önskat. Såg då någon stor mörk fågel långt bort som verkade reta upp alla andra fåglar runt den. Det är i det här läget man önskar att man har mer än ett 200 mm. misstänkte tidigt att det var en örn av något slag. Jag sprang då till ett annat fågelgömsle som ligger en liten bit ut i vattnet och fotograferade där ifrån. Skickar med originalbilden och ett utsnitt från den. Jag gissar att det rör sig om en havsörn, eller vad säger ni?
// Tobbe

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=957567

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=957569
 
Prova länkarna i detta meddelande istället.

Var idag nere vid Rynningeviken i Örebro för att träna på att panorera lite fåglar. Det var ganska lugnt där nere och jag lyckades väll inte så bra som jag önskat. Såg då någon stor mörk fågel långt bort som verkade reta upp alla andra fåglar runt den. Det är i det här läget man önskar att man har mer än ett 200 mm. misstänkte tidigt att det var en örn av något slag. Jag sprang då till ett annat fågelgömsle som ligger en liten bit ut i vattnet och fotograferade där ifrån. Skickar med originalbilden och ett utsnitt från den. Jag gissar att det rör sig om en havsörn, eller vad säger ni?
// Tobbe

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=957854

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=957855
 
Klicka på Torbjörns länk, så får du förmodligen upp texten:
"Du har ej rättigheter att se bilden med denna sida. Prova denna sida istället. "

Där "Denna sida" är länkad dit du kan se hans bild...

// Stefan
 
Ahaa, jag testade det vid det första inlägget men inte andra gången...typiskt. Ser ut som en havsörn ja :)
//Glenn
 
Outnumbered... jag förstår örnen, med all möjlig måsskit från den flocken så hade det kunnat bli en vit havsörn. Kanske inte så sexigt.
 
Snyggt fångat Mikael, själv hade jag kapat bilden en aning i vänsterkanten, så att de närmsta pinnarna försvann. I övrigt, en pärla :)
//Glenn
 
Nu har jag beskurit!

När jag sprang ut för att fota karatenissarna så var även tranorna på plats, och naturligtvis flög de iväg när jag kom stövlande, pustande och frustande (jag är inte så ung längre). Motljussituation, men en bra övning för fotandet :)
 

Bilagor

  • _mg_0352.jpg
    _mg_0352.jpg
    71.4 KB · Visningar: 623
Idag så skulle jag äntligen komma ut med kameran en sväng. Gick ner till en plats där tranorna brukar stå och man kan komma ganska nära men det gäller att smyga dom sista 20-30 metrarna då man lämnar stigen. Jag hade fortfarande inte fått någon visuell bekräftelse på att det stod tranor därute men skulle precis lämna stigen då det kommer en räv i full karriär mot mig, tvärnitar så det sprutar barr, byter riktning och springer ut i snårskogen.
Gissa om tranorna vart alarmerade, tjöt som stuckna grisar gjorde dom!
Detta blev dagens bästa bild på trana:-(
 

Bilagor

  • 070405-tranflykt.jpg
    070405-tranflykt.jpg
    53.9 KB · Visningar: 586
Misströsta inte Tommy, halva grejen är upplevelsen och andra halvan är nöjet att få berätta i den här tråden! Satt och funderade på det igår, om fågelfoto och speciellt fånga flygande saker. Det är inte speciellt lätt och kan man visa upp en bild, även om det är "fel" vinkel, med hyfsad skärpa så är det ändå bra jobbat. Så resonerade jag i alla fall, i ett försök att trösta mig från mina egna försök :)
 
Tack Micke! Det var bara så dubbeltråkigt, jag missade ju även en rävbild. Nåja, nu har jag tröstat mig med hårdrock och whisky samt gjort iordning en batch med bilder från våran senaste provning. Har jag tur hinner med en repa på max 3 timmar nästa vecka. Borde ju vara minst 3 timmar per dag. Tur man kan skriva av sig lite här.
Ha det gott!
"Stay true to heavy metal in the night"/Tommy
 
3 timmar per dag!?! vid vår ålder så är det alldeles för mycket, såvida det inte är tre timmar vid köksbordet fotandes fågelbordet!

stay true, yes, gjorde precis i ordning en bunt bilder av Marys Creek (www.maryscreek.com), som var förband till Evergrey igår *headbangar lite tills det gör ont, vilket tar tre sekunder*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.