Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack ska ni ha! Min intention var att få fram hur det kan vara med frustration, längtan, tidspress, ovh att det är mycket tur bakom dom bra bilderna (mina iallafall).
Förtydligande efter påpekande från Glenn: i bildtextens början kan det vara lätt att tro att jag sprang på tre björnar, men jag menar såklart att jag sprang på tre spillkråkor.
 
Min första Tornfalk

Trevlig & inspirerande tråd detta här:)).. Ska försöka bidra med ett litet inlägg då...Fantastiskt kul att fota fåglar ju:))..

Skulle ut och ,(försöka), fota rovfåglar förra helgen på ett ställe jag vet rör sig mycket såna.. Svåra att få ram på dock.. Satt först en bra stund i ett fågeltorn där jag fått några hyfsade bilder tidigare men inget hände.. Promenerade en runda i omgivningarna och fick syn på en Tornfalk i talltopparna... (Han hade ju naturligtvis sett mig långt tidigare):)).. Så jag gjorde mitt bästa för att närma mig försiktigt men icke.. Stenkoll hade falken på mig så när jag kom "för nära", dock utom fotografiskt avstånd, lyfte den och förflyttade sig kanske 40-50 mtr... Jag försökte ju naturligtvis smyga efter, naiv som man är, men icke.. Efter en bra stund gav jag besviket upp och insåg att det var väl inte meningen att det skulle bli någon tornfalksbild för min del.. Traskade tillbaks & efter en stund när jag skulle köra hem tänkte jag att, "jag tar en runda me bilen", körde förbi dungen där jag sett falken, kommer över ett littet krön & ser den stå & ryttla alldeles intill vägen.. Kameran naturligtvis skjutklar i passagerarsätet, ner med rutan, rulla sakta framåt & fick iväg några bilder...
Resultatet:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/795845.htm?set=lp
 
Senast ändrad:
Känner igen det där med att förgäves försöka smyga, fåglarna brukar se mig långt innan jag kommit till köksfönstret. Härligt bild, vilken koncentration!
 
growingart.se skrev:
Känner igen det där med att förgäves försöka smyga, fåglarna brukar se mig långt innan jag kommit till köksfönstret. Härligt bild, vilken koncentration!

Jo, tror dom har ögon lite varstans ibland, fåglarna:))
Tack, Mikael:))
 
Eftersom fågelfoto ibland är så intimt förknippat med den skicklighet och erfarenhet en naturfotograf kan besitta, så är det värdefullt att erfarenheterna och upplevelserna delas, som exempelvis sker i denna tråd. Jag tycker det är bra om vi även kan föra vidare dessa kunskaper till våra barn, i den mån de har intresset för natur- och fågelfoto, för att stadga denna utveckling. Och var gör man det bäst om inte på plats där naturfotograferingen sker? Här är en bild där jag lär min son allt jag kan om fågelfoto, vi börjar med studier av fåglar och går senare vidare till kamerans funktion. En dag hoppas jag att min son kan ta över min roll i denna tråd så att utbytet av erfarenheterna kan fortsätta.

Större bild:

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/808532.htm
 

Bilagor

  • _mg_6401 forum.jpg
    _mg_6401 forum.jpg
    46.1 KB · Visningar: 403
och hans första ord blev talgoxe...

Schysst att du drillar nästa generation naturfotografer redan från barnstolen vid köksbordet. Ska köra samma grej med min knatte när den tittar ut i april ;-) Det ska ju alltid böjjas tidigt...

//Glenn :))
 
Hans första ord skulle bli kungsörn, tänkte att det blir mer spännande så, han vet ju inte än och jag tänkte hänvisa till Eeros fågelbok. April, dina fågelungetitor var uppenbarligen inspirerande :)
 
Trevligt Mikael:)

Visar en dålig bild från fjällsemestern i somras där min grabb smyger på en Rödbena.... Med kompaktkamera.. Gick väl sisådär men han kämpade tappert i alla fall:)
 

Bilagor

  • img_4022.jpg
    img_4022.jpg
    79.9 KB · Visningar: 609
Man lär sig när man försöker. Kommer ihåg min ungdoms kompaktdagar när jag hade en fasantupp på bakgården, det var rätt svårt med fokus...

Som naturfotograf får man ibland se de mest oväntade saker. Här är det en talgoxe som bestämt sig för att vara annorlunda. Kan det vara för att imponera på det motsatta könet? Den lille krabaten verkar ha lärt sig att suga upp solrosfrön. Hur klarar den ett så stort frö med sina små lungor?

Större bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/809011.htm?set=lp
 

Bilagor

  • _mg_6402 forum.jpg
    _mg_6402 forum.jpg
    68.8 KB · Visningar: 583
jag har själv gjort en hel del tokigheter när jag försökt charma brudar, men att sådant ligger latent i hela den naturvetenskapliga bilogiska kedjan är ju en observation som borde rendera i ett biologiskt nobelpris.
 
growingart.se skrev:
jag har själv gjort en hel del tokigheter när jag försökt charma brudar, men att sådant ligger latent i hela den naturvetenskapliga bilogiska kedjan är ju en observation som borde rendera i ett biologiskt nobelpris.

Har du inte blivit nominerad??:))
 
Bestämt mig att ta en heldag för att fota fåglar idag samt att testa nya cammodräkten. Satte mig i kanten på en dunge med utsikt över mossen där det normalt är mycket rovfåglar.. Hård blåst & regnade småspik de första tre timmarna så jag var nästan på väg att ge upp dels p g a att jag var genomvåt & frusen dels att jag var orolig för kameran som var ordentligt våt fast jag försökte skydda den så gott det gick.. Efter några rejäla avslutningsskurar slutade det äntligen att regna & fåglarna började röra på sig.. Trägen vinner!! Och dräkten funkade super.. Plötsligt var det rovfågel i sikte hela tiden.. Kärrhök, Ormvråk, Glada, Tornfalk inom loppet av en timma.. Sen började det regna igen & då gav jag upp.. Plaskade tillbaka till bilen & fick iaf upp värmen & började köra när jag ser något svart i ögonvrån... En vildsvinssugga med tre kultingar kommer störtrusande rakt mot bilen.. Hann tyvärr inte fota dom innan dom rusade förbi & in i skogen.. Första gången jag såg såna i det vilda iaf..
En bild från dagen: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/809702.htm?set=lp
 
Senast ändrad:
growingart.se skrev:
Man lär sig när man försöker. Kommer ihåg min ungdoms kompaktdagar när jag hade en fasantupp på bakgården, det var rätt svårt med fokus...

Som naturfotograf får man ibland se de mest oväntade saker. Här är det en talgoxe som bestämt sig för att vara annorlunda. Kan det vara för att imponera på det motsatta könet? Den lille krabaten verkar ha lärt sig att suga upp solrosfrön. Hur klarar den ett så stort frö med sina små lungor?

Större bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/809011.htm?set=lp

finns de talgoxar på burk nu?:)
 
ewalds skrev:
Bestämt mig att ta en heldag för att fota fåglar idag samt att testa nya cammodräkten. Satte mig i kanten på en dunge med utsikt över mossen där det normalt är mycket rovfåglar.. Hård blåst & regnade småspik de första tre timmarna så jag var nästan på väg att ge upp dels p g a att jag var genomvåt & frusen dels att jag var orolig för kameran som var ordentligt våt fast jag försökte skydda den så gott det gick.. Efter några rejäla avslutningsskurar slutade det äntligen att regna & fåglarna började röra på sig.. Trägen vinner!! Och dräkten funkade super.. Plötsligt var det rovfågel i sikte hela tiden.. Kärrhök, Ormvråk, Glada, Tornfalk inom loppet av en timma.. Sen började det regna igen & då gav jag upp.. Plaskade tillbaka till bilen & fick iaf upp värmen & började köra när jag ser något svart i ögonvrån... En vildsvinssugga med tre kultingar kommer störtrusande rakt mot bilen.. Hann tyvärr inte fota dom innan dom rusade förbi & in i skogen.. Första gången jag såg såna i det vilda iaf..
En bild från dagen: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/809702.htm?set=lp

härligt micke!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.