ANNONS
Annons

Min fågelbild - Så här gick det till

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare Goingar ;-))

nu är det dags igen...

Jag var med sambon i ett naturreservat några mil utanför Luleå i juni förra året. Efter att vi hade fikat klart invid det gamla bruket Rosfors så gick vi mot bilen. Framför parkeringen så la jag märke till att det flög runt en flugsnappare inne bland träden. Den letade efter mat precis i närheten av en holk som satt där. Aha, häckning, tänkte jag. Holken var uppsatt på ett träd bara fem meter ifrån ett litet toaletthus. Så jag tog kameran och satte mig i gräset en bit från holken. Sambon satt i bilen och läste dagens tidning :) Där ifrån hade hon perfekt uppsyn över mina förehavanden, dvs hur jag satt med kameran bara några meter ifrån den offentliga toaletten som fanns där :) hmm. Vad gör han? Fotar han folk som besöker dasset?? Det var inte så värst mycket folk där, men några knepiga blickar fick jag allt. Så, under drygt 10 minuter fick jag plåtat denna lilla flug och hans hustru. Här är ett av resultaten.

För större bild, kolla här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/414930.htm?set=lp

Mvh Glenn :)

Bilagor

• sv-flugsnappare_rosfors-bru.jpg
    sv-flugsnappare_rosfors-bru.jpg
    57.6 KB · Visningar: 467
En bra situationshistoria Glenn, fin inramning med lövverket, kanske lite dassiga färger *försöker skämta som grabbarna ovan* Hoppas sambon börja vänja sig vid dina underligheter :)

Antar att hon har vant sig redan eller så har hon gett upp fullständigt :)

Och jag har numera slutat med fågelfotandet och börjat fota dass på heltid...ju mer skit desto bättre ;-)) Man måste ju förnya sig, eller?

Du borde testa dassfoto du med Andreas, nu när du skaffat ett 600. Tänk vilka möjligheter... :))

//Glenn

Jag läste i forumet att man skulle ta bilder där fågelskådare inte är,och det har jag tagit fasta på här.Steg upp och det var -7 gr,solen bröt igenom och satte kameran på SOFFkanten!Hämtade en kopp kaffe och väntade ,som på beställning kom den.Kanske inte en "naturlig" naturbild men ett lyckat resultat,räknas soffan i vardagsrummet som gömsle.

Javisstja bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/836661.htm?set=lp

Jag var ute på min vanliga naturpromenad, och såg efter ca 20 meter en främmande (för mig) fågel som betedde sig underligt, han flög in mot vårt fågelbord för att ta till sig av läckerheterna som vi lagt ut. Gick in för landning, när han plötsligt observerade att det var upptaget vid matbordet!

Bilagor

• upptaget forum.jpg
    upptaget forum.jpg
    57.3 KB · Visningar: 705
Fågeln tvekar, vänder i luften (backar!) och betänker situationen. Själv så står jag och försöker fokusera med kameran, häpen över situationen.

Bilagor

• upptaget forum 2.jpg
    upptaget forum 2.jpg
    67.5 KB · Visningar: 701
Tydligen inspirerade av japansk kamikaze tar han sats, full fart, fäller in vingarna för att, ja, jag vet inte vad tanken var, men de andra fåglarna flög sin kos!

Bilagor

• upptaget forum 3.jpg
    upptaget forum 3.jpg
    64.2 KB · Visningar: 699
Vilken skog har du kastat ut din soffa i, Janne?? :) Kanonresultat från soffkanten alltså...

Skön bildserie Mikael. En liten men klart dominant talgoxe alltså..."se upp i backen..."

Och Kerstin, här är en gammal bild jag haft inne här för ett par år sen. Ett dass dit skogens invånare kan gå när det tränger på...

Fast nu blir den här tråden lite vriden eller...får kanske starta en alternativ tråd rörande toa-foto... :)

//mvh Glenn

Bilagor

• bild-028.jpg
    bild-028.jpg
    56.2 KB · Visningar: 668
Lite lugnt i tråden... dricker alla fågelfotografer glögg innan jul? Jag livar upp med en liten men modig historia (för att vara mig). Jag var ute på promenad efter en gran, långt långt utanför tomtgränsen, och tog med kameran utifall att vildsvinen skulle komma. Man skrämmer dem med ett tele+extender om ni inte visste det, det är ett lokalt trick. På vägen hem såg jag något röra sig på vägen, "vildsvin!" tänkte jag, hjärtat klappar och började svinga kameran vilt för att försvara min lemmar (och granen). Bild bifogas, vildsvinen ser lite konstiga ut här i trakten, de kan flyga och är rätt små.

Bilagor

• fågelforum.jpg
    fågelforum.jpg
    68.6 KB · Visningar: 574
Gott nytt. Vildsvinen har hållit sig borta, fast jag såg idag hur det bökat i mossan vid stigen till postlådan. En dag stöter jag kanske på dem! Nåja, det är ett nytt år och vi ser fram emot alla nya spännande saker. Idag var det så vackert så vackert, så jag tog en promenad genom skogen. Till och med saker från vår vardag ter sig vackert sådana här dagar. Här är liten fågel som har samma inställning, den var ute idag den med, den sitter där så lugnt i solskensfläcken som letat sig genom grenarna. Inte lika skrämmande som domherren. Kanske funderar den på hur året ska te sig, eller bara hur den ska ta sig till nästa gren. Kanske är det i år som det är det eller den lilla som räknas? Eller som i tråden, den lilla berättelsen :)

Bilagor

• forumbild.jpg
    forumbild.jpg
    69.1 KB · Visningar: 522
Tamrock skrev:
finns de talgoxar på burk nu?:)

Javisst.. Finns även förpackade i rör ;)

Jag hade precis fått hem mitt nya 500/4L och bestämde mig för att gå ut i kända rovfågelstrakter för att pröva lyckan. Tyvärr insåg man ganska snabbt att det krävs både kunskap och tid för att få några bilder på rovfåglar..Varpå jag satte mig ner en stund. Plötsligt ser jag något i ögonvrån och vrider försiktigt på huvudet. En vanlig talgoxe, som landat på ett rör. Men men, skam den som ger sig tänkte jag och vred objektivet mot pjodden och hoppades att jag inte satt för nära (närgränsen på gluggen är 4,5 meter). Fokuserade och tryckte av... Trodde nog att den skulle flyga när den hörde slutaren. Men satt lungt kvar och helt plötsligt dök den ner i röret...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/641257.htm

Här kommer mitt bidrag till tråden. Gråsparv(?) som blir matad på Orust. Tagen med Canon 300 EOS, 300mm kitobj. och Superia 200.

//Alexander

Bilagor

• fagel.jpg
    fagel.jpg
    28 KB · Visningar: 499
Jeppe skrev:
Javisst.. Finns även förpackade i rör ;)

Jag hade precis fått hem mitt nya 500/4L och bestämde mig för att gå ut i kända rovfågelstrakter för att pröva lyckan. Tyvärr insåg man ganska snabbt att det krävs både kunskap och tid för att få några bilder på rovfåglar..Varpå jag satte mig ner en stund. Plötsligt ser jag något i ögonvrån och vrider försiktigt på huvudet. En vanlig talgoxe, som landat på ett rör. Men men, skam den som ger sig tänkte jag och vred objektivet mot pjodden och hoppades att jag inte satt för nära (närgränsen på gluggen är 4,5 meter). Fokuserade och tryckte av... Trodde nog att den skulle flyga när den hörde slutaren. Men satt lungt kvar och helt plötsligt dök den ner i röret...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/641257.htm

sa han nåt rörande?
borde ha ekat bra:)
kul bild!

En lång, men ack så vacker berättelse

Det var en gråmulen sommardag och jag satt nere vid havet och letade fossiler bland stenarna. Så plötsligt kommer en trutunge flygandes och sätter sig en meter framför mig på stranden.

Vi betraktar varandra ett bra tag innan den plötsligt öppnar näbben och ger ifrån sig ett svagt läte. Den tar några steg frammåt, fäster blicken i mina ögon och lägger huvudet på sned. Sedan går den ett varv runt mig, stannar upp och börjar upprepat ge ifrån sig små läten.

Jag känner att det här är något som jag verkligen vill avbilda, så försiktigt börjar jag lirka fram kameran ur ryggsäcken. Ungen står alldelens orörlig men då jag lägger kameran på marken invid mina ben går den nyfiket fram några steg.

Jag knäpper av ett par bilder utan att kunna se i sökaren, fågeln biter svagt i solskyddet och börjar sedan så smått picka på mitt ena byxben. Den går ett varv till runt mig och efter en halvtimme i en nästan euforisk stämmning flyger truten upp på en sten och låter mig slutligen fånga rörelsen i avskedet.

Då det här hände i början av mitt fotograferande höll jag som bäst på att lära mig kamerans funktioner. Kunskap om ljus, bländare och isotal var utanför min värld så jag knäppte på måfå och önskade innerligt att det trots de svaga ljusförhållandena skulle bli bra fotografier.

Jag är ej betalande medlem så det får bli länkar till några av bilderna jag fångade under mitt möte:

http://farm1.static.flickr.com/28/66287669_4bda25d7d5.jpg

http://farm1.static.flickr.com/24/66287574_b34147a2ab.jpg

http://farm1.static.flickr.com/25/66287389_ece2c25077.jpg

http://farm1.static.flickr.com/31/35302254_87912ebc0c.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar