Annons

Min dator har kraschat!? Pga Firefox 1.0!?

Produkter
(logga in för att koppla)
ulltand skrev:
Den där startdisketten du gjorde när du installerade Windows (vilket jag antar att du har)... den ska du använda nu.

Om du har viktiga bilder på hårddisken, och inte har startdisk så finns det fler trix...
Men börja med att leta efter startdisken!

Jag lät en kompis (som jag inte får tag i förrän måndag) installera mitt XP så jag vet inte om det finns någon diskett.

Cd skivan har jag dock.

På den hårddisken har jag nästan bara program som jag kan installera om utan större problem.

Bilder och andra viktiga saker spar jag alltid på den andra hårddisken.

Vänta till måndag är väl teoretiskt möjligt men helst vill jag få igång datorn ikväll.

Har redan Photo shop-abstinens och sitter på ett internetcafé och surfar som surrogat.

Inte jag heller ;-)
Antagligen bara en "bra-att-ha-länk" ;-)

Jag har ju XP, kan jag göra en startdiskett som Lasse kan använda?
Och i så fall hur gör man en sådan? Borde nog ha en själv kanske ;-)

Det går att boota från installations-CDn.
Där finns bl a valet att reparera en befintlig windows-installation.

Att det inte går att boota kan naturligtvis bero på många saker.

Vad får du för text på skärmen när du startar datorn?
"Disk not found" ?

Det behövs ingen startdiskett till XP. CD:n är bootbar. Om man vill boota från cd:n måste man oftast ställa om bootsekvensen i setup-programmet (BIOS). Man ställer First Boot till CD-ROM. Därefter är det bara att starta om datorn med installations-cd:n i CD-ROM-enheten och följa instuktionerna.

Tänk på att ha en backup på alla drivrutiner innan eventuell formatering av hårddisken.

Har man aldrig installerat Windows innan är det klokt att ta hjälp av en kompis som gjort det förut.

När jag startar datorn så kommer det fram först Compaqs logga som det ska sedan försöker den starta Windows men det går inte.

Istället kommer det fram en text där det står att windows inte kunde startas och jag får ett antal alternativ bl a :

Starta i felsäkert läge

Starta i normalt läge

Och några alternativ till.

Inget funkar kommer bara tillbaka till dessa alternativ.

Jag kör(de) XP pro med IE

Att boota från en viss enhet betyder att man startar med den. Men först måste man göra enheten bootbar (startbar) vilket kan vara ganska krångligt.

boris.bonasin skrev:
Det behövs ingen startdiskett till XP. CD:n är bootbar. Om man vill boota från cd:n måste man oftast ställa om bootsekvensen i setup-programmet (BIOS). Man ställer First Boot till CD-ROM. Därefter är det bara att starta om datorn med installations-cd:n i CD-ROM-enheten och följa instuktionerna.

Det där låter ju lovande.
När jag startar upp min dator står det F12 setup (tror jag det var).
Ska jag alltså i så fall stoppa i cd:n och trycka F12 och följa instruktionerna?.

Hittade nåt i min användarmanual:

"Om du försöker starta (boota) flera gånger, men det hela tiden kommer ett felmeddelande (blå skärm), starta om datorn igen.
Tryck F8 under bootningen med korta mellanrum tills meddelandet "Utvidgad Windows Startperation" kommer upp.
Välj "Senast fungerande konfiguration".

Om detta inte lyckas måste hela operativsystemet installeras om.

Nej inte riktigt i den ordningen. Du måste först gå in i setup-programmet via F12 om det står så. Därefter måste du leta dig fram i menyerna tills du hittar ett val som heter First Boot. Detta val ska du ställa om till CD-ROM sedan sparar du inställningarna och startar om datorn med CD.n i CD-Romenheten.

Datorn kommer nu att starta (boota) från cd:n. Följ instuktionerna noga.

Tänk på att du måste använda dig av tangentbordet hela tiden i setup-programmet och att det är mycket som kan gå fel. Därför rekommenderar jag dig att ta hjälp av en kompis som gjort det förut.

boris.bonasin skrev:
Nej inte riktigt i den ordningen. Du måste först gå in i setup-programmet via F12 om det står så. Därefter måste du leta dig fram i menyerna tills du hittar ett val som heter First Boot. Detta val ska du ställa om till CD-ROM sedan sparar du inställningarna och startar om datorn med CD.n i CD-Romenheten.

Datorn kommer nu att starta (boota) från cd:n. Följ instuktionerna noga.

Tänk på att du måste använda dig av tangentbordet hela tiden i setup-programmet och att det är mycket som kan gå fel. Därför rekommenderar jag dig att ta hjälp av en kompis som gjort det förut.

Okej jag förstår, men hur fel kan det gå egentligen?

Om jag skulle göra nåt fel, kan det bli värre än ett redan kraschat Windows?

Lasse, du kan ju låna min användarmanual.
Den är iofs för XP Home ed.
Två sidor om hur man installerar om op.systemet ;-)
På svenska ;-)

Lasse H skrev:
Om jag skulle göra nåt fel, kan det bli värre än ett redan kraschat Windows?
Nej, inte en chans (även om risken finns *s*)

Men skämt åsido, du kan inte göra något fel. Det värsta som kan hända är att du får göra ännu en installation.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto