ANNONS
Annons

Min dator har kraschat!? Pga Firefox 1.0!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Datorn funkade igår innan jag gick och la mig. I morse när jag skulle starta den funkade den inte.
Jag startar datorn det första jag gör innan jag fixar kaffe ;-)
Så jag gissar på Firefox eftersom jag installerade det igår kväll. XP blev väl sur ;-)

Datorn är en hemdator via jobbet som jag fick i september. Kan hårdvaruproblem uppstå så snabbt?

Om jag förstår dig rätt så hängde sig din dator innan Windows ens hann börja laddas. I så fall är det 100% omöjligt att det skulle bero på FireFox, det var bara ett olyckligt sammanträffande.

Fortsätt prova FireFox, du kommer inte att ångra dig.

/Micke

Hej

knappast troligt att FF orsakar problemen... IE har en mycket mer central roll i XP som operativ så det finns all anledning att vara mer orolig över MS sk säkerhetspatchar än en fristående applikation som ju FF är.

Mvh
Johan
PS Som har fått sin XP helsjuk (ominstallation endat åtgärd) 2 ggr efter MS patchar. MS Support hänvisar till prof. service á 3000.- + moms för ärendeetablering.
DS Aldrig mer MS program.

mohei skrev:
Datorn funkade igår innan jag gick och la mig. I morse när jag skulle starta den funkade den inte.
Så jag gissar på Firefox eftersom jag installerade det igår kväll. XP blev väl sur ;-)

Datorn är en hemdator via jobbet som jag fick i september. Kan hårdvaruproblem uppstå så snabbt?

mohei skrev:

Svar, JA!

Jag har själv Windows XP på en s.k. "hemdator" från jobbet sedan i våras, och har säkert gjort > 5 ominstallationer.

Dessa har jag utfört på c:\mappen som lägger endast in ny "oskadad" programvara som skrivs över.

Receptet är att ofta ta backuper på egenskapade filer. Jag bränner ner på CD.

Heh, en liten fråga bara, men defrag varannan dag? Hur mycke tid har du människa? =D Själv kör jag defrag en gång vartannat år sisådär, ändå har jag 400gb hårddiskar och flyttar säkert 30gb filer om dagen.. när jag väl ska defraga så blir det när jag inte behöver datorn de närmaste dygnet, vilket inte är jätteofta. =D

//Erik

Det är lite intressant faktiskt hur känslig elektronik, som t ex datorer är, påverkas av solstormar. Just nu är det väl ganska kraftiga solstormar (inkl norrsken).

Nänä, ingen behöver svara nåt på detta inlägg, bara jag som funderar högt ;).

mohei skrev:
Datorn är en hemdator via jobbet som jag fick i september.
Jag antar att det är en bärbar. Har sett samma sak flera gånger på olika bärbara, dvs att uppstarten hänger väldigt tidigt eller att den inte går igång överhuvudtaget. Efter att laddare och batteri tagits ur och satts tillbaks fungerar maskinen igen. Kan finnas anledning att du kollar om det finns en uppdaterad BIOS att hämta. Kolla med support eller tillverkarens hemsida.

Kom faktiskt att tänka på solstormarna nyss. ;-)
Någon annan som haft problem med datorn de senaste dagarna?

Nåja, Firefox är utsparkad ur datorn och kommer inte att sätta sina tassar här igen.
Defrag kör jag några ggr per månad, det går snabbt om man gör det ofta ;-)

IE funkar bra för mig, det enda som är segt är faktiskt fotosidan. ;-)

müsli skrev:
Jag antar att det är en bärbar. Har sett samma sak flera gånger på olika bärbara, dvs att uppstarten hänger väldigt tidigt eller att den inte går igång överhuvudtaget. Efter att laddare och batteri tagits ur och satts tillbaks fungerar maskinen igen. Kan finnas anledning att du kollar om det finns en uppdaterad BIOS att hämta. Kolla med support eller tillverkarens hemsida.

Nix, ingen bärbar. Jag har en stoor med 250 Gb.
Det fanns en bärbar till samma månadskostnad men det var på fjuttiga 60 Gb.
Måste ju få plats med alla bilder ;-)

mohei skrev:
Nix, ingen bärbar. Jag har en stoor med 250 Gb.
Det fanns en bärbar till samma månadskostnad men det var på fjuttiga 60 Gb.
Måste ju få plats med alla bilder ;-)
Härligt! ;)
Kan ändå löna sig att kolla om det finns en nyare BIOS-version, din beskrivning pekar åt strul på låg nivå i maskinen. Mycket vanligt med ett släpp av ny version av BIOS strax efter att ett nytt moderkort släppts på marknaden.
Eftersom felet verkar vara intermittent skulle jag i första hand misstänka hårdvaruproblem, som t ex dåligt itryckta kontakter till diskar eller annat. (som andra redan påpekat här)

Ja, jag installerade SP2 för ett gäng veckor sedan. Hittills har det funkat problemfritt.

Det kan ju faktiskt vara så enkelt som solstormarna. Aktiviteten är kanske särskilt hög i Järfälla ;-)

Ditt problem har absolut ingenting med Firefox att göra.
Det är endast ett litet program och påverkar INTE hur din dator startar upp.
Problemet har nog med något annat att göra helt klart, och det är rena sammanträffandet att det hände just efter att du installerat FF.

En defrag löser inte heller några problem med undantag ifall datorn känns konstigt långsam.

/Henri

Häromnatten var det norrsken i Järfälla. På norrsidan av huset, där datorn står. Kanske borde jag flytta datorn till södersidan som ju är hela 12 m bort. ;-)

Förklarar kanske varför du har klarat dig Lasse, du har ju bara fönster mot södersidan ;-)

mohei skrev:
Häromnatten var det norrsken i Järfälla. På norrsidan av huset, där datorn står. Kanske borde jag flytta datorn till södersidan som ju är hela 12 m bort. ;-)

Förklarar kanske varför du har klarat dig Lasse, du har ju bara fönster mot södersidan ;-)

Ja, det förklarar ju också varför inte jag såg något norrsken fast jag är en nattuggla.

Lasse H skrev:
Tur för mig då, att jag bor ett antal våningar längre ner i huset där inga solstormar når mig.

Där fick man för det uttalandet.
Nu har nämligen min dator också kraschat.
Går inte att starta ens i felsäkert läge.
Den meddelar bara att Windows ej kan startas.
Måste nog formatera hårddisken hur man nu gör det.
Nån som har några tips hur jag ska gå tillväga för att få igång skrotet igen?
Kan just ingenting om datorer.

mvh

Lasse H skrev:
Nån som har några tips hur jag ska gå tillväga för att få igång skrotet igen?
Den där startdisketten du gjorde när du installerade Windows (vilket jag antar att du har)... den ska du använda nu.

Om du har viktiga bilder på hårddisken, och inte har startdisk så finns det fler trix...
Men börja med att leta efter startdisken!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar