Annons

Min dator har kraschat!? Pga Firefox 1.0!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag chansar på att göra ominstallation.

Tack allihopa för era svar, det är alltid roligt att diskutera något med Fs medlemmar.

Vi får väl se hur det går jag kanke får anledning att återkomma i frågan.

Och Monica, jag lånar gärna din manual.

Okey, då är det bara att köra på. Se till att du har drivritinerna till datorns hårdvara till hands.

Va mycket försiktig med inställningarna i setup-progrmmet (BIOS). Råkar man göra fel där kan det hända att datorn inte startar överhuvudtaget.

boris.bonasin skrev:
Va mycket försiktig med inställningarna i setup-progrmmet (BIOS). Råkar man göra fel där kan det hända att datorn inte startar överhuvudtaget.
Nej! Eller jo, om man sätter lösenord på BIOS...
Och även då startar datorn.

boris.bonasin skrev:
Okey, då är det bara att köra på. Se till att du har drivritinerna till datorns hårdvara till hands.

Ajaj det där tänkte jag inte på.

Drivrutiner till hårddiskar(2st) Cd spelare Dvd spelare.

Nä nu vete fan om jag inte väntar i alla fall.

Kommer inte dom sakerna att funka efter ominstallation?

Jag kan stoppa ner manualen i den brevåda så kan du testa när du kommer hem.
Kraschar min dator under tiden har jag ju min P2:a som funkar. Kraschar den oxå så kan du plocka datordelar nedanför min balkong ;-)

Lasse H skrev:
Drivrutiner till hårddiskar(2st) Cd spelare Dvd spelare.
Hårddiskar o cd kommer fungera, gå bara inte in i BIOS.

Däremot skärmen kommer att vara helt svart... Näe, men den kommer inte visa sig i sitt rätta "JAG"...
Sånt får du fixa sedan, går att tanka hem.

mohei skrev:
Jag kan stoppa ner manualen i den brevåda så kan du testa när du kommer hem.
Kraschar min dator under tiden har jag ju min P2:a som funkar. Kraschar den oxå så kan du plocka datordelar nedanför min balkong ;-)

Gör gärna det så får du tillbaka den i morgon.
Eller kom ner med den om en halvtimme eller så för jag tar nästa pendel hem från centralen nu.

Jodå alla inre enheter kommer att fungera. Windows har dirvrutiner till dessa enheter inbyggt.

Yttre periferienheter kan det dock hända att du behöver installera drivrutiner till.

Om du ger dig på att formatera enhet C:\ så se till att du inte har några arbeten sparade på enheten. Dessa kommer nämligen att förloras om de är lagrade på C:\.

EDIT: mus, tangentbord och skärm kommer också att fungera med basinställningarna.

Senast ändrad:
Några reflexioner om ominstallation av XP..

I vissa fall går det inte att boota från CD. I sådant fall får man skapa 6 stycken win xp startdisketter.

I menyvalen i installationsprogrammet kommer du sen att kunna välja mellan att "reparera befintligt windows" och "göra en ren installation". Om man inte formatterat c: så kommer installationen påtala olämpligheten med att göra en ren installation.

Om du inte formatterat c: så skulle jag rekommendera dig att göra det om du vill göra en ren installation. Detta kan man göra från tex en windows 98 startdiskett, OM INTE man har konverterat filsystemet till NTFS. Om man gjort det kan man använda tex de startdisketter man kan skapa i partition magic till att formattera c.

Drivrutiner till de flesta enheter finns i xp, man bör dock uppdatera dessa standarddrivrutiner efter installationen.

Om du har ett via-baserat moderkort så ladda ner den senaste Via 4in1 drivrutinen.

Om du inte konverterat HD till NTFS så skulle jag rekommendera dig att göra det eftersom NTFS är stabilare än FAT32. Detta val har man i början av installationen.

Lycka till!
/David

Med hjälp av min granne har jag nu installerat XP home edition istället för XP Pro och det verkar fungera någorlunda.

Men tyvärr har ett konstigt fel uppstått.

Aktivitetsfältet och menyerna som öppnas via startknappen har blivit helt svarta.

Någon som har en aning vad det kan vara för fel?

Skulle kunna vara grafikkortsdrivrutinerna. Kolla på tillverkarens hemsida om det finns nya. Eller kanske hellre i Windows Update om det finns där.

jimh skrev:
Skulle kunna vara grafikkortsdrivrutinerna. Kolla på tillverkarens hemsida om det finns nya. Eller kanske hellre i Windows Update om det finns där.

..och problemet var avlägsnat, tack jimh, du hade rätt.

Ojojoj,mycket drivrutiner som måste ominstalleras.

mohei skrev:
Nåja, Firefox är utsparkad ur datorn och kommer inte att sätta sina tassar här igen.
Defrag kör jag några ggr per månad, det går snabbt om man gör det ofta ;-)

En gång lade jag ett par skor i handskfacket på bilen, nästa dag startade inte bilen... efter många försök så startade den tillslut, skorna sparkade jag ut från bilen, jag kommer aldrig att lägga skor i handskfacket igen...

Å vad har du tänkt slänga ut nästa gång som det kanske är defrag som ställer till det... -det är ett känt problem ända sedan win-95 att det kan bli bios-relaterade problem när energisparlägena går igång under deframenteringen, samma sak om det uppstår några problem med strömmen under en defragmentering. Du kanske har en glapp hårddisk, det finns tusentals grejjor som kan gå fel, t ex. stora dammråttor som kutar omkring i ditt datorchassie..osv.

Släng ut wintendo istället om något skall slängas ut, det finns idag mycket bättre och betydligt mer lättinstallerade OS som inte krånglar, de är helt fria dessutom (inte bara gratis).

Senast ändrad:
Värst vad folk reagerar på att jag har sparkat ut Firefox?
Har ni betalt för att säga att Windows är mindre bra?

Min förra dator med Win98 funkade inte med MSN Messenger. Datorn kraschade stup i ett tills jag avinstallerade Messenger.

Ja, massor kan gå fel i datorer. Även fel pga av små program.

Nädå, jag tycker att du gjorde helt rätt som sparkade ut Firefox. Den enda fördelen som jag ser med Firefox är tabbarna.

/Boris som också har sparkat ut Firefox.

Nja. Det är att betrakta så som fakta att Firefox är bättre än IE. Därmed gör du dig själv en björntjänst genom att som en ren knäsparksreflex kasta bort den pga. en sån här grej.

Vi vill bara väl... ;-)

Ja, massor kan gå fel i datorer. Även fel pga av små program.

Säkert, men om Firefox lyckas få datorer att krascha så kapitalt att de inte ens börjar försöka starta windows så skulle det skrikas högljutt om det ute på nätet, men du är den enda som jag har sett påstår att så är fallet.

Om Firefox skulle vara problemet, som du påstår, hur kunde du då helt plötsligt boota din maskin för att avinstallera det? Och hur kommer det sig att maskinen snällt bootar efter att du fipplat med nätverkskabeln, trots att Firefox fortfarande var installerad?

Att sprida FUD, t.ex. att ett visst program gör att datorer inte längre startar, brukar stora, globala företag syssla med för att vinna billiga poäng mot konkurrenterna. Orsaken till att folk blir gnälliga är att det anses vara oerhört fult grepp.

Dethär påståendet klassar jag (och tydligen många andra) som typiskt FUD, vare sig det görs medvetet eller omedvetet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto