Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min dator har kraschat!? Pga Firefox 1.0!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har använt firefox ett tag nu och vet inte om den är så bra som alla säger. Visst, flikarna är bra att ha och den möjligheten saknar jag i ie. Dock så är det större frekvens av sidor som inte visas korrekt i firefox, den senaste upptäckte jag alldeles nyss när jag gick in på yfo.se då min firefox inte hanterade java-scripten korrekt under "produkter".

Jag har inte påstått något. Jag gjorde en gissning bara, sedan funderade jag dessutom på solstormarna.

Datorn funkade innan jag installerade Firefox.
Dagen efter installation av FF startade datorn inte som den skulle. FF avinstallerades och dagen efter det funkade datorn utan problem.
Så enkelt var det.

Nu funkar min dator utan problem. Trots XP, Trots IE. Trots att jag kör defrag flera ggr i månaden. Trots att jag är en tjej som inte begriper ett jävla dugg om datorer ;-)
Så är det.

Den stora fördelen med kombinationen Firefox (med tabbrowser extensions) och Thunderbird (mail) är att man kan konfigurera hela klabbet så att maillänkar i mailprogrammet öppnas i en ny tab och det utan att webbläsaren blir aktivt fönster.

Dvs. jag kan gå igenom ett stort antal bevakningsmail från t.ex. Fotosidan men även andra forum, öppna de som verkar intressanta och ta bort alla bevakningsmailen för att först sedan gå till webbläsaren och mötas av alla färdigladdade tabbar med det man valt ut att läsa.

EDIT: Det borde iofs. funka med andra mailprogram också men vad jag vet så har inte IE den funktionaliteten att ta emot länkar "passivt" på samma sätt.

Roger Irwin skrev en suverän artikel om det där redan 1998, han tog i samma veva upp taktiken med Shifting Standards som utövad tillsammans med FUD lurar de flesta oinsatta, en sorts kollektiv hjärntvätt, där folk börjar dra mycket konstiga slutsatser, allt i syfte att dra mer slantar ur dem, slå ut all konkurens, kväsa innovation och skapa sig en monopolställning.

"Världen" svarar då med fri mjukvara där denna taktik inte riktigt biter, i rädsla för denna mänskliga och fullständigt naturliga kunskapsreaktion så börjar monopolisterna som hellre satsar på protektionism än på innovation och produktutveckling att springa till politiker och kräva understöd i form av statsmaktsgaranterade monopol för vidareutveckling av idéer för skrivna verk (datorprogram är skrivna verk), innovation och framåtskridande måste kväsas till förmån för de redan globala jättarna, man håller tom. på med rent mörkande och lurendrejeri av standardiseringsorgan för att tillskansa sig samhälls-skadliga monopol på öppna standarder.

Jag fattar inte hur folk kan fortsätta att betala och acceptera det och tom. ta det i försvar som många gör.. men som Roger Irwin skrev "such is the power of FUD".

Man behöver inte längre betala för att få strul med triljoner trilskande drivrutiner. Man behöver inte längre acceptera licensavtal som börjar med att ta ifrån en rättigheter att dela med sig och hjälpa sin nästa (läs det ni klickar OK för). Man behöver inte längre acceptera att behöva speciella dyra brandväggar för att skyddas mot virus, din dator kan istället vara lika säker som brandväggen (de facto metoden att säkra upp en windowsdator eller nätverk av sådana är att sätta en Linuxburk som brandvägg emellan...). Man behöver inte längre acceptera uppdateringar, ibland även kostsamma, som ställer till med mer elände än det löser. Man behöver inte längre riskera att få sin dator använd av utomstående för att sprida spam. Man behöver inte längre sitta flera timmar för att göra en nyinstallation av ett operativsystem.

Men folk bara lallar på, låter sig pungslås, tror på myter, tomtar, troll å gud-vet-vad "such is the power of FUD".

steelneck skrev:
<...>
Men folk bara lallar på, låter sig pungslås, tror på myter, tomtar, troll å gud-vet-vad "such is the power of FUD".
hmmm... Ditt eget inlägg smakar ju väldigt mycket FUD (fear, uncertainty, doubt). De fundamentalistiska Windows-hatarna är enligt min erfarenhet de värsta FUDarna genom tiderna.
Jag rör mig i "båda" lägren. Jag vet hur onyanserad debatten är, från båda håll. Men de mest fundamentalistiska finner jag alltid på den "öppna" sidan.

LeadHead skrev:
Den stora fördelen med kombinationen Firefox (med tabbrowser extensions) och Thunderbird (mail) är att man kan konfigurera hela klabbet så att maillänkar i mailprogrammet öppnas i en ny tab och det utan att webbläsaren blir aktivt fönster.

Dvs. jag kan gå igenom ett stort antal bevakningsmail från t.ex. Fotosidan men även andra forum, öppna de som verkar intressanta och ta bort alla bevakningsmailen för att först sedan gå till webbläsaren och mötas av alla färdigladdade tabbar med det man valt ut att läsa.

EDIT: Det borde iofs. funka med andra mailprogram också men vad jag vet så har inte IE den funktionaliteten att ta emot länkar "passivt" på samma sätt.

Jag har ingen aaaning om vad du surrar om här, men jag kan ju säga att vad det än är du beskriver så inte saknar jag det. ;-)

müsli skrev:
hmmm... Ditt eget inlägg smakar ju väldigt mycket FUD (fear, uncertainty, doubt).

Tack!
Det var menat så. ;-)

Tänk nu om jag hade några miljarder för att yrkesmässigt köra den stilen globalt i 10 år, reklam, subtila små påtryckningar osv...

Senast ändrad:
mohei skrev:
Jag har ingen aaaning om vad du surrar om här, men jag kan ju säga att vad det än är du beskriver så inte saknar jag det. ;-)

Jag vet inte men det sägs att ett djur som suttit i bur hela livet inte saknar friheten ens i närheten av lika mycket som ett djur som buras in efter ett liv i frihet. ;-)

Ärligt talat: Är det bara jag som får minimum något 50-tal (eller ännu fler) bevakningsmail varje dag, varav jag går in på länken till kanske hälften?

Med IE+mailprogram blir det följande exercis för varje meddelande:

- klick på länk
- väntetid medan IE poppar upp och börjar öppna länken
- klick på mailprogrammet nere i aktivitetsfältet (längst ner i Windows)
- ev. klick på det gamla meddelandet
- tryck på delete för att ta bort meddelandet

Repetera efter behov, dvs. antal meddelanden vars bevakningslänkar du vill följa.

Med Firefox+mail blir det:

- klick på länk, varvid Firefox öppnar länken i en ny tab utan att poppa upp. Du är fortarande kvar i mailprogrammet.
- tryck på delete för att ta bort meddelandet och gå vidare till nästa

Repetera efter behov och gå sedan till webbläsaren för att titta på de länkar du har klickat upp.

Det blir med andra ord ett rejält smidigare flöde med färre klick och fönsterväxlingar.

Mozilla Firefox visar W3C-standarden för html osv. betydligt mer korrekt än iExplorer. Dvs. visar en hemsida mer rätt än iExplorer. iExplorer sväljer den mesta skiten. Ifall man ska programmera en webbsida BÖR man absolut inte använda iExplorer som testläsare.

För övrigt så tycker jag att firefox är den snabbaste webläsaren för både windows och mac os x. Skulle inte tro att dina problem berodde på detta program, men valet är ju självklart ditt vad du vill använda för program.

För min egen del så föredrar jag operativsystemet mac os x, men arbetar även en hel del i windows XP.

Tack för mig.

--
Daniel
Webbprogramerare

Antalet bevakningsmail hänger ju på hur mycket man surrar i forumet bl a ;-)
Jag ids inte ens öppna bevakningsmailen, jag bara konstaterar att det har skrivits i trådarna.
Mailen raderas och jag går in på fotosidan för att läsa vidare. Om jag orkar vill säga. ;-)

fotosidan är för övrigt den enda webbssida som är seg för mig i IE.

dJb skrev:
Jag har använt firefox ett tag nu och vet inte om den är så bra som alla säger. Visst, flikarna är bra att ha och den möjligheten saknar jag i ie. Dock så är det större frekvens av sidor som inte visas korrekt i firefox, den senaste upptäckte jag alldeles nyss när jag gick in på yfo.se då min firefox inte hanterade java-scripten korrekt under "produkter".

Du kan även vända på det och säga att yfo har en websida som bara fungerar med IE...

stone skrev:
Du kan även vända på det och säga att yfo har en websida som bara fungerar med IE...

De har 63 direkta html-fel bara på förstasidan, rätt starkt jobbat på bara 145 rader kod, i snitt nästan ett fel på varannan rad! Det här är tyvärr resultatet av förlåtande webbläsare, men också ett resultat av att ett visst företag medvetet tolkar standarden (som de själva är med å utformar) knepigt i syfte att stärka sin dominans. Det är givetvis bra för detta företag att sidor inte följer standard och bara fungerar i deras webbläsare, ännu bättre om de som publicerar sidor skulle använa skriptspråk som detta företag äger rättigheterna till, som då givetvis är olagligt för andra att implementera i sina webbläsare. Det nästan otroliga är att en del företag låter diverse webbdesigners leka med sånt på deras bekostnad, vilket i praktiken innebär att de betalar för att stänga ut en del av kundunderlaget.. till en viss global jättes förmån.

The internet is for everyone (Vint Cerf IETF).

Jag brukar jämföra företag som har IE-only websidor och skyller på webbproducenterna med:

"Tänk dig att du har en krog och hyr in en vaktfirma med dörrvakter som bitch-slappar var 10:e kund (speciellt de kunniga kunderna som är vana att handla på ställen som ditt) på grund av att de är vänsterhänta."

stone skrev:

Jo, jag är medveten om det.

Dock så spelar det knappast nån roll för mig som användare. Yfos sida funkar i ie men inte i Firefox, det är det som är relevant för mig.

Jag använder mest firefox just för att jag gillar tabbarna men vet inte om jag kan hålla med om att den är så överlägsen ie. Det är lite irriterande att man då och då får starta ie för att kunna se vissa sidor och då spelar det för mig knappast nån roll om de som gjort sidorna är klåpare eller inte.

Dessutom använde jag thunderbird ett tag och den funkar väl hyfsat i jämförelse med outlook express, men jag föredrar nog outlook före båda. :)

/David

Intressant detta. Tänk om det vore tvärtom, att Yfos sida inte funkade i IE men i Firefox. Då skulle man nog vända det till att IE är sämre för att det inte kan hantera bristfälligt programerade sidor.

Jag tycker det är synd att vissa sidor inte funkar med Firefox; det är en läsare jag gillar.

Men var felet än ligger; i läsaren eller slarviga webbprogramerare, så är det ändå så att fler sidor funkar med IE. Och då kan jag inte göra annat än att fortsätta med den...

Eller så kör man Firefox och tar sig omaket att dels starta IE för det fåtal sidor som kräver det (försvinnande få idag jämfört med runt 2000) samt dels påpeka missförhållandet för ansvarig.

LeadHead skrev:
Eller så kör man Firefox och tar sig omaket att dels starta IE för det fåtal sidor som kräver det (försvinnande få idag jämfört med runt 2000) samt dels påpeka missförhållandet för ansvarig.

Jag tror tom att det finns en plugin som heter nåt i stil med "Open page in IE".

Vi borde förresten tala tyst om FF/Mozza så att inte den otvättade pöbeln hajar och börjar köra dem i ännu större utsträckning, då kommer väl virus/spyware/popup-packet koncentrera sig mer på dessa browsers ;-)

Calle S skrev:
Intressant detta. Tänk om det vore tvärtom, att Yfos sida inte funkade i IE men i Firefox. Då skulle man nog vända det till att IE är sämre för att det inte kan hantera bristfälligt programerade sidor.

Jag tycker det är synd att vissa sidor inte funkar med Firefox; det är en läsare jag gillar.

Men var felet än ligger; i läsaren eller slarviga webbprogramerare, så är det ändå så att fler sidor funkar med IE. Och då kan jag inte göra annat än att fortsätta med den...

Användare har rätt att vara pragmatiska. Det är dock synd och skam att se hur en massa pengar förslösas på "snygga" webproduktioner som inte håller för utvecklingen då de har grundfunktioner som bygger på produkt- och versionsspecifika features.

Nu tänker jag inte bara på firefox utan även webtv, mobiler och andra alternativa plattformar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar