Annons

Min D70 brusar rejält...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också en del brusiga bilder som inte borde vara brusiga...Trodde jag...Nu har jag järnkoll på exponeringen när bilden tas...dvs minsta underexponering och det blir brus...så är det. Har tagit massor med bilder utan störande brus efter det att jag fick tips härifrån...Misstänkte starkt att min kamera var ett måndagsex i början...testa att överexponera en aning bara...så skall du se at bruset inte finns ...
 
Mycket brus!

EnbersBuskE skrev:
Hoppas inte att jag börjar bli långrandig nu... :)

Här är en bild som jag tog rätt in i objektivlocket, 30 sek, f8, ISO 1600, ser det likadant ut på era d70 kameror?

På en rättkallibrerad "Barco" Calibratorlineskärm på en Mac så är det mycket rött brus i bilden och det svarta är inte helt svart.
 
Rakt in i locket I

Jag råkade på denna tråd, dumt!? Tod en bild i ISO 640 på baksidan av mitt objektivlock. 30s exponering. Den såg svart och fin ut, nästan. Bilden i detta inlägg är från det nedre högra hörnet, och så ser nästan hela bilden ut. Förutom . . .
 

Bilagor

  • 640lr.jpg
    640lr.jpg
    31.9 KB · Visningar: 328
Rakt in i locket II

det övre vänstra hörnet. Där ser det ut som om jag tagit en bild av krabbnebulosan ungefär. Bilder vid lägre ISO tal uppvisar samma effekt men i avtagande omfattning. Är detta något att hänga upp sig på? Skulle detta kunna påverka något vid normal fotografering?
 

Bilagor

  • 640ul.jpg
    640ul.jpg
    34.3 KB · Visningar: 326
Jag har inte orkat läsa hela tråden, men vissa av bilderna ser ju förjävliga ut. Om min D70 brusade sådär så skulle jag skickat in den för översyn direkt. Få kameror jag har sett bilder iifrån har lika lite brus, det är andra DSLR som ligger på samma nivå. Kompakter brusar ju något överjävligt, så den som jämförde med en IXUS 400 och fick mindre brus med den ska nog skicka in sin D70 omgående...
 
in2kma skrev:
Jag tyckte att om det nu skall vara brus, så skall det väl vara lika över hela bildytan. Visst?

Vid längre tider (typ några sekunder o längre) så uppstår det fenomen du fått ovan dvs mer brus i övre vänstra hörnet. Beror på värmekälla i kameran (tror det är batteriet men inte säker) som sensorn reagerar på. Med NR på så reduceras bruset rätt hyffsat. Har inte haft några större problem med nattbilder på flera minuter vid ISO 200 och 400. Utan NR blir det inte riktigt lika trevligt.
 
NR tar bara bort det brus som uppstår vid långa exponeringstider så jag har det enbart påslaget när jag använder långa tider (typ längre än 1 sek). Med NR påslagen hela tiden så har seriebildstagningen en tendens att bli långsammare, inte så bra för mig som redan tycker 3 b/s är för långsamt :)
 
Flera testbilder

Dessa exempel är tagna på ISO 640 med Nikon D70 och Canon 1Ds, Bländaren på F8 och 30 sekunders exponeringstid på insidan av linslocket i mörklagt rum.

I photoshop har jag ljusat upp bilderna extremt mycket. Jag har dragit vitpunkten från 255 till 10.

Utan Noisereduktion visar min D70 ett mycket skumt brus med långa ränder i samt ett svagt magentastick.
Uppe i hörnet ser man troligtvis störningar från batteriet.
 

Bilagor

  • d70_noisered_off_iso640.jpg
    d70_noisered_off_iso640.jpg
    37.4 KB · Visningar: 197
Och här kommer Canon 1Ds bilden som har ett ganska gröngult brus.
 

Bilagor

  • 1ds_noisered_off_iso640.jpg
    1ds_noisered_off_iso640.jpg
    40.8 KB · Visningar: 196
Kan någon annan göra ett liknande test?

Jag har ingen skärpning på kameran och mättnaden är nerdragen till moderate.

Mvh // Alex
 
Vill du att andra ska testa med sin D70, eller med andra kameror eller?

Dina D70-bilder bekräftar väl ungefär mina erfarenheter. Jag har inte dragit i levels något, men har sett linjerna i bruset på en del ISO1600-bilder som jag lyckats underexponera.
Att bruset inte är helt slumpartat är helt i sin ordning och så är det på många (de flesta?) andra kameror åxå.
 
Ja tack

Jag vore mycket tacksam om flera D70 ägare kunde testa detta?

Det känns som min brusar på tok för mycket när jag tar naturbilder på ISO200!!!

En kompis gjorde ett liknande test på sin Olympus C5060 fast Iso 400 och f8 15 sekunder och där är bilden svart (på en Barcoskärm) efter att man dragit ner vitpunkten i levels!

// Alex
 
Jag ska ta mig an det när jag kommer hem till kameran.

Har du tagit bilderna som JPEG eller RAW? Om RAW: Vilket program har du använt för att konvertera?

Du borde förresten fundera på att spara bilder för webben som sRBG så att de visas korrekt i folks webläsare. Jag öppnade dem även i photoshop och där så de helt annorlunda ut. D70-bilden med NR påslaget såg svart ut i webläsaren, men man såg ett tydligt brus när man öppnade den i photoshop.
 
Jag har nu testat lite mera med min D70 och kommit fram till att RAW är i stort sett oanvändbart på allt över ISO 400, JPEG fine är mycket mera brusfritt, medan RAW-bilderna, vare sig jag underexponerar eller inte får ett kraftigt röd-grönfärgat brus i skuggpartier, om jag försöker "rädda" skuggor i nikon capture blir bruset genast så uppenbart att det ser rentutsagt fördjävligt ut.

Jag funderar på om detta är någonting som alla har i sina d70:s, i phils testbilder, på www.dpreview.com tycker jag att den enda rawkonverterade bilden där, med ISO 500, också är ganska grynig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.