Annons

Min D70 brusar rejält...

Produkter
(logga in för att koppla)

EnbersBuskE

Aktiv medlem
...och jag skulle vilja ha hjälp med att avgöra hur mycket en normal D70 bör brusa.

http://w1.860.telia.com/~u86011921/bilder/DSC_0014.JPG

Detta är en bild från idag, JPEG:n är hårt komprimerad, så RAW-filen ser faktiskt ännu värre ut än denna. Bilden är tagen i ISO 640. Jag har tidigare tänkt att detta är helt normalt, men jag kikade på ett par bilder från min IXUS på ISO 400, och märkte att dessa ser rejält mycket renare ut, vilket har gjort mig ganska nojjig.

Jag lägger med 2 crops i ISO 1600 från en JPEG med högre kvalitet, en från ett ljust område, en från ett mörkt. Det verkar som att bruset uppträdet i skuggor, och det brukar väl vara normalt... men så mycket?

Jag vore hemskt tacksam om ni kunde hjälpa mig att reda ut om detta är vad alla D70:s presterar, eller om det är verkstan som gäller för min kamera.
 

Bilagor

  • brus1.jpg
    brus1.jpg
    30.1 KB · Visningar: 2,201
Jag tycker inte att det ser särskilt farligt ut i de crops som du visar här ovan. Bilden som du länkar till däremot tycker jag ser ganska brusig ut för att vara iso 640. Vad har du för skärpeinställningar? Har du underexponerat och sedan kompenserat i photoshop?
 
Senast ändrad:
Jag tror inte att det är något fel faktiskt. Bilden som du länkade till verkar vara underexponerad, något som medverkar starkt till att bilderna blir brusigare.

http://img.dpreview.com/gallery/nikond70_samples/dsc_0300.jpg

Den bilden är tagen med iso 800 och ser inte alls särskilt brusig ut (kom dock ihåg att den är nedskalad rätt mycket). Den bilden är helt korrekt exponerad å andra sidan.

Hur många av dina bilder blir så brusiga som den du länkat till? Som sagt var, de bilder du visar ovan ser bra ut för att vara iso 1600 och i 100%.
 
Om du hade haft en korrekt exponering efter kyrkoväggarna skulle du iofs offrat de ställen där solen lyser in, men fått ner bruset betydligt. Det är vad jag tror iallafall!

Som du ser på Phils D70-bild är fönstrena nästan helt utbrända, något som tyvärr är nödvändigt för att det andra inte ska bli underexponerat.
 
Är du nöjd med bilderna när du tar med lägre ISO-tal? Jag frågar eftersom min kamera brusade riktigt rejält redan vid 400 och jag var inte nöjd med skärpan oavsett ISO. Framförallt var jag missnöjd vid oändligt och/eller bilder med många detaljer. Kameran åkte in till Nikon och det konstaterades att AF-sensorn satt snett. Om jag fattade det hela rätt så var det några kuggar som inte tog tag. Eller något liknande ...
 
Eva R skrev:
Är du nöjd med bilderna när du tar med lägre ISO-tal? Jag frågar eftersom min kamera brusade riktigt rejält redan vid 400 och jag var inte nöjd med skärpan oavsett ISO. Framförallt var jag missnöjd vid oändligt och/eller bilder med många detaljer. Kameran åkte in till Nikon och det konstaterades att AF-sensorn satt snett. Om jag fattade det hela rätt så var det några kuggar som inte tog tag. Eller något liknande ...

Bilden som han länkar till ser tillräckligt skarp ut tycker jag. Det verkar inte vara skärpan som är problemet utan bruset (om man inte försöker kompensera brist på skärpa med enorma mängder unsharp mask).

Blev brusnivåerna lägre efter att de justerat AF-sensorn?
 
Jag vet inte men hoppas, jag har nämligen inte fått den ännu. Nästa vecka, sa killen på Nikon idag. Bruset borde minska om skärpan blir hundraprocentig, inbillar jag mig.
 
Detta var ju intressant... för jag har förutom bruset inte varit helt nöjd med den skärpa jag har fått ur min D70, i landskapsbilder är min ixus där och presterar lika bra som D70:n, även om jag kör höga bländartal (f8-f10).

Felix: du har nog rätt i att bilden är underexponerad... och att detta skapar mycket av bruset. Men jag kan verkligen fortfarande inte förstå hur en digitalkompakt kan vara överhuvudtaget nära att prestera vad en DSLR kan, det är faramför allt i mörka områden som min ixus är mycket mer brusfri i mina ögon, även på den kamerans högsta värde, iso 400...
 
Det skulle vara intressant att se en bild från din ixus som jämförelse.

Angående skärpan ser jag inga som helst fel med din länkade bild ovan.

Jag skulle ärligt talat bli förvånad om bruset minskade pga att de fixar af-sensorn, men man vet ju aldrig. Grundregeln för att undvika brus är att få en så riklig exponering som möjligt, utan att överexponera. Många (nikon)kameror är inställda på att underexponera en aning för att undvika utbrända högdagrar, det är väl som att välja mellan pest eller kolera.
 
Okej felix! Jag har lagt upp en nytagen bild med ixusen, och ser nu att den brusar en hel del i mörka partier också... jag funderar på om det är så att den inbygda brusreduceringen som sätter in på ixusen på de bilder som är exonerade över 1,3 sek är boven i dramat som gör att jag tyckte att ixusen såg brusfriare ut... dessa bilder hade jag också tagit i 2 mp upplösning (minnesbrist), mot 4mp som den nya bilden är tagen i (och 6 mp på d70:n). En till faktor som jag nyss upptäckte är att jag hela dagen hade fotat i -2/3 exponerings komp på d70:n... vilket jag antar gör att bruset blev mycket värre än vanligt.

Många faktorer... kan det fortfarande rättfärdiga att jag tycker att D70:ns bild är jämförbar med ixusens vad gäller brus? (det är en ixus 430)


Bilden: http://w1.860.telia.com/~u86011921/bilder/IMG_7703.jpg
 
Har sett exempel på där en underexponerad ISO 200 bild ser värre ut än en bra exponerad ISO 800 bild. Så en del gör det nog.

Skärpan borde vara bra om du har vettig optik och bra slutartider.

Bruset blir värre om du har hög "uppskärpning" inställt på kameran. Uppskärpning, altså USM.
 
Om man tittar på båda bilderna förminskade till samma storlek tycker iallafall jag att bilden från ixusen är betydligt brusigare, titta bara på knappsatsen på tv:n.

Gör så att du tänker lite mer på de här faktorerna i framtiden så ska nog bilderna bli bättre. Experimentera och se vilket resultat som blir bäst!

Ett tips är att använda histogramfunktionen när du granskar bildera så kan du se till att du inte underexponerar, samt den blinkande funktionen så att du inte bränner ut för mycket högdagrar. Ett ytterligare tips är att sätta sharpening till så låg som möljigt för att undvika brus och sedan skärpa så mycket du tycker passar i photoshop.
 
Jag åste säga att jag inte känner igen denna typ av brus. Jag har inte sett liknande i min D70, framförallt inte det där färgade bruset som D70 nästan är fri från.
 
Daniel: Har du möjligen lust att lägga upp ett par exempel liknande de 2 som jag har gjort för en jämförelse?

Någon annan som håller med ang. det färgade bruset? Detta är ju någonting jag trodde man fick om man körde canon, så det är ju lite lustigt att jag har det nu när jag tänker efter.
 
Hoppas inte att jag börjar bli långrandig nu... :)

Här är en bild som jag tog rätt in i objektivlocket, 30 sek, f8, ISO 1600, ser det likadant ut på era d70 kameror?
 

Bilagor

  • brus3.jpg
    brus3.jpg
    38.1 KB · Visningar: 551
Här ser det åxå helt svart ut (både din bild och bilderna från min kamera)
Visserligen ett par månader sedan jag kalibrerade min skärm men...
På min D70 så triggas dock några stycken heta pixlar på ISO1600 och så lång slutartid som syns om jag inte använder brusreduceringen.

ISO1600:
http://dumbo.mine.nu/bilder/ISO1600_01.jpg
http://dumbo.mine.nu/bilder/ISO1600_02.jpg

Den övre bilden blev tagen på ISO1600 av en ren olyckshändelse (en kompis hade "kännt" på kameran lite).
JPEG-kompressionen har gjort att det ser aningen värre ut än vad det är i originalbilderna.

Edit:
Björn:
Jag sparade ner den svarta bilden och tog in den i photoshop. Jag får dra i vitpunkten i levels ner förbi under mitten innan jag kan SKÖNJA lite rött brus.
Så felkalibrerad VET jag att min skärm inte är.
Skulle jag justera den så att detdär bruset skulle vara synligt skulle den vara totalt oanvändbar.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.