"Skåningen" skrev:
Men vi får se vad Göran säger
Ja, det är en intressant frågeställning.
Till att börja med är jag inte så attraherad av idén att välja ut "månadens bild". Det är svårt det där att vara smakdomare, och jag känner inte att redaktionen bör ha den rollen. Vi gillar alla sorters bilder, och vi skulle oundvikligen ställas inför valet mellan en bra naturbild och ett bra porträtt. Vad ska vi välja? Varför ska just våra personliga preferenser styra valet?
Återstår då tävlingar på teman? Tja, kanske det skulle göra det lättare att välja en "månadens bild". Men jag gillar idén att man som läsare ska kunna ta en bra bild och tänka direkt: Wow, den här ska jag skicka in till tidningen. Men det går ju inte om vi har månadsteman.
Pengar till alla då? Jovars, men det blir ju inte mycket. Det är tuffa tider för tidningsbranschen, och vi har en hård budget att hålla oss till. Mer pengar till läsarna för deras bilder betyder mindre pengar till våra frilansjournalister. Och det vill vi inte heller.
Men om vi nu hade lite pengar över då, och verkligen ville utveckla läsarnas bilder? Det är fortfarande inte säkert att vi bara skulle skicka ut pengarna till fotograferna. Om vi har tvåhundra kronor per bild att disponera, så skulle det betyda tretusen i budgeten för senaste läsarnas bilder.
Skulle det inte vara mer intressant att satsa dom pengarna på en ännu bättre bildbedömning? Längre texter om bilderna, mer givande kommentarer. Och kanske försöka komma ifrån de glada tillropen och ge lite mer djup i bildtexterna istället.
Då skulle de där tvåhundra kronorna per bild inte bara tillfalla bildens upphovsman, utan alla läsare av tidningen. Man skulle kunna lära genom andra, och få större utbyte av bilderna i läsarsektionen.
En annan del i det här är att ingen av yrkesfotograferna som vi presenterar i tidningen har fått betalt för bilderna som vi visar i samband med porträttet. Varken Per-Erik Adamsson, Lina Eidenberg, Peter Gunnars eller Magnus Nyman har fått en krona. Det är så det är. Och tur är väl det, för annars skulle tidningarna kanske bara presentera de billigaste fotograferna, inte de intressantaste. Men detta faktum gör också att tanken på att betala läsarna för bilder känns lite märklig.
Fast sen håller jag nog med Niklas och Henrik att det vore kul med
någonting i alla fall, om än bara en kaffekopp med en tidningslogga. Vi ska kanske sätta oss och fundera över det vad det lider.
/Göran