Annons

Min bild eller inte ???

Produkter
(logga in för att koppla)

mathce

Aktiv medlem
Jag har ett problem

Jag har tagit en bild på min hund.
Jag har en låtit en person (A) redigera bilden.
Sen har jag lagt ut den på min facebook.

Sen har då antingen person (B) som äger en hemsida eller person (C) som redigerar sidan åt person (B) tagit min bild från facebook (jag har båda två som vänner).
Och lagt in den på perons (B)s hemsida.
Jag har bett båda personerna att ta bort bilden.
person B säger att de inte är min bild
Person C säger att hon inte kan bestämma vad som ska finnas på hemsidan.

Hur ska jag göra, vill inte att min bild ligger på hemsidan överhuvudtaget, vet att de är dumt att lägga ut den på facebook.

Det jar varit tal om att jag ionte äger min bild längre om den ligger på facebook men det borde ja väl ändå göra eftersom de är svensk lag som gäller, eller ?>??

att skicka en faktura som någon sagt tror ja inte hjälper, för det första vill ja itne att den ska ligga på hemsidan och för det andra så skulel inte personen betala bilden heller och j skulle inte ha någon möjlighet att driva in pengarna heller.
Vill bara ha bort min bild från dennes hemsida och vill ha lagstöd på att de faktiskt är min bild

Någon som kan hjälpa mig
 
du har fotograferat bilden och är då alltså din och FB äger inte rättigheterna till bild utan dom tar til sej rätten att använda dina bilder i marknadsföring av FB så länge du är medlem på FB
 
Tack, bra då vet jag, men vad kan jag konkret göra när personen vägrar att ta bort bilden från sin hemsida. Har nu efter att jag skrivit första inlägget, fått reda på att personen som äger hemsidan kan ta bort och redigera hemsidan själv så ska gå på henne hårdare nu..
 
Tycker inte polisen de är lite löjligt när man kommer med en sådan anmälan om en liten sketen bild egentligem...
 
Tycker inte polisen de är lite löjligt när man kommer med en sådan anmälan om en liten sketen bild egentligem...

Nej, de tycker inte att det är löjligt. De vill ha anmälningar på alla brott. Om inte annat så för statistikens skull. Däremot kommer ärendet sannolikt att ligga väldigt länge på hög innan någon prioriterar att göra något åt det. Troligaste åtgärden blir ett telefonsamtal till personen i fråga.

Men ett samtal från polisen är kanske precis vad som behövs.

Petter ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.