Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Militärövning
- Trådstartare Forslund
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
Någon som vet hur det brukar vara med fototillstånd på militär övning? Har inte tänkt springa runt på regementet utan kanske följa med en grupp i fält under en helg eller något..
Alltid förbud, men du kan alltid fråga om tillstånd.
Ring till regementet/flottiljen och hör vem du ska prata med.
jaloux
Medlem
Någon som vet hur det brukar vara med fototillstånd på militär övning? Har inte tänkt springa runt på regementet utan kanske följa med en grupp i fält under en helg eller något..
Jag var nere och plåtade i en ubåt i december förra året. Ring regementet och be att få prata med info-officeren. FÖRSVARET ÄLSKAR PR!!
När jag hade plåtat en hel dag så fick jag gå till flottiljchefen och visa bilderna så han kunde säga om det var något jag inte fick behålla på minneskortet bara. Du kan ju titta på mina bilder och se. Det är lättare än man tror. /Hampus
Av ren nyfikenhet: Vad gäller då försvaret har övning mitt i stan, som de har ibland här i Norrköping?
Det är bara på militärt område som de kan förbjuda dig att fotografera. Ute på gatan är det "fria kriget" som gäller, om uttrycket tillåts..
majortom
Aktiv medlem
Det är bara på militärt område som de kan förbjuda dig att fotografera. Ute på gatan är det "fria kriget" som gäller, om uttrycket tillåts..
Inte riktigt sant, försvaret kan om de vill/har behov av det utverka hos länsstyrelsen att den terräng de övar i ska klassas som tillfälligt skyddsområde och då råder det fotoförbud i det området. OM de gör det brukar det vara skyltat vid alla vägar in i övningsområdet.
Inte riktigt sant, försvaret kan om de vill/har behov av det utverka hos länsstyrelsen att den terräng de övar i ska klassas som tillfälligt skyddsområde och då råder det fotoförbud i det området. OM de gör det brukar det vara skyltat vid alla vägar in i övningsområdet.
Visst finns det undantag, och då ska det vara skyltat. Men knappast när det pangar ute på stan som fallet var här.
När SSG övade i centrala Stockholm hade de t o m glömt att informera Polisen ordentligt så de ryckte ut med 17 bilar...
Emil-G
Aktiv medlem
[...] När SSG övade i centrala Stockholm hade de t o m glömt att informera Polisen ordentligt så de ryckte ut med 17 bilar...
Jag kan bara tänka mig hur de reagerade på larmcentralen när det började ticka in samtal om hundra grönklädda män med maskerade ansikten och automatvapen på stan...
Första samtalet: "-Jadå, självklart springer det en massa militärer nere på Kungsgatan. Ta nu dina valium och gå och lägg dig igen"
Andra samtalet: "-Hmm, det vet vi inget om, det får vi undersöka. Tack för påringningen!"
Tredje samtalet (skriker till kollegan på andra sidan rummet): "-Lasse, se till att de lata jävlarna på Kungsholmen skickar allt de har! Nu! Ja, nu!!!"
Jag kan bara tänka mig hur de reagerade på larmcentralen när det började ticka in samtal om hundra grönklädda män med maskerade ansikten och automatvapen på stan...
Nej de var civilklädda och sköt mot varandra med allt annat än AK5r .... Ännu större anledning till polisinsats.
Efteråt förklarade militären sig med att de sagt att det skulle vara militärövning på lite olika ställen i i stan. Inget ord om civilklädda militärer med pistoler i city.
majortom
Aktiv medlem
När SSG övade i centrala Stockholm hade de t o m glömt att informera Polisen ordentligt så de ryckte ut med 17 bilar...
Jo vissa som bruka få allt de pekar på tror sig ofta stå ovanför regelverket...
l.andersson
Aktiv medlem
Jag var nere och plåtade i en ubåt i december förra året. Ring regementet och be att få prata med info-officeren. FÖRSVARET ÄLSKAR PR!!
När jag hade plåtat en hel dag så fick jag gå till flottiljchefen och visa bilderna så han kunde säga om det var något jag inte fick behålla på minneskortet bara. Du kan ju titta på mina bilder och se. Det är lättare än man tror. /Hampus
vore grymt kul att se fler av de bilderna! Finns de publicerade någon stans?
Blev förövrigt föga förvånad av att se just denna "ubåtsman" på bilderna, han ÄLSKAR all form av uppmärksamhet han kan få!
jaloux
Medlem
Blev förövrigt föga förvånad av att se just denna "ubåtsman" på bilderna, han ÄLSKAR all form av uppmärksamhet han kan få!
Att skriva "ubåtsman", med citationstecknena är att antyda att han egentligen inte är ubåtsman. Tolkar jag dig fel? Jag antar att du var eller är basse på ubåtsflottiljen eftersom du vet vem han är?
Det är hans jobb att synas eftersom han är förbandets ansikte utåt, vilket passar ganska bra eftersom han är fotogenique. Och att han är ubåtsman är det ingen tvekan om. Jag satt snett bakom honom när han lärde sig att styra.
Om du vill se pappersbilder får du göra studiebesök på förbandet. Hela reportaget finns på www.hampushagstedt.blogspot.com och delar finns på www.hampushagstedt.se Utöver dom finns det ungefär 700 råfiler i min dator som väntar på en andra omgång i tombolan.
G.M.U
l.andersson
Aktiv medlem
Vad jag menade med mina tecken var egentligen att han inte längre åker båt..
Visst passar han bra på kort det var inget så, utan bara det at han är allmänt känd för att ta varje chans som finns till att få lite uppmärksammhet. Något som lockade till många skratt under mitt år i Karlskrona (Du har så rätt i x-basse..)
Det är också efter det året som jag var nyfiken på lite fler bilder då antalet fotografier nerifrån är ganska begränsat..
Visst passar han bra på kort det var inget så, utan bara det at han är allmänt känd för att ta varje chans som finns till att få lite uppmärksammhet. Något som lockade till många skratt under mitt år i Karlskrona (Du har så rätt i x-basse..)
Det är också efter det året som jag var nyfiken på lite fler bilder då antalet fotografier nerifrån är ganska begränsat..
Danne B
Aktiv medlem
Typiskt försvaret.. dock inte Saab i Linköping där säkerhets personalen lärt sig av sina fotografer. Även om du tar bort bilderna som är en säkerhetsrisk på dina kort så kan du lika lätt få fram dom hemma igen genom ett rescue-program.
På Saab i Linköping så får man låna minneskort när man ska fota..
jaloux
Medlem
Typiskt försvaret.. dock inte Saab i Linköping där säkerhets personalen lärt sig av sina fotografer. Även om du tar bort bilderna som är en säkerhetsrisk på dina kort så kan du lika lätt få fram dom hemma igen genom ett rescue-program.
På Saab i Linköping så får man låna minneskort när man ska fota..
Ja men deras säkerheetstänk påverkas också delvis av hur känd fotografen är för förbandet. Jag har varit anställd där så mig var de KANSKE inte lika hårda på. Men jag vet inte vad de annars har för säkerhetsrutiner. Tvivlar på att jag skulle bli särbehandlad.
pandapod
Aktiv medlem
Av egen erfarenhet så är det inte svårt att få tillstånd hos div myndigheter. Jag fotograferade massor med PBV501 /BMP1 som sverige hade köpt i början av 90-talet och sen dess stått i ett förråd utanför örebro i över 15år och skulle till försäljning förra sommaren till delvis tjeckien om jag inte minns fel.
Jag skrev ett litet mail till försvarmakten och frågade vem jag skulle kontakt och fråga. Efter en månad så damp det ned ett FW email med 20olika FW email ifrån ett dussintal instanser och personer inom försvarsmakten där de diskuterade om det var okay om jag skulle komma dit och fotografera för privatbruk. Men det var inga problem som helst.
De var väldigt trevliga och tillmötetsgåeende när jag fick nummret och ringde till den som hade befäl på det stället. Det är bara försöka och ligga på dem så är det inga problem, inte svårt att få publiceringstillstånd bara man frågar.
Jag skrev ett litet mail till försvarmakten och frågade vem jag skulle kontakt och fråga. Efter en månad så damp det ned ett FW email med 20olika FW email ifrån ett dussintal instanser och personer inom försvarsmakten där de diskuterade om det var okay om jag skulle komma dit och fotografera för privatbruk. Men det var inga problem som helst.
De var väldigt trevliga och tillmötetsgåeende när jag fick nummret och ringde till den som hade befäl på det stället. Det är bara försöka och ligga på dem så är det inga problem, inte svårt att få publiceringstillstånd bara man frågar.