Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mikrojustering med Dot-Tune

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon här som provat att göra en mikrojustering av sina objektiv med hjälp av "Dot-tune"?
Det ser ju enkelt ut.

http://www.youtube.com/watch?v=7zE50jCUPhM

Undrar om jag lagt denna fråga på rätt ställe? För visst måste väl någon här testat det. Det kan väl inte vara så att dom som köpt "dyra" utrustningar för att ställa in detta känner sig, ja vad ska jag säga utan att göra mig ovän med någon, lite obekväm? :)
Videon är ju ganska lång, så det kan ju också vara en annan orsak.

Men jag antar att det bara är att prova och se om det blir bättre än innan.

Jag försökte testa massor av olika sätt att justera mina gluggar. Funderade ett tag på att köpa ett hopfällbart kit också som skulle göra detta enkelt enligt reklamen. Men det slutade med var mycket mer simpelt och i princip gratis.
Jag skrev ut en A4 sida med två svarta fyrkanter och två vita. Ser mer ut som ett kors eller ett test för krocktester. Detta papper klistrades upp på en bit kartong.
Sen tog jag en vanlig linjal. Pappret ställdes upp i rak vinkel medan linjalen las i 45 grader iförhållande till pappret, alltså som en uppförsbacke. Sen fokuserade jag med AF på papprets mitt och tog upp bilden på datorn. Jag tittade på linjalen och siffrorna som var vid papprets mitt där jag fokuserat. Det var inte helt enkelt att se skillnad, men efter lite försök så blev man van och det gick förvånansvärt fort på slutet.
Gluggararna behövde justeras och resultatet blev över förväntan.
Några hållpunkter.
1 kör justeringen och kolla med olika brännvidder
2 jag körde detta med största bländaren. Kollade sedan med andra värden
3 ändra AF till en enda fokuspunkt som du använder vid fokuseringen

Har inte testat denna metod och har inte haft tid att se hela videon så jag vet inte om den.

Jag har ställt in alla mina objektiv genom att tejpat upp en hundralapp på något plant och med bra ljus och så jag jag kört en serie med 5 bilder på 0, på +10, +20, -10, -20. Tänk på att omfokusera mellan varje bild (tex genom att vrida avtåndet på objektivet) och håll reda på när du ändrar inställning. Jag har när de är många objektiv tejpat upp skyltar med tex +10 som jag tar en bild på före varje serie. Därefter har jag zoomat in bilderna och granska tex ögat och valt den inställning som ger bäst skärpa. Är man osäker på tex mellan +10 och +20 så kan man köra tex +12 och +15 etc också. Jag har inte hittat någon testbild som är bättre än en sedel

Du behöver inte krångla till det. Kör perols metod och passa samtidigt på att kolla objektivets fokusshift, alltså kör igenom några bilder på de tre största bländarna och se om fokus ligger stabilt. En del objektiv har så kraftig fokusshift att de är helt odugliga för viss fotografering och det är tyvärr inget du kan justera.

Micke.

Du behöver inte krångla till det. Kör perols metod och passa samtidigt på att kolla objektivets fokusshift, alltså kör igenom några bilder på de tre största bländarna och se om fokus ligger stabilt. En del objektiv har så kraftig fokusshift att de är helt odugliga för viss fotografering och det är tyvärr inget du kan justera.

Micke.

Just det, Du behöver inte krångla till det. Det var precis vad jag tyckte med Dot-Tune metoden. Ett "testark" på väggen och sedan bra fota loss. Inga linjaler, vinklar och avläsningar. Tydligen, enligt filmen, ett helt nytt sätt att mikrojustera. Jag känner att jag måste testa detta. Än så länge har jag inte justerat in mina objektiv p.g.a. att jag tyckt det verkat "besvärligt". Blir det bättre än innan så blir det. :)

Just det, Du behöver inte krångla till det. Det var precis vad jag tyckte med Dot-Tune metoden. Ett "testark" på väggen och sedan bra fota loss. Inga linjaler, vinklar och avläsningar. Tydligen, enligt filmen, ett helt nytt sätt att mikrojustera. Jag känner att jag måste testa detta. Än så länge har jag inte justerat in mina objektiv p.g.a. att jag tyckt det verkat "besvärligt". Blir det bättre än innan så blir det. :)

Metoden är populär på en del amerikanska forum.

Själv har jag inte orkat.

Tidigare hade jag en 7D och där tyckte jag det var lite blandat resultat med fokusen.

Med min 5Dmk3 upplever jag dock att fokus sitter näst intill perfekt med alla gluggar så jag är bara rädd att om jag börjar mixtra och kolla så kommer jag få grå hår när jag upptäcker att fokus ligger lite fel! :)

Med ett par olika kamerahus och ett10-tal objketiv, många zoomar, så blir det ju ganska tidsödande att testa alla lägen!

Nog tycker jag att du skall bemöda dig med att lägga in en tumstock eller något liknande. Det ger dig möjlighet att direkt se fram/bakfokus och även se hur fokus rör sig när du justerar i kameran.
Har du tillgång till en trapp så ställ upp något liknande som på bifogad bild.
Och ja det är bättre att fokusera mot en helt plan yta;-)

Micke.

Bilagor

• Testa-fokus.jpg
    Testa-fokus.jpg
    97.6 KB · Visningar: 260
Nog tycker jag att du skall bemöda dig med att lägga in en tumstock eller något liknande. Det ger dig möjlighet att direkt se fram/bakfokus och även se hur fokus rör sig när du justerar i kameran.
Har du tillgång till en trapp så ställ upp något liknande som på bifogad bild.
Och ja det är bättre att fokusera mot en helt plan yta;-)

Micke.

Jo, det kan du ha rätt i. Det var väl så att jag hoppades att detta skulle vara ett nytt och enkelt sätt. Svaret jag ville ha var nog att detta är "Det nya och rätta sättet". :)

Jag får väl krypa till korset och göra det på det gamla vanliga sättet. Då vet man ju att det ska bli bra.

..............men jag kanske fuskar och börjar med............

Tack för svaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar