Annons

Mest populära bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Jag undrar lite vad de två listorna på galleriets framsida baseras på. Jag tänker på "Mest populära bilderna" och "Mest kommenterade bilderna". På listan "Mest populära bilderna" finns det bilder som visats 47 ggr, och fått 3-4 kom./betyg. Kan någon förklara för mig hur de hamnat på denna lista. Notera att jag inte lägger någon värdering på huruvida det är en bra eller dålig bild.

Exempel:
ögonfransar

Egyptens Børn 4

Då tycker jag det finns anledning att titta över detta, eller ändra rubriken till något mer passande. Det innebär alltså att en bild kan få två kommentarer där båda sätter 5 i betyg och sedan hamnar bilden på listan "Mest populära bilderna". Det känns inte rätt. Antal gånger bilderna visats borde absolut vara en faktor som spelar in. Är jag gnällig nu?

Det är nog inte lätt att hitta en perfekt modell för den sammanställningen. En mycket uppskattad bild som belönats med mängder av positiva betyg kan i praktiken bli kvar på listan för evigt. De som tidigt i Fotosidans historia hamnade där och snabbt drog till sig många höga betyg är klart gynnade. En ny bild - hur bra den än är - kan sopas bort på nolltid och får en mödosam väg tillbaka. Den försvinner ju i massans töcken.
För ett par veckor sedan var det en lustigkurre som konsekvent satte cirka 1/1 på alla bilder på listan. De bilder som hade många omdömen drabbades inte alls i samma grad som de bilder som nyss kommit med. Där vattnades kvalitén i listan ur i ett nafs!
Kanske bilder som har legat på listan lång tid skulle flyttas över till en verklig elitlista, ett ALL STAR TEAM, för att omsättningen skulle bli bättre och rättvisare i den ordinarie listan?

Jag håller med dig, Ragnar. Man kanske skulle kunna göra något i stil med: mest populära bild idag, mest populära bild denna veckan, ...månad, ...år. Denna teknik finns på någon rysk sida som jag inte kommer på vad den heter just nu. Visserligen finns det utrymme för fusk även här, men de flesta har väl goda avsikter hoppas jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar