ANNONS
Annons

Mening med AF-A-autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du ska ta flera bilder mot samma motiv så tycker jag det är bra att antingen låsa fokus med tummen så att man inte får omfocusering varje gång man tar ett kort. Man kan som alternativ använda AF-ON och då behöver man ju inte låsa, istället släppa knappen

Om du ska ta flera bilder mot samma motiv så tycker jag det är bra att antingen låsa fokus med tummen så att man inte får omfocusering varje gång man tar ett kort. Man kan som alternativ använda AF-ON och då behöver man ju inte låsa, istället släppa knappen
Jo, jag vet. Jag förstår att det finns fördelar. Många professionella fotografer använder funktionen. Jag skrev bara att jag inte trivdes med funktionen för att den inte passar min fotograferingssätt. Just för att man måste välja antingen bekvämligheten att kunna släppa alla knappar efter man fokuserat och invänta bara ett rätt ögonblick eller att använda VR. Jag föredrar det sistnämnda.

Då är det ju bra att det finns olika alternativ, så man kan välja det man är mest bekväm med. Själv har jag inte bestämt mig än, ibland tycker jag det är bra med AF-ON och i AF-C mode och att man aktivt fokuserar med tummen och inte med avtryckaren, och iblnd så känns det bättre att köra med avtrycket och AF-S och låsa med tummen

Då är det ju bra att det finns olika alternativ, så man kan välja det man är mest bekväm med.
Visst är det så. Även om tråden handlade om någonting annat från början. ;-)

Själv har jag inte bestämt mig än, ibland tycker jag det är bra med AF-ON och i AF-C mode och att man aktivt fokuserar med tummen och inte med avtryckaren, och iblnd så känns det bättre att köra med avtrycket och AF-S och låsa med tummen
Ja, jag är också kluven. Problemet är att det så mycket beror på vanan att det är helt omöjligt att växla mellan de olika sätten. Man trycker hela tiden fel då. En gång man valt hur man vill fokusera måste man hålla sig vid det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar