Annons

AF-ON funkar inte. Vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du väljer att prioritera fokus och väljer en fokuspunkt och komponerar om så är inte fokuspunkter längre över det som skall vara i fokus utan det bakom punkten är nu ur fokus och kameran kommer vägra exponera.

Vad är poängen med att ni sitter och hittar på saker som inte stämmer?
 
Vad är poängen med att ni sitter och hittar på saker som inte stämmer?

Det stämmer väl utmärkt. Väljer du fokusprioritet och fokuspunkten inte längre är över motivet utan på något ur fokus vägrar kameran att exponera. T ex sätt fokus på mittpunkten. Komponera om och försök att trycka av. Eftersom fokuspunkten inte längre är över motivet blir det inget avtryck. Så var det t ex med D2X och D2H i varje fall.
 
Fredrik AV[U sa:
[/U]T;2236825]Det stämmer väl utmärkt. Väljer du fokusprioritet och fokuspunkten inte längre är över motivet utan på något ur fokus vägrar kameran att exponera. T ex sätt fokus på mittpunkten. Komponera om och försök att trycka av. Eftersom fokuspunkten inte längre är över motivet blir det inget avtryck. Så var det t ex med D2X och D2H i varje fall.
Du har nog fel (om ni inte pratar om olika saker:) Med tumfokus och fokusprioritet är det inga problem att "komponera om" efter du släppt AF-ON-knappen, alltså låst fokus.

Fast med tumfokus använder man väl alltid AF-C med slutarprio. Största fördelen med tumfokus tycker i alla fall jag. Då har man ju AF-S automatiskt "inbyggt i tummen":)
 
Du har nog fel (om ni inte pratar om olika saker:) Med tumfokus och fokusprioritet är det inga problem att "komponera om" efter du släppt AF-ON-knappen, alltså låst fokus.

Fast med tumfokus använder man väl alltid AF-C med slutarprio. Största fördelen med tumfokus tycker i alla fall jag. Då har man ju AF-S automatiskt "inbyggt i tummen":)

Om man fotar rörliga motiv med AF-C är slutarprio att föredra. Använder man AF-C för att helt enkelt fokusera och släppa på stilla motiv och använder AF-C alltid kanske fokusprioritet är logiskt.
 
Det stämmer väl utmärkt. Väljer du fokusprioritet och fokuspunkten inte längre är över motivet utan på något ur fokus vägrar kameran att exponera. T ex sätt fokus på mittpunkten. Komponera om och försök att trycka av. Eftersom fokuspunkten inte längre är över motivet blir det inget avtryck. Så var det t ex med D2X och D2H i varje fall.

Om du går tillbaka i tråden så ser du att kameran inte stod på enbart fokus, så det är möjligt att vi pratar förbi varandra marginellt.

Tyvärr har jag inte haft just D800 och D810 har jag bytt in. Däremot har jag D700 (hmm, skulle ha sålt den för flera år sedan :)) och en D850 tillgänglig här.

D700 vägrar att trycka av om man ställer den på att prioritera enbart fokus och sedan vrider kameran. Det är dock vare sig standardinställningen eller vad frågeställarens kamera stod på. I slutare och slutare+fokus kan man trycka av. Man kan komma runt avtrycksvägran genom att använda AE-L/AF-L-knappen som AF-L. Då går det trycka av helt ur fokus även i fokusprio.

D850 vägrar endast om man samtidigt har fokuseringen igång, dvs antingen har fokus på avtrycket eller håller in AF-On, och har ställt den på ren fokusprio. Släpper man AF-On och inte har fokus på avtrycket kan man trycka av. I övriga tre lägen (slutare, slutare+fokus och fokus+slutare) kan man trycka av bäst man vill med fokuseringen igång, även med linslocket på så att någon fokus garanterat inte hittats.

Så de är lite olika, men som frågeställarens kamera var inställd så är det ingen skillnad ens om D800 beter sig som D700. Någon som har en D800 tillgänglig kan ju testa för underhållningens skull.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.