timofej
Aktiv medlem
Har just införskaffat mig en ny kamera som har ett nytt för mig AF läge - AF-A.
Jag har läst bruksanvisningen och förstår förklaringen. Det jag inte förstår är vad det är för vits med detta läge? Hur skiljer det från AF-C rent praktiskt?
Exempel 1, jag har ett stillastående objekt.
Exempel 2, jag har ett rörligt objekt.
Nu tillbaka till min fråga: vad är det för praktisk skillnad mellan AF-C och AF-A? I de två exemplen ovan beter de sig likadant. Finns det andra exempel när de beter sig olika?
Jag har läst bruksanvisningen och förstår förklaringen. Det jag inte förstår är vad det är för vits med detta läge? Hur skiljer det från AF-C rent praktiskt?
Exempel 1, jag har ett stillastående objekt.
- Om AF-S är valt kan jag fokusera och sedan ändra kompositionen med bibehållet fokus.
- Om AF-C är valt kan jag inte göra det om jag inte låser AF.
- Om AF-A är valt beter sig AF på samma sätt som AF-C.
- Om jag inte komponerar om får jag samma resultat med alla tre AF alternativ.
Exempel 2, jag har ett rörligt objekt.
- Om AF-S är valt missar jag skärpan om objektet hinner ändra avståndet till kameran under tiden mellan kameran hittar fokus och tar bilden.
- Om AF-C är valt hinner kameran (förhoppningsvis) justera fokusen under tiden jag trycker på slutarknappen.
- Om AF-A är valt beter sig AF på samma sätt som AF-C.
Nu tillbaka till min fråga: vad är det för praktisk skillnad mellan AF-C och AF-A? I de två exemplen ovan beter de sig likadant. Finns det andra exempel när de beter sig olika?