Annons

Mening med AF-A-autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Har just införskaffat mig en ny kamera som har ett nytt för mig AF läge - AF-A.

Jag har läst bruksanvisningen och förstår förklaringen. Det jag inte förstår är vad det är för vits med detta läge? Hur skiljer det från AF-C rent praktiskt?

Exempel 1, jag har ett stillastående objekt.

  • Om AF-S är valt kan jag fokusera och sedan ändra kompositionen med bibehållet fokus.
  • Om AF-C är valt kan jag inte göra det om jag inte låser AF.
  • Om AF-A är valt beter sig AF på samma sätt som AF-C.
  • Om jag inte komponerar om får jag samma resultat med alla tre AF alternativ.

Exempel 2, jag har ett rörligt objekt.

  • Om AF-S är valt missar jag skärpan om objektet hinner ändra avståndet till kameran under tiden mellan kameran hittar fokus och tar bilden.
  • Om AF-C är valt hinner kameran (förhoppningsvis) justera fokusen under tiden jag trycker på slutarknappen.
  • Om AF-A är valt beter sig AF på samma sätt som AF-C.

Nu tillbaka till min fråga: vad är det för praktisk skillnad mellan AF-C och AF-A? I de två exemplen ovan beter de sig likadant. Finns det andra exempel när de beter sig olika?
 
AF-A: Den väljer utifrån vad du fotograferar. Fotar du något som står stilla så väljer den AF-S. Fotar du något som rör sig så väljer den AF-C.

Sammanfattat från sidan jag länkade:

"AF-A is where the camera selects and goes between the last two modes. If it thinks the subject you are photographing is stationary, then it will automatically use AF-S focus mode. If it picks up that the subject you're photographing is a moving subject, then it will automatically use AF-C focus mode. This is also the default camera focus mode, unless you change the setting to AF-C or AF-S."

AF-S: När objektet står stilla
AF-C: När objektet rör på sig
AF-A: Kameran väljer automatiskt vad den tror objektet gör (dvs står stilla eller rör på sig).

/Robert
 
Edit: Det kom svar emellan. Jag avser alltså det uppfattade beteendet hos kameran.

Är den så pass känslig?
När jag hade en kamera med AF-A (D80) tyckte jag att det krävdes en del provokation för att den skulle hoppa över i AF-C. Tanken är alltså att kameran ska välja automatiskt mellan AF-S och AF-C, beroende på om motivet rör sig eller inte.

De fräsigare (läs: dyrare) kamerorna har inte den här funktionen, utan då tycker Nikon att fotografen ska lösa problemet själv. En konsumentfunktion för folk som kör "auto-everything" framför allt, skulle jag säga.
 
AF-A: Den väljer utifrån vad du fotograferar. Fotar du något som står stilla så väljer den AF-S. Fotar du något som rör sig så väljer den AF-C.

Sammanfattat från sidan jag länkade:

"AF-A is where the camera selects and goes between the last two modes. If it thinks the subject you are photographing is stationary, then it will automatically use AF-S focus mode. If it picks up that the subject you're photographing is a moving subject, then it will automatically use AF-C focus mode. This is also the default camera focus mode, unless you change the setting to AF-C or AF-S."

AF-S: När objektet står stilla
AF-C: När objektet rör på sig
AF-A: Kameran väljer automatiskt vad den tror objektet gör (dvs står stilla eller rör på sig).

/Robert
Återigen, det är samma sak som står i manualen. I praktiken beter sig AF-A identiskt med AF-C. Jag har inte hittat något tillfälle när AF-A beter sig annorlunda. Har du en kamera med AF-A? Skulle du kunna ge mig ett exempel när AF beteendet skiljer mellan dessa två lägen?
 
Edit: Det kom svar emellan. Jag avser alltså det uppfattade beteendet hos kameran.

Är den så pass känslig?
När jag hade en kamera med AF-A (D80) tyckte jag att det krävdes en del provokation för att den skulle hoppa över i AF-C. Tanken är alltså att kameran ska välja automatiskt mellan AF-S och AF-C, beroende på om motivet rör sig eller inte.

De fräsigare (läs: dyrare) kamerorna har inte den här funktionen, utan då tycker Nikon att fotografen ska lösa problemet själv. En konsumentfunktion för folk som kör "auto-everything" framför allt, skulle jag säga.
Jo, jag har bytt ner mig och har nu en mindre "fräsig" kamera. :)

I AF-S läget ändrar kameran inte fokus när man ändrar komposition. I AF-A läget gör kameran det. Hur märkte du att AF hoppade över till AF-C? För att jag kan inte "provocera" kameran att "hoppa över" till AF-S. :)
 
Återigen, det är samma sak som står i manualen. I praktiken beter sig AF-A identiskt med AF-C. Jag har inte hittat något tillfälle när AF-A beter sig annorlunda. Har du en kamera med AF-A? Skulle du kunna ge mig ett exempel när AF beteendet skiljer mellan dessa två lägen?

Jag upplever själv att AF-C jagar fokus mera än AF-A. Faktiskt sällan jag märker att AF-A går över till AF-C helt och hållet. Precis som Ztenlund skrev, så krävs det mera för AF-A att hoppa över till AF-C.

Exempel.

AF-A:
Jag kör med AF-A och fokuserar på en stolpe 5 meter bort och låser fokus. Komponerar sedan om bilden med fokus på stolpen på 5 meter, men lägger in en stolpe som står 2 meter framför mig i bilden. Då är fokus fortfarande kvar på den bakre stolpen, eftersom båda stolparna är stillastående.

AF-C: Gör jag samma sak där, låser fokus på stolpen som är 5 meter bort, och komponerar om bilden, så att stolpen på 2 meter kommer in i bilden, vill kameran fokusera om på närmaste stolpen.

Konstigt exempel, men hoppas du förstår vad jag menar :)
 
Jag upplever själv att AF-C jagar fokus mera än AF-A. Faktiskt sällan jag märker att AF-A går över till AF-C helt och hållet. Precis som Ztenlund skrev, så krävs det mera för AF-A att hoppa över till AF-C.

Exempel.

AF-A:
Jag kör med AF-A och fokuserar på en stolpe 5 meter bort och låser fokus. Komponerar sedan om bilden med fokus på stolpen på 5 meter, men lägger in en stolpe som står 2 meter framför mig i bilden. Då är fokus fortfarande kvar på den bakre stolpen, eftersom båda stolparna är stillastående.

AF-C: Gör jag samma sak där, låser fokus på stolpen som är 5 meter bort, och komponerar om bilden, så att stolpen på 2 meter kommer in i bilden, vill kameran fokusera om på närmaste stolpen.

Konstigt exempel, men hoppas du förstår vad jag menar :)
Nej, det är ett jättebra exempel! :) Även om jag inte upplever samma beteende. :-O

Hur låser du AF när du använder AF-A? Med slutarknappen eller med AE-L/AF-L knappen? För mig fungerar det inte alls att låsa fokus med slutarknappen i AF-A läge (på samma sätt som i AF-C läge). Däremot går det att låsa fokus i både lägen med AE-L/AF-L knapp.

Citat från Nikons manual:
Lock focus.

AF-A and AF-C focus modes: With the shutter-release
button pressed halfway (q), press the AAE-L/AF-L
button (w) to lock both focus and exposure (an
AE-L icon will be displayed in the viewfinder).
Focus will remain locked while the AAE-L/AF-L
button is pressed, even if you later remove your
finger from the shutter-release button.

AF-S focus mode: Focus locks automatically when
the in-focus indicator appears, and remain
locked until you remove your finger from the
shutter-release button. Focus can also be locked
by pressing the AE-L/AF-L button (see above).

Alltså beter sig AF-A och AF-C identiskt när man låser fokus.
 
Jag låser fokus med slutarknappen, kör ofta en punkt också (osäker på om det gör skillnad eller ej). Använder Nikon D7000. Jag kör jämt AF-A, fotar mest stillastående objekt. Har inte testat sport eller liknande och gjort någon jämförelse hur AF-A beter sig där, jämfört med AF-C.
 
Jag låser fokus med slutarknappen, kör ofta en punkt också (osäker på om det gör skillnad eller ej). Använder Nikon D7000. Jag kör jämt AF-A, fotar mest stillastående objekt. Har inte testat sport eller liknande och gjort någon jämförelse hur AF-A beter sig där, jämfört med AF-C.
Jaha, konstigt... För mig envisas kameran att omfokusera när jag ändrar kompositionen. Jag fattade inte vad det var för fel innan jag såg att AF-A stod som standardinställning (annars brukar det vara AF-S).

Kommer hem och testar igen. :) Tack för svaren!
 
Jag upplever själv att AF-C jagar fokus mera än AF-A. Faktiskt sällan jag märker att AF-A går över till AF-C helt och hållet. Precis som Ztenlund skrev, så krävs det mera för AF-A att hoppa över till AF-C.

Exempel.

AF-A:
Jag kör med AF-A och fokuserar på en stolpe 5 meter bort och låser fokus. Komponerar sedan om bilden med fokus på stolpen på 5 meter, men lägger in en stolpe som står 2 meter framför mig i bilden. Då är fokus fortfarande kvar på den bakre stolpen, eftersom båda stolparna är stillastående.

AF-C: Gör jag samma sak där, låser fokus på stolpen som är 5 meter bort, och komponerar om bilden, så att stolpen på 2 meter kommer in i bilden, vill kameran fokusera om på närmaste stolpen.

Konstigt exempel, men hoppas du förstår vad jag menar :)

Hej!

På en riktigt fräsig kamera som D300 ;-) kan du köra på AFC och välja om den ska fokusera hela tiden eller vänta kort, längre eller ännu längre ögonblick innan den fokuserar om. Detta är bra om man ska följa ett objekt som upprepat passerar bakom något som en lyktstolpe och undvika att den fokuserar om på stolpen ett kort ögonblick för att sedan hitta tillbaka på det egentliga motivet.

AFA är till för att slippa ändra fram och tillbaka mellan AFS och AFC och låta kameran tänka. Frågan är bara om kameran är så värst smart, jag har samma funktion på D50 och det fungerade aldrig särskilt bra, speciellt som att man är tvungen att gå in i menyerna för att få AFC läge.

Finns det en AF-On knapp kan AFC alltid vara inkopplat eftersom AF slutar att vara påslaget när AF-On släpps och fungerar som en form av inverterad AF låsning. Det är tvunget att kameran låter en bild tas fastän bilden enligt kamerans förmenande är ur fokus.

Hans
 
Jag kan tyvärr inte upplysa dig om AF-A eller andra suspekta påhitt, men jag undrar om du känner till fokusmetoden där man kopplar bort AF från avtryckaren, alltid använder AF-C och bara fokuserar med AF-ON?
 
Jag kan tyvärr inte upplysa dig om AF-A eller andra suspekta påhitt, men jag undrar om du känner till fokusmetoden där man kopplar bort AF från avtryckaren, alltid använder AF-C och bara fokuserar med AF-ON?
Ja, jag känner till denna fokusmetod. Men jag trivs inte med den eftersom VR kommer igång endast när man trycker på slutarknappen. Och eftersom den behöver viss tid för att komma igång måste man hålla slutarknappen halvintryckt ett tag innan man tar bilden. Då kan man lika gärna ha fokuslåset på denna knapp.
 
Vad skulle

skillnaden vara? Att man låser fokus med tummen har väl inte med VR att göra. Går väl att fokusera/låsa VR antigen var för sig eller samtidigt.

lma
 
Har inte D80n följande AF-C? Jag kör jämt AF-C och när jag komponerar om så byter kameran fokuspunkter så att det jag fokuserade på när jag tryckte ner utlösaren halvvägs är det som hålls i fokus.

Att låsa på något med AF-S och sedan komponera om är inte alltid helt lyckat eftersom man många gånger förskjuter fokusplanet när man komponerar om. Följande AF-C är enligt mig nästan alltid bättre.

/Karl
 
skillnaden vara? Att man låser fokus med tummen har väl inte med VR att göra. Går väl att fokusera/låsa VR antigen var för sig eller samtidigt.

lma

På vissa äldre modeller startar in AF-on VR av någon märklig anledning. Har för mig att min D70 betedde sig på det viset. På nyare kameron så startar AF-on VR på samma sätt som utlösaren.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.