Gäddfiskarn skrev:
Då är frågan bara om jag behöver ett helt kit. Närgränsen är mitt 135mm är 90cm hur många millimeter mellaring behöver jag för att komma ner till 20-30 cm?
Närgränsen räknas från sensorn. Vi kan approximera 135/2,0 med en tunn lins (trots att den har flera element, så beräkningen blir inte helt exakt).
Linsformeln ger:
1/f=1/a+1/b där
f=brännvidden
a=avståndet från linsen till motivet
b=avståndet från linsen till sensorn.
Vill vi ha förstoringen 1 (lika stor bild på sensorn som motivet) kan vi sätta a=b (linsen hamnar på mitten). Vi ser då att a=b=2f.
Närgränsen blir då 135*2 (a) + 135*2 (b) = 540 mm (eller 27 cm räknat från linsen).
Genom att med linsformeln beräkna utdraget (b - 135 mm) vid 90 cm kan man få fram hur stort utdrag objektivet klarar, dvs hur lång skruven är. Vid fokus på oändligheten är utdraget 0, dvs b = 135 mm, sedan begränsas närgränsen av skruvens längd. Resten får man lägga till med mellanringar.
Mycket matte blir det, och inget man kanske löser innan deklarationen, men med de enkla beräkningarna ovan kan man se att det går åt ganska breda mellanringar för att komma nära med långa brännvidder medan de har större genomslag vid kortare brännvidder. Du kommer förmodligen inte nå 54 cm närgräns (dvs skala 1:1) med 12+20 mm, men jag har inte räknat på objektivets eget maximala utdrag, det bygger bara på en snabb uppskattning.
Du kan också beräkna förstoringen som b/a. Dvs när avstånden från linsen till motivet är större än avståndet från linsen till sensorn blir bilden på sensorn mindre än i verkligheten, annars större. Känner du sensorstorleken kan du alltså räkna ut förstoringen.
Det finns ofta tabeller i objektivens manual som visar hur förstoringen påverkas av Canons mellanringar och extendrar. Om det finns i manualen för 135/2 vet jag inte, men kanske kan du hitta det för något objektiv med i brännvidd som ligger i närheten. Det finns också någon artikel på fotosidan om mellanringar, kanske ger den en vägledning, jag minns inte innehållet.