Annons

Mellanlagrinsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)

imageman

Medlem
Överväger att införskaffa mig en enhet för mellanlagring av bilder vid tex. resor. Har sneglat på Jobo Giga one 40Gb som verkar prisvärd.
Jag fotar uteslutande i RAW-format.
Har någon erfarenhet av Jobos produkt?
Hälsningar
Imageman
 
Jag skaffade mig en bärbar hårddisk för ett tag sedan, och var på väg att beställa en Jobo. Samtidigt hittade jag en tråd här på fotosidan där Amitech Travel Disk fanns omnämd. Jag valde att köpa denna enbart på grund av det lägre priset.

Vilken av dessa som är bäst har jag ingen aning om. Min Travel Disk hade jag med bl.a i Gysinge, men på grund av kylan så laddade batteriet ur, och jag kunde inte använda den utomhus - inne i värmen gick det dock bra.

Att överföra bilderna till disken är väldigt enkelt. Man stoppar i kortet och trycker på en knapp. Efter ett tag säger den att det är klart.

Nästa steg, dvs att få över bilderna till datorn är dock inte lika enkelt. Jag har hittills använt Canons program för att föra över bilderna till datorn, och det programmet hittar inte filerna på Traveldisken. Jag håller på att försöka funderat ut något smart, säkert och enkelt sätt att få detta att fungera. Den metod jag använt hittills är lite långsam och går ut på att jag kopierar filerna tillbaka till minneskortet och för över bilderna på vanligt sätt. Det går visserligen att plocka filerna direkt ur disken, men eftersom Canon har lite hyss för sig med filnamnen, så vill jag egentligen inte göra så.

Hoppas detta var till lite hjälp!
 
Jag skulle vilja rekomendera Compact Drive PD7X eller PD70X, det är en enhet som man sätter i en 20,40,60,80Gb disk i, vanlig för bärbar dator 2,5". (Finns även med disk monterad) Den drivs med AA-batterier som jag ser som en förutsättning om man inte kan ladda det interna batteriet ute i bushen. Denna enhet är prisvärd tycker jag, enheten kostar typ 1000-1500kr och disken beroende på storlek och inköpsställe 600kr och uppåt. Den har dock ingen bildvisning som jag tycker är meningslöst ändå eftersom det kommer nya raw-format hela tiden som den ändå inte kan visa. Lycka till!!

/Magnus
 
JAg har precis beställt och fått en Compactdrive PD70X.

Den är gjord i metall och stryktålig. Klarar flera typer av minneskort och kan bestyckas med vilken 2.5" disk du vill. Drivs av helt vanliga batterier och är riktigt snabb när det gäller överföring mellan kort -> PD70X och PD70X -> dator.

Mer kan du läsa på tillverkarens sida: http://www.compactdrive.com/product_info.php?cPath=22&products_id=31

/Danne
 
Jag äger en PD70X som funkat utmärkt tills helt nyligen då jag får error nr. 19 så fort jag sätter in ett minneskor. Försökt formatera om men får det inte att funka (eftersom man måste formatera om med fungerande minneskort). Mycket frustrerande...

Annars ett vettigt köp.
 
Freddie skrev:
Jag äger en PD70X som funkat utmärkt tills helt nyligen då jag får error nr. 19 så fort jag sätter in ett minneskor. Försökt formatera om men får det inte att funka (eftersom man måste formatera om med fungerande minneskort). Mycket frustrerande...

Annars ett vettigt köp.

Prova då att ta ut disken ur lådan och stoppa in den i en dator och formattera den. Det kan lösa ditt problem.

Prova även formattera om ditt minneskort i en dator. Fat32 är väl att föredra.
 
speed på usb porten

Jag står i valet och kvalet mellan amitech och jobo. Det jag inte hittar med amitechs enhet är info om usb porten mer än att det är 2.0. Är det möjligtvis 2.0 hi-speed?
 
Senast ändrad:
Re: speed på usb porten

jeal skrev:
Jag står i valet och kvalet mellan amitech och jobo. Det jag inte hittar med amitechs enhet är info om usb porten mer än att det är 2.0. Är det 2.0 high speed?
I manualen under specifikationer står USB 1.1 och USB 2.0.
Vad är 2.0 high speed?
 
usb 2.0 hi-speed

Det verkar vara samma sak, är dock fortfarande inte riktigt säker. Jag har sett usb prylar med en logga där det står usb 2.0 sen finns det prylar där loggan har tillägget HI-SPEED.
(Kolla på jobo giga one)


Hittade det här...

How do I know I plug in a Hi-Speed USB device?
The simplest way is to look for a Certified Hi-Speed USB logo on the retail packaging or on the product itself. The logo is exactly as shown on the right; it tells you what you are plugging into your USB port has passed the Hi-Speed compliance tests, meaning the product can enter Hi-speed USB mode if your system supports it.

USBInfo & SiSoftware Sandra can also report USB speed status. If you are certain you got some Hi-Speed USB ports, you can download the aforementioned utilities to check out your devices' USB speed (anything above 12Mbps is surely Hi-Speed USB).
 
OK, man kan få en produkt som stöder formatet 2.0 men inte hastgheten...koko! Om man ska vara säker på att det är den snabba USB 2.0 ska det ha tillägget hi-speed!
 
USB 2,0 kalles ofte HiSpeed
USB 1,1 kalles noen ganger "FullSpeed", men har altså laaaaaaangt dårligere overføringshastighet.
 
jeal skrev:
OK, man kan få en produkt som stöder formatet 2.0 men inte hastgheten...koko! Om man ska vara säker på att det är den snabba USB 2.0 ska det ha tillägget hi-speed!
Enligt den här sidan så tolkar jag att USB 2.0 och high speed USB är två benämmningar på samma sak.

Av de bilder jag sett på Jobo Giga One så ser det ut att vara exakt samma burk som Amitech Travel Disk. Exakt samma fysiska mått och samma utförande på display och knappar. Det kanske finns något i specarna som skiljer, men det har jag inte jämfört så noga.
 
Jag tror du har rätt men för säkerhets skull så mailade jag amitech. Få se vad dom säger :)
 
Fick svar ifrån amitech...

"Hej Jens,
Ja det er Hi-Speed USB :eek:)

Med venlig hilsen
Amitech Danmark A/S

Kent Klemmensen
Salgsassistent "

Jaha då får det väl bli en sådan då.
 
jag har en giga mini

Hej
jag har en giga mini 20gb med mp3 spelare som jag är mycket nöjd med.
oumbärlig i gömslet + att det är mp3 spelare då man sitter o väntar.
20gb tycker jag räcker mycket långt om man ite ska iväg lååångt tid.
1995 hos scandinavian.
inte billigast men skit på!
/Rogge
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.