Advertisement
ANNONS
Annons

Mellanformatsdjungeln

Produkter
(logga in för att koppla)

sacce

Aktiv medlem
har för en tid sedan köpt en Rolleicord o börjat fotta mellanformat.
mest bara för att testa.
har nu fått mersmak för mellanformatet o vill köpa nått lite mera seriöst.
men mellanformat är en jävla djungel av olika storlekar på negativ.
vill helst ha en kamera som tar 6x6.
6x4,5 tilltalar inte mig så mycket

så Vilka Märken/Modeller tar bilder i 6x6 formatet

har för en tid sedan köpt en Rolleicord o börjat fotta mellanformat.
mest bara för att testa.
har nu fått mersmak för mellanformatet o vill köpa nått lite mera seriöst.
men mellanformat är en jävla djungel av olika storlekar på negativ.
vill helst ha en kamera som tar 6x6.
6x4,5 tilltalar inte mig så mycket

så Vilka Märken/Modeller tar bilder i 6x6 formatet

På rak arm vet jag bara att Hasselblad tar 6x6. Möjligen även Bronica. Hursomhelst tänkte jag sälja min Mamiya 645 tillsammans med objektiv och andra tillbehör. Så om du ångrar dig ang 6x4.5cm så är du välkommen att kontakta mig

/Mats

Mamiya 6 är 6x6, men det är ju en Rangefinder och inte en SLR, med de för och nackdelar det innebär.

/Andreas

Kanske jag har lite jäv från min sida men om det är nu att du vill plåta digital med mellanformataren så rekommenderar i allfall jag att du väljer en kamera som är kompatibelt med digitala bakstycken.

Med andra ord:
Hasselblad V och H
Mamiya 645 AFD (I, II, III)
Mamiya RZ 67
Contax 645

Där finns en del mer som är via adaptrar.
Bronica är ett dåligt val pga dåligt objektiv kvalité, funkar bra med film och låg upplösliga bakstycken.

Andra alternativ är Rollei 6008AF, Fuji680 etc etc.

På vilket sätt är en Rolleicord inte seriös?
Visst kan det vara bra med att kunna byta objektiv och så.
Men med en Rolleicord så får man tänka annorlunda.

Men jag förstår dig helt, har själv gjort "uppbytet" till Hasselblad. Men jag har kvar min Rolleicord IV och använder den ibland.
(har faktiskt skaffat mig en Rolleicord till bara för att dom är snygga att ha i bokhyllan...)

Blev lite fundersam nu, farfar pratade just om skärpa och kvalité på Rolleiflex vs Hasselblad. Han upplevde att Rolleiflexen gav skarpare resultat än vad hans HB gjorde (500C, SWC, 1000F). Han har sedan ett par år sedan börjat scanna in fotografier från tidigt 50-tal och framåt och säger att han kan se en skillnad. Även då han gjorde direkta förstoringar så upplevde han RF som snäppet vassare.

Fast att säga att en RF ger skarpare fotografier än en HB är kanske som att svära i kyrkan? :)

Fast att säga att en RF ger skarpare fotografier än en HB är kanske som att svära i kyrkan? :)

Haha, nej det är nog ingen fara :) Däremot kan jag säga att fotade lätt på 1/15 med min gamla rolleicord medans med Hasselbladaren så är det tveksamt om det blir riktigt skarpt ens på 1/60 pga den stora spegeln och allt annat som "flappar" i kamerahuset när man tar en bild.

Rolleicorden säger bara lite tyst "zip" och så är bilden tagen. Inga vibrationer eller rörelser. Underbart.. Önskar det fanns en 6x7 rolleiflex med ett fast 105/2.4 :D

Kan det vara så att det är stor skillnad i kvalite på RolleiFlex och RolleiCord?

Har visserligen inte någon Rolleiflex men jag har ärvt min fars Rolleicord.
Objektiven är kanske lite sämre. Finns ingen Planar 80/2,8 till Rolleicord. Lite sämre ljusstyrka på objektiven, lite billigare konstruktion.
Rolleiflexen har en avtryckare som en "vanlig" kamera medan på Rolleicorden måste man först spänna slutaren, separat från filmframmatningen alltså, och sedan trycka av.
Filmframmatning på Rolleiflex är en vev och Rolleicord har en ratt som är långsammare.

Vad jag förstått är Rolleicorden minst lika välbyggd men lite enklare och lite långsammare när man fotograferar.

Rolleicorden hade ju ursprungligen en annan inriktning på marknaden. Om Nikon D3 är Rolleicord så var Rolleiflexen en D90. Ungefär alltså...

/johan

Kan du förlika dig med 6x7-format så är Pentax 67 ett alternativ. Finns mycket bra optik till den begagnat och relativt billigt. Dessutom säljs fortfarande ny optik för 67-systemet av t.ex Scandinavian Photo. 67II är senaste modell på hus men de brukar vara dyrare. Äldre 6x7 har heller ingen manuell spgeluppfällning (om det inte är den allra sista tillverkningen av denna modell). Modell 67 har manuell spegeluppfällning genom hela tillverkningen. Går också få tag i helt ny optik till 6x7-systemet fortfarande. En inte allt för dyr vidvinkel/normalzoom 55-100/4,5 finns också, som har utmärkta prestanda. Förhållandevis billig också.

Nackdelen med denna kamera är att den är ganska tung (den senaste 67II är lättare då man bytt ut en del metallmaterial mot plast). Dessutom ger både spegel och slutare tydliga vibrationer. På tider längre än 1/60 krävs kraftigt stativ och en bra kulled/huvud. Även när spegeln fällts upp manuellt före exp kan slutaren ge vibrationsoskärpa på längre tider än 1/60. Så rejäla doningar med tyngd rekommenderas. Med en Rolleicord eller Rolleiflex och liknande duger ofta ett lätt och billigt stativ eftersom centralslutaren i dom är i princip helt vibrationsfri. Inga problem alls med vibrationer från slutaren där alltså. Men skaffar du en Pentax 67, räkna med att du också måste ha ett stativ och huvud av kraftig modell som kan stoppa vibrationerna på kritiska tider.

Frihandstagning med Pentax 67 tror jag kan vara trevligt. Kameran ligger bra i handen trots storlek och tyngd. Synd dock att man bara får 10 bilder på en 120-rulle. 220 ger dock 20 bilder. Reportage/vardagsfoto med en Pentax 67 tror jag kan vara riktigt kul, men man måste nog ha TTL-prismat i så fall. Sökarbilden med det är alldeles utmärkt och stor, det är lätt att ställa skärpan direkt på mattskivan.

Visst är Rolleicord en seriös kamera, och kvaliteten är lika bra som hos Rolleiflex, men har mindre mekanik och finesser för att vara billigare. Schneider Xenar är lika bra som Tessar, och trelinsiga Zeiss Triotar billigare men ändå ett av de bästa objektiven i den klassen.

Trådskaparen menade nog bara att han ville avancera sig mer.

Kan rekomendera YashicaMat 124G. Lite smidigare än rolleicorden, inbygd ljusmätare och vev för frammatningen istället för knopp. Dessa är dessutom något nyare, har för mig att dom tillverkades fram till mitten på 80-talet. Jättefin kvalite på dessa också.

Vill man ha något fräckt så finns det ju alltid Rolleiflex FX, tillverkas än idag. Kostar dock en slant, hittade nån på nätet för drygt 40.000kr

//Alexander

Hej,

Jag har också länge funderat på att skaffa mig en gammal mellanformatare.. Har bara inga kunskaper på området,, Har fotat 35mm sedan jag var 12år..

Om jag nu skulle skaffa mig en mellanformat så skulle lite tips på kamera och objektiv vara tacksamt?
Vill använda kameran inte sammla så hur är det med tillgänglighet på film? och vart lämnar man in filmen?

Budgeten har jag inte bestämt så bugdetval och lite mer seriöst vore kul om någon kunde rekomendera?

Någon bra affär i Sthlm som säljer gammla mellanformatare som kan tipsas?

Tack på förhand.

Tillgången på film är det inget problem med. Fast Kodak lär visst ha aviserat att man tänker sluta producera T-Max 100 i 120-format. Annars finns ju både Plus-X, Tri-X, Tri-X 320, T-Max 400 i svartvitt. Ilford och Kentmere har flera 120-filmer, liksom Fuji, Foma och Efke. Sedan finns Rollei med flera intressanta filmer som är helt nyutvecklade och tillverkas av belgiska Agfa Gevaert. Även Adox och amerikanska märken som verkar vara ommärkt film från ovanstående producenter. Lucky i Kina gör också film som ska vara liscenstillverkad T-Max. Om Slavich i Ryssland gör film vet jag inte men de tillverkar annat ljuskänsligt material i alla fall. Färgfilmsutbudet känner jag sämre till men vet att Fuji i alla fall tillverkar Velvia 50 i 120-format och verkar sälja bra av den.

Är du intressaerad av en Seagull tvåögd kinesisk mellanformatare i toppskick med filter och försättslinser, så har jag en fin till salu. Har skaffat en Pentax 67 med utbytbar optik så Seagullen har jag ingen använding för. Bildkvalitén är mycket bra och matchar Tessar i Rolleiflex galant. T.om bättre vad gäller färgåtergivning och motljusegenskaper eftersom den är MC-behandlad. Hör av dig om du är intresserad!

Bilagor

• PICT0066b.jpg
    PICT0066b.jpg
    91.8 KB · Visningar: 204
Senast ändrad:
Glöm inte Mamiyas "C" serie tvåögda spegelreflexer (ex C220 och C330) till dem kan man skaffa extra optik. Finns 55mm, 65mm, 80mm, 105mm, 180mm och 250mm.

Dessutom riktigt bra glas!

Jag har aldrig någonsin fotograferat annalogt men funderar att köpa en analog Hasseblad, men vad skall man egentligen välja?
Vad skall jag tänka på när jag köper objektiv, magasinstycke, själva kameran?
(jag har tänkt att famkalla bilderna själv i mitt egna labb)

Samt hur lätt är det att hitta äldre digitalbakstycken till dem?

Jag har absolut ingen aning om analoga kameror eller mellanformat alls, så tips uppskattas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar