Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Eftersom Fuji nu uppenbarligen har APS-C med den senaste tekniken (från Sony) så går det att se (i X-T3)
https://www.eoshd.com/2018/09/i-will-be-getting-a-fuji-x-t3/
Ja men det var ju faktiskt inte det jag avsåg. Att se i den kameran kommer göra varken dig eller mig särskilt mycket klokare relativt de vassaste kamerorna i DxO:s censortestlista. Okulärt och subjektivt betyder i detta sammanhang inte ett dugg även om en del tydligen hävdar att de kan se skillnader på dessa tiondelar av ett stegs DR eller ett steg i färgdjup.
Jag efterlyser en möjlighet att empiriskt mäta även Fujis grejor så vi får veta hur det faktiskt förhåller sig men det går tydligen inte, för DxO fixar ju uppenbarligen inte detta lika lite som DxO:s Photolab RAW-konverterare, som enligt dina egna uppgifter inte ens kan öppna de filer som kommer ut ur din Fuji-kamera. Du har ju själv testat det. Så mycket för det blinket ;-)
Vi pratar om skillnader på bråkdelar av ett stegs DR på nästan 15 steg eller färgdjup som Nikons 850 faktiskt leder med 26,4 mot 26,2 mot Hasselblads MF-modell som ju toppar det sammanvägda totalvärdet. Tiondelar som en del tydligen tycker är så signifikanta att de är beredda att ta fram lädret och handla. Med sådana kunder behövs inga säljare!
Jag undrade om någon hittat någon signifikant "selling point" för denna Hasselblad eller för den delen Fujis MF och i brist på bättre så kan jag förstå om någon skulle tryckt på exv. ett än kortare skärpedjup än småbildarna har. Det skulle ju vara tekniskt förståeligt men när det gäller de andra parametrarna så imponerar ju verkligen inte Hasselblads-sensorn heller och Fuji-sensorn kanske rent av är sämre än så, men det får vi ju tydligen aldrig veta då DxO eller någon annan heller för den delen verkar kunna klara av att jämföra den med de övriga med metoder man använder. Så på så sätt kan ju de som vill fortsätta med att i tidens anda överordna det självupplevda mot det empiriska. Men det betyder inte ett dugg för oss som är så pass gamla att vi aldrig fick skolning i annat än positivistik empiri.
Sedan skriver någon att man "nästan" kan se detta i bilder utlagda på webben! Jag undrar verkligen hur det skulle gå till. Jag vet inte hur ni och andra gör men bara den skillnad jag ser i de JPEG-bilder jag numera tar fram i det jag standardiserat på för egen del (vilket är 4K) mot bilder i 1080 eller 1024 är ju rätt stor kvalitetsmässigt. Vi har uppenbarligen väldigt olika ögon och jag ser inte det andra ser och det trots att jag har falkögon numera efter förra årets starroperation på båda ögonen. Enligt min ögonläkare har jag numera en syn som en promille av befolkningen har. Jag ser hur som helst själv inga avgörande kvalitetsskillnader mellan Fujis MF-portfolio och det jag sett av bilder från högupplösande småbildskameror bestyckade med bra objektiv.
Jag undrar om de som talar om snygga färgövergångar inte blandar ihop dessa med en kortare skärpedjup som möjligen ger snyggare oskärpa än det mesta man kan fixa med småbild men även där undrar jag för min son har faktiskt ett G Master 85mm/1,4 så jag vet hur såna bilder kan se ut också. Det är inte bara kamera utan kombo det handlar om som alltid i slutändan men de parametrarna faller lite mellan stolarna även hos DxO. Det enda som sticker ut i Hasselbladarens DxO data är lågljus ISO och det kan man säkert se praktiskt men det spelar ju bara roll i dåligt ljus. Övriga parametrar är ju som högst på lägsta ISO och en del som deltar i detta möte som exv. Ola vet jag alltid försöker hålla sig där när det går, för att få så tekniskt bra bildkvalitet som möjligt.
Senast ändrad: