Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Förlåt men den där bilden ser skadad ut på flera sätt, halo/överskärpning men det kanske blir så genom uppladdningen. Fin bild är det ändå och jag skulle gärna se en mildare behandlad version.
När du tar en bild vill du ha så stort DR som möjligt även om du ska visa den på ett papper som bara klarar x steg eller en skärm som bara klarar 8 eller 10 steg. Ögat klarar 10-14 steg men kan ju ställa om sig så vi kan se 24 steg. Vi brukar ju trycka ihop bilden i redigeringen för det är helt enkelt inte behagligt att leta detaljer in det mörkaste och ljusaste om mediat ens klarar det. Jag tackar inte nej till 20 stegs DR men kommer fortfarande bara leverera 8-10 steg som tack vare 20 stegs DR i kameran kommer kunna visa överlägsna detaljer i både ljust och mörkt.
Håller med men bilden ser faktiskt inte ut riktigt så där på min skärm men den är gjord för att vara extrem. Har sett lite skillnad även i portfoliodelen på FS men där tar man emot 4K bilder också och skalar dem. Jag har även gjort en annan variant där halva bilden är helt svart - den är tänkt mer som en Serengeti-flagga i två färger. Det var annars rätt knepigt ljus den där morgonen för solen kom ju igenom bara genom ett rätt litet hål i molnslöjorna. Det viktiga med den bilden för mig är att den just är ett exempel på när man inte lyfter skuggorna utan istället gör precis tvärtom.
Jag har ingen annan syn i övrigt kring detta än du Ola. Det är ju alltid en fördel att ha mer data att arbeta med och det är ju alltid en fördel att själv få betämma