Hur hamnade jag på DENNA sidan av argumentationen...?
Nåja, mest för att det är kul:
Jag argumenterade varken för eller emot egentligen... Det råder väl ingen tvekan om att för normal användning är digitalt absolut mer användarvänligt. Både under bildinsamlingen, bearbetningen och under utskrifts/publiceringsmomentet. Det är dessutom "renare" i sin presentation, och mätmässigt mer exakt på alla punkter.
Reichman är alltid rolig...
Han har en underhållande tendens att alltid processa / eller inte processa för att det ska passa hans argument för tillfället. Men jag har absolut inga tvivel om hans kompetens - snarare då om hans objektivitet.
I exemplet nedan (som du länkade till) så kom han fram till att den högra bilden (Canon 1Ds - 11MP) är skarpare och mer "högupplöst" än sin Pentax 6x7 som han vid detta tillfälle jämförde med. Det han vid detta tillfälle "glömde" berätta var att 6x7'an inte hade fått någon lokal processning alls, och var ganska kraftigt nerskalad. Han VÄLJER aktivt att presentera en viss del av bilden, med filmalternativet nerskalat till digitalkamerans relativa upplösning. Filmens lägre lokala kontrast gör här att digitalalternativet ser minst lika skarpt ut.
Se bild 1 nedan. Analog vänster, digital höger.
Färgprocessning = ingen. Jag har tagit mig friheten att göra vad han inte gjorde, att likaställa bildernas lokala kontrastförhållande. Jag tycker det ser ganska lika ut (kom ihåg att scanningen är nerinterpolerad 4ggr - till 11MP bildens bredd i pixlar)
Nästa bild är ett utsnitt av stadsvyn, där har han interpolerat upp digitalalternativet till analogscanningens orginalupplösning - för att visa kornigheten i filmen. Ojdå.... Vad hände nu här? Enligt MIN åsikt så har Pentaxen till vänster betydligt högre upplösning - även om den är brusigare och antagligen stämmer sämre i färg. Här har jag tagit mig friheten att köra en snabb NL-means brusreducering på scanningen. Skillnaden i upplösning är dock ganska stor - till filmens fördel tycker iaf jag att det ser ut som.
Se bild 2. Lägg märke till överskärpningen längs den skarpa kanten mellan himmel/byggnad - det är inte jag, det är Reichmans orginal och hans uppskärpning. Digitalalternativet är uppsamplat till ca 40MP vilket motsvarar scanningens upplösning per grad bildvinkel (samma upplösning på färdig print).
En annan, kanske lite mer nyanserad jämförelse, från samma källa:
http://www.luminous-landscape.com/essays/Cramer.shtml
Här jämförs med en P45, 39MP.