ANNONS
Annons

medveten underexponering!!

Produkter
(logga in för att koppla)

tintin

Avslutat medlemskap
Hej!

Har funderat lite på hur man tar de där perfekta semesterbilderna tex på stranden i fullt solljus utan att personen ifråga skall bli alldeles utfrätt i ansiktet eller där man ser att man använt blixt... det skall ju underlätta men är inte så fint många gånger.
Kan man göra en medveten underexponering redan innan man tar bilden och hur gör man då?? funkar detta?? eller är jag helt ute å svävar ????

tacksam för hjälp :)

Länka gärna ett exempel, att ta bilder i strålande sol på en strand och få det bra är fasiken inte det lättaste som finns :)

Precis så kan du göra. Lika väl som du kan överexponera i motljusbilder.
Nu vet jag inte vad du har för kamera, men det går att ställa in exponeringskompensation på de flesta systemkameror.

kolla efter +/- symbolen (exponeringskompensation) Den kan du använda ofta, på alla möjliga motiv.

Brukar snarare vara tvärtom, tycker jag, alltså att ansikten i skugga blir för mörka, snarare än att de blir för ljusa.

medveten underexponering

Jag har en canon 350 och en Panasonic lumix LX3

Vad jag menar är att jag saknar de där starka lummiga färgerna som man ser i tex resekatalogerna... förstår självklart att det är skillnad på kameror och eventuella reflexskärmar mm... men tycker ändå att man skall kunna få bra bilder i fullt ljus

Resekatalogernas bilder är med intill visshet gränsande sannolikhet behandlade i Photoshop där man lagt på bland annat ökad mättnad. Det kan du också göra, eller snarare måste väl göra eftersom kamerans inställningar ibland kräver en del efterarbete.

Finns någon tråd här på FS om bilder direkt ur en kompaktkamera (som Lumix (?)) jämfört med en systemkamera. Intressant diskussion.

Lite bildbehandling kanske? Stal din bild och drog i några reglage. Jo, jag vet, färgerna känns galna och inte lika fina som i ditt finexempel (har varken färgseende eller tålamod) - och den röda konen förstör varje form av neutral hudton jag kan finna. Men det kanske är en liten bit på väg... väl?

(Läs också Perssons svar om badstränder, jag håller med honom nästan jämt, kameror tenderar underexponera ansikten när det är riktigt ljust och mycket bakgrund ska med i bild)

Först original, sen lite fix:

Bilagor

• test orig.jpg
    test orig.jpg
    70.9 KB · Visningar: 463
  • test adjusted2.jpg
    test adjusted2.jpg
    86.4 KB · Visningar: 466
Senast ändrad:
Använd knappen för exponeringskompensation, brukar ha en "+/-" symbol eller liknande. Sedan är det inte så dumt att använda blixt i fullt solsken när man fotar folk, om t.ex. ansiktet blir för mörkt när du tar en bild (och bilden som helhet är rätt exponerad) så kan du fylla i med lite blixt för att balansera upp det lite. Reflexskärm går också använda, men det är kanske inte varje gång man släpar med sig en sådan till stranden...

Jag har en canon 350 och en Panasonic lumix LX3

Vad jag menar är att jag saknar de där starka lummiga färgerna som man ser i tex resekatalogerna... förstår självklart att det är skillnad på kameror och eventuella reflexskärmar mm... men tycker ändå att man skall kunna få bra bilder i fullt ljus
Till höger om displayen på baksidan av kameran finns det en knapp det står Av på. Håll in den och snurra på ratten vid avtryckaren så ser du på displayen hur fyrkanten under exponeringsskalan rör sig. Åt vänster underexponerar du, åt höger överexponerar du. Kom ihåg bara att kameran kommer ihåg inställningen även om du stänger av kameran!

Är det stark sol så har man nytta av upplättningsblixt. Det gäller bara att dosera blixten så att den inte syns, utan just bara lättar upp skuggorna.

Mustiga färger får man bl.a. genom att underexponera något. Eller dra ner ljusheten i efterhand i datorn. Eller öka färgmättnaden. Eller använda polfilter.

Det finns många lösningar. Gäller bara att träna och hitta sin variant.

Till en Canonkamera kan man (i datorn) tillverka en bildstil som ger den typ av bild man vill ha direkt ur kameran, om man nu är lagd åt det hållet. Jag testade att göra en som gör att bilderna ser ut som om de kommer från en kompaktkamera. Grälla och överskärpta, men det går.

medveten underexponering

Tack snälla för era svar... åker i morgon på 1 månads semester till Serbien/Montenegro och där lär jag få massor av chanser att laborera med mina kameror.

Försöker även fixa i fotoshop men blir fortfarande inte så som jag vill ha det..

Jag skall inrikta mig på underexponeringen och testa mig fram...

ha en skön fortsatt sommar / Doris

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar