Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Medlemsmoral

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blev lurad av en kille på blocket förra året, det verkade lite fuffens redan från början, men erbjudandet var så bra att jag tyckte jag hade råd att chansa. Jag betalade hälften i förväg och skulle betala resten när jag fick paketet. Självklart kom det aldrig nåt paket. Det var rätt många som gick på samma annons, så vi gjorde en polisanmälan ihop. Personen hade använt sitt riktiga namn så det var inte svårt att få tag på honom. Han var tydligen känd av polisen. Jag fick ett brev häromdan att åtal har väckts så jag kanske kan få tillbaka mina 1500 nån dag.
 
cbr1000 skrev:
För att använda postförskott måste man enligt posten ha plusgiro eller bankgiro.

Hur .....

..... iallafall.

/Anders
Jimmie Sonelius skriver:
Jag föredrar alltid att göra affärer hand i hand, dock köpte jag min kamera på distand, vi använda http://www.internetgirot.se, vilket jag starkt kan rekomendera.


Hur är det med internetgirot, måste jag ha plusgiro eller bankgiro?

/ Jan-O.
 
JOLidman skrev:
Jimmie Sonelius skriver:
Jag föredrar alltid att göra affärer hand i hand, dock köpte jag min kamera på distand, vi använda http://www.internetgirot.se, vilket jag starkt kan rekomendera.


Hur är det med internetgirot, måste jag ha plusgiro eller bankgiro?

/ Jan-O.

På Internetgiro går vanligt bankkonto bra. Pengarna mellanlagras hos Internetgirot som ger dem till säljaren först när köparen godkänt varan.

Jag har använt en gång när det var nytt och gratis, funkade bra. Nu har jag för mig att kostnaden är en procent på köpeskillingen. Vilket jag upplever som dyrt när varan kostar en slant.

Dock, det du betalar för är tryggheten som ett postförskott aldrig ger...

/Anders
 
Även om man får rätt vara så kan den vara trasig. Exempelvis ett dyrt tele där linspaketet har fått sig en smäll som bara syns vid närmare granskning i datorn. Vem ska man då klaga till, posten, säljaren?

Internet-affärer är riskfyllda.
 
marooned skrev:
Även om man får rätt vara så kan den vara trasig. Exempelvis ett dyrt tele där linspaketet har fått sig en smäll som bara syns vid närmare granskning i datorn. Vem ska man då klaga till, posten, säljaren?

Internet-affärer är riskfyllda.

Jo, men om den är trasig och du använder Internetgirot så lär du ju knappast meddela Internetgirot att varan var OK...?

Då misstänker jag istället att du meddelar Internetgirot att du inte godkänner varan och skickar tillbaka varan till säljaren och sen får du tillbaka dina pengar.

Med Internetgirot är du isåfall säker.

/Anders
 
Synd att behöva råka ut för svinen som blåser folk på pengar.
Brukar alltid(i möjligaste mån) träffas och kontrollera varan och sedan betala på överenskommet sätt.
Bank via internet om det rör sig om större belopp är att föredra, kommer vi fram till kontant betalning tar jag med mig en kompis.

Dock lite svårt om varan finns i andra änden av landet, då väntar jag hellre på ett bättre tillfälle.
Har inte provat Internetgiro dock, kanske dax för det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.