Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Medlemsmoral

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Nilsson

Aktiv medlem
Har gjort en del affärer här på fotosidan, både sålt och köpt och alltid utan problem. Så hände då det som inte fick hända...en medlem som köpt en sak av mig och fått det levererat postförskott löste inte ut paketet. Paketet i retur till mig efter en månad. Det kostade mig besvär och några tior. Vad gör man med en sådan medlem, hänger ut honom med namn här på forumet?
Jag vill ju inte att andra skall gå på samma grej.
Vad gör man?
 
Har du pratat med medlemmen i fråga? Även om det inte är acceptabelt så finns det kanske en förklaring till varför det gick som det gick.
 
Jag har mailat honom ett antal gånger men inte fått svar. Jag tycker inte det kan finnas någon anledning till att inte lösa ut ett paket som man beställt? I så fall borde väl köparen förklara sig, eller?
 
Gilla läget skulle jag säga.
Det är alltid en riskfaktor att göra upp affärer på distans. Tråkigt när det händer.
 
Ja häng ut honom med namn. Bättre att skydda de som gör affärer här en en som inte sköter sig.
Själv skickar jag aldrig mor postförskott utan gör bara affärer med de som sätter in pengar på mitt konto
 
Ja att någon är medlem på fotosidan skall man inte ta som någon garanti.

Jag blev blåst på 3130:- för en kamera som annonserades här på fotosidan.
3 veckor senare (30 Maj)annonserar han ut samma kamera för samma pris på Nappet.se
 
Gurra G skrev:
Bra att du körde mot postförskott då så att du iaf fick tillbaka grejerna.


?????

Vad var det för bra med det?
De flesta kör ju med förskotts-betalning och då hade det aldrig hänt.
Där finns ju ingen som skickar grejorna och får betalningen i efterhand.
 
Det finns just nu 69 619 medlemmar på FS och man kan nog inte räkna med att alla dessa är helylle.. Tråkigt när det händer men det finns mig veterligen inget sätt att komma runt det med mindre än att man träffas och gör upp affären, alt, förskottsbetalning, men då ligger ju blåsningsrisken åt andra hållet i stället så att säga.. Har råkat ut för detta ett par gånger och det är som du skriver ett besvär, som dessutom kostar pengar..

Det där med att hänga ut har ju två sidor, den ena är att det är ju bra att man får information om de mindre seriösa köparna/säljarna, den andra är att det kan ju ha hänt något som man inte vet om och då kan en uthängning bli väldigt fel.. Är det en aktiv medlem eller är det tomt på bilder och ett nyreggat konto?

/Peter
 
Verkligen tråkigt. Jag har råkat ut för samma sak, men det var inte här på Fotosidan. Köparen svarade inte på telefon och jag fick inga svar på mina e-mail. Man blir minst sagt irriterad, det tar ca 5 veckor innan paketet kommer i retur och så får man börja om med ny annons.
Jag har köpt och sålt en hel del här på FS, och det har alltid fungerat utan problem. Detta är nog ett av de bästa och säkraste ställena att göra affärer på. Man har ju i alla fall lite koll på vem man har att göra med, eftersom riktiga namn används. Dessutom äventyras medlemsskapet om man blåser någon.

En feedback-funktion som eBay och Tradera använder tycker jag vore bra att införa.
 
Har både köpt och sålt grejer här och det har funkat fint. Gör dock inte affärer med folk som bara reggat sig här för att lägga in annons. Brukar kolla lite efter inlagda bilder, foruminlägg etc.
 
Personen var inte helt ny här på fotosidan men kanske inte direkt aktiv..Han hade dock betalat för ett medlemskap och det tolkade jag som positivt.
Jaja det är ingen större skada skedd, jag låter väl bli att "hänga ut" honom då! Så kan ni andra få lite besvär också ;-)
 
Lars Johnsson skrev:
?????

Vad var det för bra med det?
De flesta kör ju med förskotts-betalning och då hade det aldrig hänt.
Där finns ju ingen som skickar grejorna och får betalningen i efterhand.

okej då, ännu bättre :)

Fast det känns nog bättre för den ärlige köparen (=jag ;) att handla mot postförskott än att skicka pengar i förväg till en okänd person...
Det där internetgiro verkar som en bra väg också
 
Gurra G skrev:
okej då, ännu bättre :)

Fast det känns nog bättre för den ärlige köparen (=jag ;) att handla mot postförskott än att skicka pengar i förväg till en okänd person...
Det där internetgiro verkar som en bra väg också

problemet är att man kan lägga vad som helst i paketet innan du betalar och löser ut det. Om du sen får en tegelsten eller ett mjökpaket så kan post-kassörskan inte hjälpa dig eller lämna tillbaks pengarna.
Därför hjälper inte postförskott
 
På ett annat forum som jag är medlem, http://www.dvdforum.nu/ så har de en tråd som heter "Officiell tråd för POSITIV feedback" där kan man läsa och skriva om sina positiva köp mellan medlemmarna, kanske vore något även för fotosidan..

/Benny
 
Blåst, inte bra.

Har själv blivit blåst på 6000:- på blocket, men inte här. Däremot när man mailar till någon som
har annons, o har nån fråga, så vill man ha ett
svar.Har mailat till 2 st utan svar.Tråkigt.
De vettigaste jag kan tänka mig är internetgirot,
Båda har en chans att klara sig utan problem.
MVH. L.L.
 
Jag förstår inte hur ni kan låta er själva bli blåsta. Innan man gör ett köp via internet så tar man självklart reda på allt om personen. Personnummer, var den bor, pratar i telefon etc. Gärna också referenser.

/Viktor
 
Jag har namn adress personnummer 4 telefonnummer,
O PRATAT med honom 22 gånger totalt.Jag trodde
att de räckte,men nej. Jag får skylla mej själv,
men såna skulle sättas ut direkt. Han är anmäld
Både till blocket o polis.Pengarna ser jag aldrig
mer, men på nöttan ska han ha, därför anmälan.
Hoppas andra klarar sig bättre.
MVH.L.L.
 
För att använda postförskott måste man enligt posten ha plusgiro eller bankgiro.

Hur vanligt är det att privatpersoner har det?

Jag har det inte då alla mina betalningar i övrigt görs via bankkonto och webben.

Ni som diskuterar i denna tråd, har ni plus-/bankgiro?

Tyvärr ger det ingen som helst trygghet då paketet som tidigare sagts kan innehålla ett vedträ eller liknande, och då är man helt körd iallafall.

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.