Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Medlemsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
En tanke slog mig idag när jag loggade in på fotosidan.se...

-Medlemsbilder i högra kolumnen.

Jättefint att de byts ut lite då o då tycker jag och dessutom roligare att det kan vara äldre bilder nuförtiden (förr var det ju senast upplagda)
En sak bara - varför är det ständigt återkommande samma bilder? Är vissa medlemmar klassade som att kunna representera fotosidan mer än andra? De bilder som visas återkommer med jämna mellanrum och med tanke på att det borde finnas hundratusentals bilder upplagda här på sidan så verkar ju chansen på att få se samma bild mer än en gång ytterst liten...
 
Jag håller med dig. Detta var uppe i en annan tråd också och då förklarade David något om att det är admins favoritbilder som valts ut, att de är medvetna om att antalet behöver utökas och att de skulle öka på eftersom har jag för mig...

Fast jag kan erkänna att det retar mig lite att se samma fotografers namn och samma bilder figurera så ofta. Mitt tips till admin är att om möjligt välja en bild från varje medlem per t e x 15 uppladdade av denne i stället. eller om det skulle bli för mycket bläddrande och väljande, ta bara utvalda bilder av t e x alla guldmedlemmar eller betalmedlemmar i så fall och noll från gratismedlemmar.
 
Jaa precis nån ordning får det väl vara tycker jag, gillar inte elit tänkande... Speciellt inte när det gäller en site som FS - där alla nivåer av fotografer finns representerade, trist med en "utvald" klick då tycker jag.
-Ska bli kul att se admins svar på denna tråd och den efterföljande diskussionen.
:)
 
Eller för att göra det jätteenkelt för admin, Ge alla betalmedlemmar möjlighet att välja en bild själva på 10 uppladdade som sedan hamnar i databasen för förstasidans bilder.

Inte skulle kvaliten bli så kass för det väl? Många har nog förnuft att inse vad som passar och inte..

Dessutom kan det ju ses som ytterligare en orsak till att betala avgiften kanske..
 
Jag håller med. Jag tycker det är skittråkigt med de utvalda bilderna. Hög kvalité behöver väl inte alltid betyda att saker och ting blir bättre?

Jag har helt slutat kolla på bilderna på framsidan, förut, när det fanns slumpvald bild, kastade jag alltid ett öga och en och annan kommentar har även skrivits till dessa bilder.
 
Jaa precis så var det för mig med, men nu känns det lite uppstyltat på sätt o vis. Tror på lottas idé där att medlemmar kasnke kan välja ut ett par bilder som kan hamna i nån sorts rull- lista för exponering =)
 
Jag stöder lottas förslag till fullo!
Tycker det låter oerhört mycket bättre än om admin ska välja ut bilderna.

Det ger mindre jobb för admin, och mer bilder som cirkulerar.
 
Jag tycker oxå att Lottas idé är utmärkt. Stöder den fullt ut!
Om nu admin vill ha koll och att bilderna är representativa och "rumsrena" kan de bilder vi medlemmar väljer ut gå genom admins nålsöga för godkännande innan de går in i rullen.

/ Piha, som gärna vill synas på förstasidan ibland... =)
 
Varför inte ha det som tidigare. När det var slumpvalda bilder från alla medlemmarna. Vad som gäller huruvida bilderna är "rumsrena" eller inte ska man ju ha läst innan man lägger upp sin bild.Regler

Det finns många bilder idag som jag tycker skulle passa bättre på framsidan än de som rullar runt idag.

Om det nu ska göras ett urval så kanske det ska vara alla betalande medlemars bilder det ska väljas mellan.

Behandla alla bilder lika och skippa den såkallade eliten....


Jörgen
 
Japp eliten är för det mesta rätt tråkig för den delen tycker jag, har set massor med riktigt bra bilder på denna sida tagna av folk som nyligen börjat fota. Det här med att vissa blir utvalda ställer jag mig tvekande till.
 
Min reflexion angående förstasidan är att för att bibehålla en god stämning på fotosidan så skall nog alla medlemmar av samma kategori behandlas lika.

Om alla inte har samma möjligheter att visa sina bilder faller lite av den tanke som jag uppfattat att fotosidan har - att hjälpa oss alla framåt och vidare i vårt fotograferande. Oavsett på vilken nivå vi befinner oss.
 
Senast ändrad:
Just nu finns det ca 600 bilder som är utvalda, men vi siktar på minst 2-3000 för att det skall bli ordentlig rotation. Vi betraktar index som omslaget av en tidning och då med syftet att locka nya besökare. De två bilderna som ligger där är alltså för att göra en riktig snygg framsidan. De bilder vi väljer, väljer utifrån de bilder som vi gillar, inte speciella fotografer, men det är naturligt att en duktig fotograf har många bra bilder. Vi försöker välja så många olika fotografer som möjligt.
 
David. Tycker du att den stora majoriteten (mer än 9 bilder på 10) är så kassa att de inte duger till förstasidan alltså?

OM varje betalande medlem själva skulle kunna välja ut en bild per t e x 10 uppladdade, tror du att det skulle bli problem med kvaliten på förstasidan då?

Jag förstår inte varför ni sätter er i en situation som lätt missförstås och väcker irritation om det går att lösa på annat sätt. Dessutom måste det väl vara rätt tidskrävande och svårt för er att välja bilder på ett "rättvist" sätt?
 
Senast ändrad:
Ja! tack lotta för dina inlägg.. jag håller fullt med dig. Ditt förslag verkar ju gillas av majoriteten som läst denna tråd och då hoppas jag att David och de andra redaktörerna tar sitt förnuft till fånga och gör som du nämnt.

Det är väl ändå vi medlemmar som borde ha en sotr röst i fotosidans funktioner, speciellt de som betalar en slant till utveckling och drift av sidan.

Hoppas på en förändring.
 
Om man betalar så mycket som man kan till fotosidan.se, vad ingår då?

Kan man få ytterliggare tjänster på annat sätt? Hur då i så fall?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.