Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotosidan.se som fotobok?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte lägga upp en intresseanmälan o därigenom få en uppfattning om upplagan.

Sen studsar ni in på www.printoffer.com o lägger in en offertförfrågan.

Vips!, så har er mailbox fyllts med offerter från diverse tryckerier.

OBS! Håll er till engelska så även utlänska tryckerier kan svara.

Har lämnat en hel del saker till tryck, sv/v som färg. Ingen jätteskillnad i kostnad på en plåt eller fyra. Lite beroende på vilket tryckeri som svarar.
Då det börjat bli standard med CTP (computer to plate), så har tryckarna skippat en hel del steg vad gäller film & plåtframställning. Vilket innebär att de kan pressa priset mer.

Pappersorten och tyngden är den faktor som brukar rör priset mest.

Låter skitkul!

Det här låter som ett kul projekt. Jag är gärna med och hjälper till på nåt sätt. Offrar gärna några kronor och några droppar svett för ett sånt här projekt.

Idén är onekligen god men det kan, i all iver, vara på sin plats med ett par varningens ord.

1. Att göra fotoböcker är DYRT.

För att enhetspriset inte ska bli löjligt högt krävs en stor upplaga och att därmed tro att man inom en sluten krets kan trycka och sälja en bok internt är nog tyvärr inte särskilt sannolikt. Fotosidan må ha relativt många medlemmar men det är förmodligen bara en väldigt liten del av dessa som skulle vara det minsta intresserade av att lägga några hundra kronor på tänkta bok.

2. Att göra en fotobok är inte enkelt.

Likväl som det krävs kunskap för att trycka en fotobok så krävs det kunskap för att förbereda den för tryck. Och för att formge den. Om det ska finnas text i boken förutsätter det någon som kan skriva. Just skrivkunnighet i sig räcker inte.

2a. En bra fotobok gör inte vem som helst själv.
2b. Kunskap kostar (ännu mer) pengar.
2c. Satsningar som inte tänker på dessa bitar blir lätt rejäla brakförluster.

3. Precis som någon annan poängterade så kan det (om än inte nödvändigtvis) vara en nackdel med för stor spridning (ämnes/bildmässigt).

Därmed inte sagt att projektet är dödfött - absolut inte. Men det kräver antagligen lite mer tankeverksamhet och planering än vad en del kanske tänker på.

Dyrt eller ej, idén är mycket intressant och jag håller med om att en intresseanmälan vore ju iaf nåt att satsa på, så man får en uppfattning om hur stort intresset vore.

Då kan man ju söka offerter och se var ungeffär priset skulle hamna.

Va kul !!!

Jag ställer bilder till förfogande om jag får chansen att vara med !!!

Det här var bland det bästa jag läst på länge !!! Tänk vilken inspirationsbok!!!

Om vi driver detta på rätt sätt så borde det inte bli några skuggor...

Det är ju bara att någon håller i det och att man får köpa in sig på en sida eller rösta om vilka bilder som skall vara med... Sedan får man hoppas att man kan få pengarna tillbaka.

Jag tror lätt att det går att få bidrag för detta då vi representerar Sverige både på korsan och tvärsan (även lite Norge och Nanmark) och åldersmässigt hit och dit.. Kan bli riktigt bra.

Jag är villig att satsa ett par hundringar men tror att vi kan få sponsring/bidrag om den presenteras för rätt personer / organisationer.

/Kristian

Du har rätt roger... vad hände sen...

[citat från en annan tråd]
Roger Singleton 2004-09-20 16:49

Fotosidans årsbok?
Vad hände sedan?

(Läs den tidigare tråden här.)

Idén är ju hur bra som helst.

Låt säga att bildurvalet görs dels av medlemmarna genom ett nomineringsförfarande och röstning, och dels av att redaktionen väljer ut sina favisar, kanske 50/50 redaktionsval/medlemsval.

Hur många skulle köpa den osedd för 300 kr om den innehåller kanske 150 sidor med 200 bilder varav 75 sidor i färg?

Jag skulle!
[citat från en annan tråd]

Något jag undrar om är lite marknadsföring. Jag tänkte på det när jag var i Skottland sist. I varenda bokhandel fanns det ett uppslag med naturfotoböcker, om just skottland. Säkert en 5-6 stycken bara sådär. Alla i fullfärg, varierande bindning, etc. Hur går det ihop, eller råkar det bara finnas typ 6 stycken jätterika naturfotografer där.

Kan man marknadsföra den på ett bra sätt går det nog att få ihop.

Njae... det går nog att fixa allting bara man kan marknadsföra det så folk tycker att det är intressant. Och kan dom ha 6-8 fotoböcker med samma saker där borde det gå att sälja en fotobok av det här slaget.

Min tanke var bara att trots att skottland är vackert, så undrar jag verkligen hur det kan gå ihop att det finns så många olika fotoböcker med mer eller mindre liknande saker. Trots allt så är antalet kända platser inte oändligt och flertalet återfinns i samtliga böcker.

har själv kollat upp lite vad det kostar att göra en bok eftersom jag har planer på att göra en helt annan bok fast det går nog inte så bra för jag har inga pengar.. men i alla fall begärde jag offerter från lite olika tryckerier och det billigaste var 1000 ex för 75 000 kr + moms och då var det 4 färgs tryck 120 g silverblade papper med omslag i 4 färg 220 g silverblade.

Fotosidans inspirationsbok

clindh skrev:
Vi gjorde lite research runt en sådan bok förra året; vi hade en partner på gång men det visade sig ändå att vi skulle få ta den eknomiska risken och göra hela jobbet med produktionen. Men tanken på en bok lever fortfarande..

Det här är en strålande idé och jag tror att den apselut kan sälja bra. Jag menar, inspirationsböcker säljer faktiskt i ganska avsevärda mängder även om de ofta är ganska dyra.

Jag ser framför mig en kort teknisk info om bilden och ev bearbetning (digital eller analog) samt vad som gör bilden till en bra bild.
Den senare biten skrivs lämpligen av en mindre samling kompetenta erkända fotografer som också ansvarar för det slutgiltiga urvalet.

Skulle lätt kunna tänka mig att betala ca 3-400 kronor för en sådan bok även om jag själv inte var representerad i den. Den stora skillnaden är ju att merparten av Fotosidans medlemmar är glada amatörer, och även de som inte är professionella tar ofta väldigt bra bilder.

Jag tror inte att fokus behöver ligga på naturbilder heller utan att man fördelar friskt mellan färg/svartvitt och digitalt/analogt och allt mellan street photography till insektsmacro.

Är det inte dax att väcka denna önskan igen?

MVH /Micke

Jag tycker också att det är en idé som är helt klar att tänka över. Jag skulle gärna köpa en bok med olika sorters bilder (natur, poträtt, street osv). Särskillt om det är fotografer man "känner" från fotosidan.

En sak som skulle göra den lite mer atraktiv för amatörer/entusiaster skulle vara lite kortare info om hur bilden är tagen, dels rent tekniskt (bländare, slutartid, brännvid) och dels om det finns en speciell tanke bakom bilden eller generella tips.

Kanske också att man väljer ut någon från varje område som får skriva en kortare artickel om ämnet.

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar