Annons

Maximal prestanda med PS

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hejsan!

Tänkt uppgradera min dator nu , vad ska jag köpa för att få så bra prestanda i photoshop och liknanden program?

Tacksam för lite tips

//Daniel.J
 
Minne, minne, minne, och hellst lite mer minne =). + en extra hårdisk att köra Photoshops växlings grunk på.
 
En extra hårddisk för scratchen. Helst inte på samma IDE-kanal som systemdisken.
 
En massiv hårddisk och så mycket ram du har råd med. Det beror lite på hur stora PS filer du jobbar med men mer ram är ju alltid bättre. Själv har jag endast 1 gb ram och 480 gb hårddisk och det fungerar väldigt bra. Använder du stora filer i PS kan du enkelt ha det dubbla och det går ändå inte fort nog. Välj en HD som är relativt snabb, minst 7200 men gärna en 10000 IDE Processorn är dock bara en 2,6 men det är snabbt nog. Grafikkortet är mindre vikitgt men det är ju i stort sett standard med ett bra 128 mb kort numera. Jag skulle också rekommendera en riktigt bra skärm som ger bra färgåtergivning (beror på hur petig du är). Mindre detalj är en bra mus. gärna trådlös men definitivt en optisk.


Lycka till

H
 
Guero skrev:
En massiv hårddisk och så mycket ram du har råd med. Det beror lite på hur stora PS filer du jobbar med men mer ram är ju alltid bättre. Själv har jag endast 1 gb ram och 480 gb hårddisk och det fungerar väldigt bra. Använder du stora filer i PS kan du enkelt ha det dubbla och det går ändå inte fort nog. Välj en HD som är relativt snabb, minst 7200 men gärna en 10000 IDE Processorn är dock bara en 2,6 men det är snabbt nog. Grafikkortet är mindre vikitgt men det är ju i stort sett standard med ett bra 128 mb kort numera. Jag skulle också rekommendera en riktigt bra skärm som ger bra färgåtergivning (beror på hur petig du är). Mindre detalj är en bra mus. gärna trådlös men definitivt en optisk.


Lycka till

H

Har redan 2st 160gb diskar + en 60gb disk

tänkte köra systemet på 60gb och en 160gb för bilder och den andra för lite skräp + scratch.

Har redan en optisk trådlös mus och 2 skärmar har jag redan

får bli någorlunda billig processor + moderkorto ch krutet på ram :)
 
Se till att köpa snabbt RAM och att moderkortet klarar hastigheten på minnet. Annars får du flaskhalsar där.

Muspenna är också trevligt. Wacom är bra.
 
Parcifal skrev:
Se till att köpa snabbt RAM och att moderkortet klarar hastigheten på minnet. Annars får du flaskhalsar där.

Muspenna är också trevligt. Wacom är bra.


Har du några tips på märken modeller? Ska man köpa en lite billigare xp processor eller lite dyrar p4?
 
Dom är så gott som likvärdiga, det kan skilja lite till och från beroende på vilken typ av beräkningar dom olika filtren använder. Det bästa idag är faktiskt AMD's x86-64 serie. FX, opteron, osv.

Men ram är viktigast, desto mer och snabbare desto bättre, helst dual channel, sen hårddisk, grafikort spelar ingen roll då normala skärmbilder aldrig använder mer än en bråkdel av minnet där. Det viktiga är saker som dubbelskärmsmöjlighet, och bra kvalite så du får skarp bild. Bra monitor är otroligt viktigt. Kalibrera denna också.

Kolla dock prestandan på dina diskar, http://techreport.com har bra tester, och detsamma gäller http://www.storagereview.com.

Snabb disk för scratch. Nyare diskar är oftast snabbare.
 
då vet jag

bättre att köpa billigare xp och moderkort och satsa de extra hundra på minne :)

Jag har kikat på en barton 2500xp + och ett moderkort ifrån abit NF7-S

eller ska jag ta något annat moderkort? :)

Vad ska jag köpa för minne till detta?

Har ett 512mb ddr pc 2700 idag något jag kan använda?
 
Det ska gå att återanvända minnet som du redan har. Det moderkort du funderar på har tre minnesplatser. Du skulle kunna skaffa två 512:eek:r till och få 1,5GB till hyfsat pris (2 512:eek:r PC2700 hos Komplett just nu = 1560SEK), men det kanske är för lite minne? Och minns att det är inte säkert att det minne du har går bra ihop med de nya. Men det kan gå bra och då har du sparat några hundra.

Annars har jag ett "litet" förslag men med en ca dubbelt så stor prislapp dock: Moderkort Asus P4P800-E Delux och processor Intel P4 2.8 PC800 Prescott. Denna kombination håller sig kanske lite längre.

Men den kombination som du själv tänkt ut är faktiskt helt OK. Jag har något liknande och PS6 laddas på ca 5 sekunder, kan ha 20-talet bilder på ca 140MB styck uppe samtidigt utan att det segar. Men, jag har helt igenom SCSI-diskar och det kan påverka hastigheten.


/AnnaKarin
 
Har fått erbjudande på en P4 3.066GHzare, och ett IS7-E moderkort

Bättre än Xp alternativet?

får detta för 1600:-
 
IS7-E verkar vara aningen begränsat, på det kan du inte använda ditt befintliga minne (enl specen hos Komplett).

Räkneexempel:
NF7-S + 2500 barton + 1x512mb = 2475 SEK
IS7-E + P4 3.06 + 2x512mb = 3190 SEK

Bestämmer du dig för AMD-spåret så kan du köpa ytterligare en 512:a för det du "sparat" och då får du totalt 1,5gb ram. Kanske inte så tokigt val ändå eftersom PS slukar minne. Men byter du ut NF7-S mot ett ASUS A7N8X-E Delux så får du även GbLAN, prisskillnaden är bara 15 kr mer hos Komplett.

/AnnaKarin
 
men kan jag köra dual ddr med 3 minnen? i 2 olika hastigheter? eller ska jag köpa 2 512 likadana som de jag har nu?
 
AnnaKarin skrev:
IS7-E verkar vara aningen begränsat, på det kan du inte använda ditt befintliga minne (enl specen hos Komplett).

Räkneexempel:
NF7-S + 2500 barton + 1x512mb = 2475 SEK
IS7-E + P4 3.06 + 2x512mb = 3190 SEK

Bestämmer du dig för AMD-spåret så kan du köpa ytterligare en 512:a för det du "sparat" och då får du totalt 1,5gb ram. Kanske inte så tokigt val ändå eftersom PS slukar minne. Men byter du ut NF7-S mot ett ASUS A7N8X-E Delux så får du även GbLAN, prisskillnaden är bara 15 kr mer hos Komplett.

/AnnaKarin

du menar väl 1x512 på p4 systemet också eller?
 
Likadana som det minne du redan har. Nej, jag räknade med 2x512 på Intel-spåret eftersom du inte kan använda ditt gamla minne på det kortet, vilket du kan på AMD-spåret.

AMD: mk 975 kr + cpu 720 kr + ram 1x512 PC2700 780 kr (eftersom du redan har 1x512 hemma) = 2475 kr

Intel: mk & cpu 1600 kr (det du blivit erbjuden) + ram 2x512 PC3200 (eftersom bara 1x512 blir för lite minne) 2*795 = 3190

Så AMD blir 715 kr billigare än Intel och en 512 PC2700 kostar 780 kr,

/AnnaKarin
 
aha okej då är jag med :)

det där med dual ddr vad är det för något? :)


inte bättre å köpa snabbare minnen än 2700 kanske? för då kan jag ha det jag har nu i en andra burk :)
 
Jo visst kan du köpa snabbare minnen, jag försökte bara spara lite pengar genom att återanvända det minne du redan har. Frågan är om man märker någon skillnad mellan minnena, eller om skillnaden är marginell. Jag har 2 burkar. En med AMD 1,2GHz och 1,5Gb SDRAM 133MHz. En med Intel P4 2,4GHz och 1Gb DDR PC3200. Och nu till det lustiga, i den äldre AMD-burken går PS snabbare än i den nyare Intel-burken, inte mycket men mätbart (t ex uppstart i AMD 5 sekunder i Intel 11 sekunder, rotera bild på 80 mb i AMD 2 sekunder i Intel 3 sekunder). Intel-burken är dock snabbare på i princip allt annat som inte är så minneskrävande. Så jag tror helt enkelt att det är mängden minne som är viktig för PS, inte hur snabbt minnet är.

Kan tyvärr inte tillräckligt om dual ddr för att kunna vidareberätta skillnaderna, men det finns säkert någon annan här på Fotosidan som kan förklara.

/AnnaKarin
 
AnnaKarin skrev:
Jo visst kan du köpa snabbare minnen, jag försökte bara spara lite pengar genom att återanvända det minne du redan har. Frågan är om man märker någon skillnad mellan minnena, eller om skillnaden är marginell. Jag har 2 burkar. En med AMD 1,2GHz och 1,5Gb SDRAM 133MHz. En med Intel P4 2,4GHz och 1Gb DDR PC3200. Och nu till det lustiga, i den äldre AMD-burken går PS snabbare än i den nyare Intel-burken, inte mycket men mätbart (t ex uppstart i AMD 5 sekunder i Intel 11 sekunder, rotera bild på 80 mb i AMD 2 sekunder i Intel 3 sekunder). Intel-burken är dock snabbare på i princip allt annat som inte är så minneskrävande. Så jag tror helt enkelt att det är mängden minne som är viktig för PS, inte hur snabbt minnet är.

Kan tyvärr inte tillräckligt om dual ddr för att kunna vidareberätta skillnaderna, men det finns säkert någon annan här på Fotosidan som kan förklara.

/AnnaKarin


då blir det fokus på att försöka få ihop till 4x512mb ram :D
 
Bra idé, men då får du skaffa ett moderkort med 4:a minnesplatser, det har inte de kort som figurerat tidigare i denna tråd (förutom det där dyra kortet som jag föreslog tidigare). Men det finns större minnen, 1gb kostar som 2x512 + lite till. Och det kan bli billigare att skaffa 2 1gb till ett moderkort med 3 minnesplatser än att skaffa 4 512mb till ett moderkort med 4 minnesplatser. Jag skulle kunnat leta lite på detta, men det är inte läge nu eftersom jag hör åskmuller en bit bort. Dags för mig att kila runt och dra ur alla sladdar ur väggarna alltså.

Så, tack för idag.
/AnnaKarin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.