Annons

Maximal prestanda med PS

Produkter
(logga in för att koppla)
AnnaKarin skrev:
Bra idé, men då får du skaffa ett moderkort med 4:a minnesplatser, det har inte de kort som figurerat tidigare i denna tråd (förutom det där dyra kortet som jag föreslog tidigare). Men det finns större minnen, 1gb kostar som 2x512 + lite till. Och det kan bli billigare att skaffa 2 1gb till ett moderkort med 3 minnesplatser än att skaffa 4 512mb till ett moderkort med 4 minnesplatser. Jag skulle kunnat leta lite på detta, men det är inte läge nu eftersom jag hör åskmuller en bit bort. Dags för mig att kila runt och dra ur alla sladdar ur väggarna alltså.

Så, tack för idag.
/AnnaKarin

kan nog leta upp det själv, tack för all hjälp :)
 
Beror lite på, kolla testarna på storagereview.com och techreport.com för att få en uppfatting om det.

Accesstiden är klart bättre, men datahastigheten tycker jag inte är värd priset. Inte när du får klart så mycket större diskar på 7200rpm som är snabba nog.

Kundvagnen går inte att länka då den är sessionberoende.
 
ska kika på det, bätter å köpa mer vanlig hdd för de pengarna istället kanske, men en mindre disk för enbart system är att rekommendera?

detta ska jag nog köpa

2st Standard 512Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 512DDR333

Arctic Cooling AMD Copper Silent 2 L 3-speed Blue
LED SocketA (max XP3400+) ACCUSIL2LED

Abit AN7 nForce2 Ultra400 5PCI 1AGP8x 3DDR-DIMM
SATA LAN Firewire USB 2.0 6CH-Audio SocketA ATX
ABAN7

AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz/1.83GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA


Totalt exkl moms 2780.00 2639.20
Totalt inkl moms 3475.00 3299.00


Frågan är om jag ska köka gigabits moderkort för ca 1100 som tar 4ddr platser? för då kan jag köpa till en 512mb senare och få 2gb nu är jag låst vid 1.5gb om jag inte köper en 1gb modul direkt men det är dyrare :(
 
Det beror på hur snart du tänkt dig utöka minnet över 1,5gb. Dröjer det ett par, kanske tre, år så är det kanske iaf dags att byta moderkortet också då.

/AnnaKarin
 
AnnaKarin skrev:
Det beror på hur snart du tänkt dig utöka minnet över 1,5gb. Dröjer det ett par, kanske tre, år så är det kanske iaf dags att byta moderkortet också då.

/AnnaKarin

Det har du nog rätt, lär komma rätt långt med 1.5 i dagsläget :) kör nu på det ovan då :)


tack för all hjälp
 
Det vara bara roligt. Fast nu har jag fått ett problem....jag vill ju också ha nya grejor fastän att jag redan har mer datorkraft än vad jag behöver..... hm, få se nu, en ny låda, helst ljudlös OCH med extremt bra kylning...å så fullt med diskar i den...

/AnnaKarin
 
AnnaKarin skrev:
Det vara bara roligt. Fast nu har jag fått ett problem....jag vill ju också ha nya grejor fastän att jag redan har mer datorkraft än vad jag behöver..... hm, få se nu, en ny låda, helst ljudlös OCH med extremt bra kylning...å så fullt med diskar i den...

/AnnaKarin


Jo sen vill ajg även ha en Canon Mark II en ny bil. En flott villa och gärna en snygg blondin på köpet :)

Men man kan ju inte få allt *skratt*
 
Mycket snack om mycket overkill just nu tycker jag. När köttade ni fullt på 2GB minne i photoshop senast, och med vilken funktion/filter/process? Det är vad jag undrar?

Visst, onekligen laddas en hel del data till minnet, och det är inte fel att ha lite extra så man klarar sig, men för normal retush, förbehandling för tryck, beskärning osv, så ska vi nog inte lura någon att 2 gig ram är varken ett krav eller en rekomendation.

Det handlar om att spilla dyrbara, sekunder? hundradelar? Det känns som alla säger att minne är så viktigt, viktigare än skärm? Knappsats skulle jag villja säga, skulle hellre redigera en bild på en gammal P133 och veta att när folk ser min bild så är färgerna, kontrasten, och skärpan helt korrekt än att sitta på en monstersnabb dator och inte veta Hur folk kommer se bilden.

Vad är det med människor och tid?
 
Yoohan skrev:
Mycket snack om mycket overkill just nu tycker jag. När köttade ni fullt på 2GB minne i photoshop senast, och med vilken funktion/filter/process? Det är vad jag undrar?

Visst, onekligen laddas en hel del data till minnet, och det är inte fel att ha lite extra så man klarar sig, men för normal retush, förbehandling för tryck, beskärning osv, så ska vi nog inte lura någon att 2 gig ram är varken ett krav eller en rekomendation.

Det handlar om att spilla dyrbara, sekunder? hundradelar? Det känns som alla säger att minne är så viktigt, viktigare än skärm? Knappsats skulle jag villja säga, skulle hellre redigera en bild på en gammal P133 och veta att när folk ser min bild så är färgerna, kontrasten, och skärpan helt korrekt än att sitta på en monstersnabb dator och inte veta Hur folk kommer se bilden.

Vad är det med människor och tid?


Interesting point.
 
Yoohan skrev:
Vad är det med människor och tid?

Se det så här.

Jag gör kanske 1500 operationer per dag i Pshp när jag har mycket att göra..
Vi säger att det tar sex sekunder i snitt, det ger 150 minuter på en arbetsdag.

Vi rundar till två timmar.

Inga bekymmer, jag kan väl göra annat under dessa två timmar, läsa en bok, busa med barnen titta på tjejer?
Nej, eftersom varje del är bara sex sekunder då jag tvingas sitta och vänta och trumma allt häftigare med fingrarna (och jag är ingen trummis så det gör mig bara mer irriterad).

Om jag kan minska tiden till 2 sekunder ger det mig kanske inte mer tid att leka, läsa, titta men jag kan åtminstone hinna med mer arbete och slippa gå och lägga mig 01.30.
 
Tack Daniel! :)

Alltid svårt att hålla en diskussion på en sansad nivå när man har att göra med ett gäng dator-fantaster (ja jag är en själv) men det betyder inte att jag rekommenderar en överklockad P4 till min mormor för att hon ska ordbehandla? :)

Jag skulle lägga "vettiga" pengar på datorn, och "skäliga" pengar för en stor och bra skärm. Kanske ett kalibreringsverktyg för skärmen? Kanske nåra extra slantar på utrustning för att kompromissa 1 sekund vid bearbetning av bilden?

Vilket trivs man bäst med? Ett nytt fint objektiv, eller 0.04 sekunders snabbare auto-levels i PS? Vilket ger en mest bildkvalitet, njutning, value for money, kapitalförstöring? Allting är egentligen ganska enkelt, men det är lätt att låta hjärnan stimulera villja ha begäret för mycket ibland. :)
 
mipert skrev:
Se det så här.

Jag gör kanske 1500 operationer per dag i Pshp när jag har mycket att göra..
Vi säger att det tar sex sekunder i snitt, det ger 150 minuter på en arbetsdag.

Vi rundar till två timmar.

Inga bekymmer, jag kan väl göra annat under dessa två timmar, läsa en bok, busa med barnen titta på tjejer?
Nej, eftersom varje del är bara sex sekunder då jag tvingas sitta och vänta och trumma allt häftigare med fingrarna (och jag är ingen trummis så det gör mig bara mer irriterad).

Om jag kan minska tiden till 2 sekunder ger det mig kanske inte mer tid att leka, läsa, titta men jag kan åtminstone hinna med mer arbete och slippa gå och lägga mig 01.30.

Och nästa som skriver att ”jag har bara 1G RAM...” får en hurril. ;-)
Jag sitter med mindre än 512 för ögonblicket...

Jäääättekul att namnge, rotera, arkivera, bearbeta 100 bilder till läggdags.
 
mipert skrev:

Om jag kan minska tiden till 2 sekunder ger det mig kanske inte mer tid att leka, läsa, titta men jag kan åtminstone hinna med mer arbete och slippa gå och lägga mig 01.30.

Tjo Micke!

Såklart är det så, man får ju bedömma från fall till fall. Men nu snackade vi inte jobb, det finns alltid objektiva och subjektiva infallsvinklar för hur man bedömmer "vad behöver man", men vad Du behöver är inte vad alla behöver, och vise versa. Jag försökte bara sätta lite perspektiv på saken, och jag lovar dig att öka från 1 gig RAM till 2 gig RAM för normalt användande inte gör så stor skillnad, inte heller 10000 varvare vs. 72000, inte heller 3.0 Hgz till 3,2... Alla hade nog blivit ganka långa i ansiktet om vi gjort ett praktiskt test på detta, och hur mycket 1000-lappar/sekund det kostar.

No Offence.
 
Yoohan skrev:
Tjo Micke!

Såklart är det så, man får ju bedöma från fall...
Självklart, jag glömde mig i allt mitt trummande.

Jag är bara gnällig eftersom jag inte har kosing just nu till en sådan blixtsnabb dator som jag egentligen behöver.
 
mipert skrev:
Självklart, jag glömde mig i allt mitt trummande.

Jag är bara gnällig eftersom jag inte har kosing just nu till en sådan blixtsnabb dator som jag egentligen behöver.

Du får skjuta och redigera lite fler bilder som du kan sälja så trillar kosingen in. *rå men hjärtlig*
 
Yoohan skrev:
Tack Daniel! :)

Alltid svårt att hålla en diskussion på en sansad nivå när man har att göra med ett gäng dator-fantaster (ja jag är en själv) men det betyder inte att jag rekommenderar en överklockad P4 till min mormor för att hon ska ordbehandla? :)

Jag skulle lägga "vettiga" pengar på datorn, och "skäliga" pengar för en stor och bra skärm. Kanske ett kalibreringsverktyg för skärmen? Kanske nåra extra slantar på utrustning för att kompromissa 1 sekund vid bearbetning av bilden?

Vilket trivs man bäst med? Ett nytt fint objektiv, eller 0.04 sekunders snabbare auto-levels i PS? Vilket ger en mest bildkvalitet, njutning, value for money, kapitalförstöring? Allting är egentligen ganska enkelt, men det är lätt att låta hjärnan stimulera villja ha begäret för mycket ibland. :)

argh sluta komma med så dumma och ej genomtänkta inlägg :) nu blir ju mina nya grejor ÄNNU billigare än vad jag först räknat med :) hmm vad ska jag köpa nu då, haha :)

nu vet jag inte om jag ska skafaf 1.5 gb som ajg först tänkt, ännu mera beslutsångest, dumma dig!! :)

nu får du 3500 av mig och nu får du leta fram grejor te mig så kan du inte klaga sen för jag vägrar :))
 
För 3500:- hade jag köpt lite schyssta filter? Räcker väl till UV+Pol för två gluggar? Bra tips, eller annars kan du få ett bankgiro av mig som du kan sätta in överskottet på! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.